Topics: 69
Weer een leermomentje bij het sleutelen aan een B23 iv B20.
Hier maakt het wel uit hoe de flexplaat erop gaat

In m'n manual kan ik wel info vinden over de orientatie van een vliegwiel, maar niet van de flexplaat.
Hoe moet die erop?
Cilinder #1 op BDP
Dan twee pinnetjes aan de achterkant van de flexplaat (waar je aan de voorkant de stansjes ziet) ieder aan een kant van de BDP sensor?
Topics: 82
12 November 2011, 19:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 November 2011, 19:21 door Marc1970.)
Je bent uiteraard niet de eerste die dit tegenkomt. Zoek 'tdc flexplate' op Brickboard.
Maar eh, deze flexplaat heeft geen gaatjesring voor TDC signaal, dus dan maakt het toch niet uit hoe je hem monteert?
Oh, de ring zit natuurlijk aan de andere kant. Nee toch niet. Nou ja, kijk maar even:
http://www.justanswer.com/volvo/183qn-co...-with.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 69
Dit is nog het oude type flexplaat. Deze motor (B23E) heeft de BDP-sensor niet aan de bovenkant (met uitsparing in vliegwiel) zitten, maar aan de rechter zijkant.
Daarnaast zag ik geen pijltje als markering, maar Brickboard bevestigde mijn redernatie.
http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=4
Citaat:My flywheel didn't have the arrow, although the flexplate I took off did.
IIRC, the missing holes are actually in the starter hole of the block at TDC. But there are only 8 positions, it's pretty obvious when it's right and when it isn't. An additional check is two small pins on the block side of the flywheel (also present in the flexplate, probably something to do with how they were machined in the factory). At TDC, those are supposed to bracket that locating pin on the right side of the block. One above, one below. You'd probably have to mark the flywheel to see them when you are putting it on the crank.
Later zag ik dat er op half zes een centreerpunt als merkteken staat en dat die overeen komt met een punt op de krukas.