Topics: 36
hallo volvo rijders
lampje batterij blijft branden met de sleutel in mijn hand.
ook met losgekoppelde stekker aan het contakt.wat is er fout???
groeten bert
Topics: 135
dynamo ff laten doormeten? Spanningsregelaar defect?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 5
Hoogstwaarschijnlijk spanningsregelaar defect !
Hoogstwaarschijnlijk laadt hij de accu ook niet meer bij !
Alle stroomverbruikers uitzetten, ook het licht !
Radio aanzetten, als die zachter gaat spelen of de zenders gaan verlopen, dan loopt de motor nog een kwartiertje.
Opletten voor de brandstofmeter als die plotseling sterk daalt, loopt de motor nog 5 minuten.
Maar voor het zover is, gewoon even een nieuwe spanningsregelaar (laten) monteren (rond Euro 25.-), daarna even de laadstroom op de pluspool van de accu kontroleren ( 13,5 tot 14,4 volt)
Veel succes !
Topics: 135
als dat zo is dan is er wellicht iets grondig mis met de bekabeling. Dat KAN gevaarlijk zijn! Dus check t ff allemaal goed! Blootliggende koperdraden zijn wel vaker oorzaak van (240-)brandjes geweest!!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Ik denk dat het toch de spanningsregelaar is, waarschijnlijk een diode defect, waardoor er een stroom gaat lopen tussen de accu en het dashboardlampje.
Daarom zal hij waarschijnlijk ook de accu niet meer bijladen.
ONDERTUSSEN VERDER GEZOCHT. MOTOR EVEN LATEN DRAAIEN.
ACCU GEMETEN EN DIE HEEFT ONGEVEER 13,5 A 14 VOLT.
EN NU BRANDT HET CONROLELAMPJE BIJ EEN DRAAIENDE MOTOR EN NIET MEER ALS HET CONTACT UITSTAAT.
IK GA TOCH MAAR DE SPANNINGSREGELAAR VERVANGEN.
GROETEN BERT
Topics: 74
KIJK, DAS MOOI DUIDELIJK!!!!!
Goedenmorgen Bert
Wellicht overbodig, maar ook even de laadstroom controleren bij verhoogd toerental (2500 rpm), ik heb ook weleens meegemaakt, dat de laadstroom bij stationair toerental wel oke was, maar bij hogere toerental, zakte tot 12 V en dan laadt hij onder het rijden niet bij.
Maar met een nieuwe spanningsregelaar zal alles vermoedelijk wel in orde zijn.
Succes
Topics: 6
over spanningsregelaar gesproken, ik reed vorige week naar mijn werk en op de A9 bij afslag Aalsmeer begon mijn hele reutel lampjes te branden op het dashboard, niet alleen mijn laadstroomcontrolelampje, maar ook de rest, waaide hard regende een klein beetje en was donker en koud, jaren betaald voor die gele rakkers, dus kom maar!
wat ik al dacht, regelaar versleten.
Moest ik maar naar de dealer gaan voor een nieuwe regelaar(wel een aardige gast hoor,heeft me prima geholpen)
Het is een Bosch dynamo en wat denk je? ligt gewoon in het magazijn bij ons! tadaah, even erin geschroefd( nog geen minuutje werk) en gaan met die banaan. vond ik wel grappig.
OLAR '93<br />D8 <br />mmmm, lekker, koffie
motor in de hogere toeren laten draaien zelfs met los gekopelde accu -klem nog steeds 13.5a14 volt
lampje blijft branden
bij de volvo-dealer langs gegaan

troomregelaar was niet in stok, de prijs is 73 euro incl. BTW.
Dealer stelde een ruilalternator voor van 230 euro incl. BTW
Groeten Bert