Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Standaard zuigerveren B23E hetzelfde als B230FK?
#1
Ik kan nieuwe set zuigerveren overnemen (3 x voor elke zuiger) welke bedoeld waren voor een B23E. Weet iemand of deze hetzelfde zijn als de veren op een B230FK?
Antwoord
#2
Ik denk het niet. De B17-23 had twee versies ringen met hoogtes 2-2-4.75 (overgekomen van de B18/20) dan wel 1.75-2-4 (ruwwegge maten in mm), de B230/234 ringen zijn 1.75-1.75-3.5.
Resp. comp. 1, 2 en olieschraapveer. Dus zeker weten niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hmm, dat zou jammer zijn. Ik kreeg de volgende maten door van de verkoper:

Diameter 96,00 mm
Compresieveer 1,75 mm dik
Middelste veer 2 mm dik
Olieschraapveer 4 mm dik

De waardes die jij opnoemt zijn inderdaad anders. Ik zal ze morgen opmeten, heb de zuigers er uit liggen namelijk.


[Afbeelding: vzwrbm.jpg]
Antwoord
#4
'k Heb net even gemeten en kwam op 1,75mm, 1,75mm en 3,5mm. Jammer, maar de oude zien er ook gewoon prima uit. Even schoonmaken en GOAN! Big Grin
Antwoord
#5
Zijn dat de FK zuigers? Best wel vies. Ik heb zo'n kwartet zuigers uit een B230F die er veel frisser uitzagen na 400.000 km.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Viesss als in "vet gaaf supercool"? Of gewoon smerig? Big Grin. Tsja, is het zorgwekkend zwart dan? Is inderdaad een FK.
Antwoord
#7
Van een ander forum 'geleend'

Citaat:Als je de zuigers volledig gedemonteerd hebt kun je get volgende doen:

Zuigerveren demonteren en de zuiger met schilderstape afplakken vanaf de onderste zijde van de onderste veergroef, tot aan de onderzijde van de zuiger....het gehele zuigerschort afplakken dus.
Vervolgens de hele kop van de zuiger, bovenkand en zijkant met (bij voorkeur roterende) staalborstel schoonmaken. dik of hardnekkig kool kan je wegschrappen met schroevendraaier. Let wel ok dat je de zuigerkop niet beschadigd door er "happen" uit te hakken.
Oppervlakkige krasjes van schrappen op de kop is geen probleem.


Let op: Het zuigerschort mag je absoluut niet beschadigen of bewerken / behandelen (tenzij met molycote, maar weet niet of dit in de particuliere handel te krijgen is en of gedaan wordt)


Als je alleen de kop van je blok hebt getrokken kan je de kop van de zuiger voorzichtig schoonkrabbelen, maar probeer de zuiger zo lang mogenlijk droog te houden, en ga pas aan het eind van de rit benzine oid gebruyigen alleen om de zuiger schoon te wassen na afkrabben. Als je eerder met schoonmaakvloeistof gaat werken zal de rest van het schoonmaken een smeerboeltje worden.


Let er overigens wel op als je de zuiger schoonmaakt terwijl hij nog in blok gemonteerd zit dat je alles eromheen op het blok (boutgaten en smeergaten voor olie etc.) zorgvuldig afdekt / dichtmaakt eerst, want als daar vuil in komt heb je een groter probleem.

Andere reactie hierop:

Citaat:alle zuigers een nacht in de ATF olie of in diesel zetten.Los verbrandings resten op je spoeld met remmenreiniger alles schoon.

en

Citaat:Best wat laten weken is ideaal, anders 'droog' reinigen maakt het risico op beschadigen enkel groter.

Koolstofafzetting; Volgens mij is het overigens een teken dat er weinig lange afstanden met de motor gereden zijn waarbij normaal gesproken de kans op afzetting van koolstof wordt beperkt door de hoge en langdurige temperatuur die er dan ontstaat. Komt dus uit een 'luie' motor denk ik?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#8
Dat zou wel kunnen ja, volgens Dirk kwam het blok uit een 940 met automaat van een oud mannetje die er inderdaad erg rustig en weinig mee reed. Erg clichÃ, maar aan die zuigers te zien redelijk geloofwaardig haha Wink

Die schoonmaaktips zijn wel handig. Zal ze van de week in de week zetten.
Antwoord
#9
LJ schreef:Dat zou wel kunnen ja, volgens Dirk kwam het blok uit een 940 met automaat van een oud mannetje die er inderdaad erg rustig en weinig mee reed. Erg clichÃ, maar aan die zuigers te zien redelijk geloofwaardig haha Wink

Die schoonmaaktips zijn wel handig. Zal ze van de week in de week zetten.

Graag gedaan! Ik wacht de resultaten met spanning hier af! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#10
zelf nu ook een set zuigers aan het schoonweken, in de diesel schoonweken levert niets op. atf weinig effect. benzine ook niet echt (en dat is nog echt vervelend spul voor de gezondheid). Wat ik nu heb ik gewoon koudreiniger, dat werkt wel goed maar is ook zeker een week intrekken voor nodig. Veren moeten er nog af om er onder schoon te maken.
Staalborstel zou ik nooit bij de zuigers in de buurt laten komen. Met een houtje oid kun je losgeweekte koolaanslag ook wel loskrijgen.
Ik ben nog aan het sparen voor een ultrasoonreiniger, een sterke. Dan gaat het pas lekker snel.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.098 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.295 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  b230fk pieter2 6 1.954 27 November 2022, 15:17
Laatste bericht: skidje
  B230FK EGR afsluiten JanO 8 2.454 29 July 2022, 10:43
Laatste bericht: JanO
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 4.541 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.019 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  B230FK valt soms uit na langere rit Volvorine 4 3.431 12 January 2019, 20:51
Laatste bericht: Dopski
  B230FK stottert na bocht Volvorine 4 3.269 7 January 2019, 22:22
Laatste bericht: edwin
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 9.121 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  Locatie gasklephuis b230fk Volvorine 6 4.740 9 November 2018, 18:25
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)