Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mech. injectie versus carburateurs...
#1
Funsdaf,

Nog even een vraagje over de mechanische injectie.
Op deze manier (iedere injector spuit benzine in, ongeacht of de inlaatklep wel of niet opend) heb je toch geen voordeel tenopzichte van een caburateur?
Lijkt me dat door de minimale afstelling (lees geen) de motor nooit 100% goed afgesteld kunt krijgen. Alleen door goede/nieuwe injectoren te hebben, of oude regelmatig te controleren op een goede verstuiving, kun je iets aan de afstelling doen.

Door electronische ontsteking kun je weinig doen, sproeiers heb je niet in de injector systemen zitten, enz.
Je zult me wel begrijpen.

Wat is dus het voordeel van deze injectiesystemen tov een gewone caburateur? Zuiningheid, stabiliteit?
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
#2
Als de K-jetronic bij iedere cyclinder benzine spuit ongeacht of deze wel of niet geopend wordt, blijft er toch een "overschot"aan benzine (damp) in het inlaatspruitstuk zitten. Ik Begrijp wel dat alles wel weer op elkaar afgesteld is, maar toch.
De inlaatklep die open gaat krijgt dus niet alleen de benzine(damp) van zijn eigen injector binnen, maar ook die van de nabij gelegen injectoren?

Het enige voordeel die ik nu zie in het afkoelen van de inlaatklep, hoewel deze lang niet zo heet wordt al de uitlaatklep.

Een cab. kun je met sproeiers ed fijner afstellen. Dit kun je niet bij een K-jetronic systeem.
Bij een oudere motor is een cab beter af te stellen dan een K-jetronic.

Misschien heb je wel meer koppel bij lagere toeren en krijgen alle cylinders van hun eigen injector en die van hun buren genoeg benzine(damp) (niet te schraal of te rijk) binnen.

Maar of K-jetronic bij oude auto's ook zuiniger zijn dan er een auto met een cab?

Ben trouwens benieuwd hoe jouw punt 5 te regelen valt?
(Boven op de benzine verdeler, de 2 schroefjes die daar zitten, hoe stel je deze dan af? kan hierover niets vinden in de verschillende handboeken)

trusten iedereen
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Antwoord
#3
Carlos Knaap schreef:Als de K-jetronic bij iedere cyclinder benzine spuit ongeacht of deze wel of niet geopend wordt, blijft er toch een "overschot"aan benzine (damp) in het inlaatspruitstuk zitten. Ik Begrijp wel dat alles wel weer op elkaar afgesteld is, maar toch.
De inlaatklep die open gaat krijgt dus niet alleen de benzine(damp) van zijn eigen injector binnen, maar ook die van de nabij gelegen injectoren?

Omdat de injectoren net voor de inlaatklep inspuiten krijgt de brandstof g??n kans om weer terug te stromen zodat de brandstof uit ??n pijp van bijv cil 1 het uitlaatspruitstuk naar de inlaat van cil 2 kan stromen. Daar gaat het proces veel te snel voor.
Antwoord
#4
k-jetronic is een perfect systeem om af testellen.
je kan alles wat je maar wilt afstellen.
stationair
op deellast
en op volvermogen.

bij een carburateur is dit heel moeilijk omdat (zie funs zijn zeggie hier boven) er 1 carb. is voor bijv. 4 cil.
en het is maar net hoe het spruitstuk het verdeeld.

ook bij een carb zit er een verwarmings element in , die het spruitstuk opwarmt , door middel van elektriciteit en koelvloeistof.
hoe warmer hoe beter de benzine verdampt.
dit om druppel vorming te voorkomen door condensatie in het spruitstuk.
ook met het nadeel dat warme lucht weinig zuurstof bevat.
dus zeer onzuinig is voor het verbruik.
daarom heeft een carb. motor ook minder pkaas dan een even grote motor met injectie.

de mech.injectie zuigt alleen koude lucht aan en gaat de vermenging met de benzine in de cilinder aan.
dan per cilinder even veel benzine en ingespoten net voor de inlaatklep.
deze hoeveelheid word geregeld in de luchttrechter/luchtmassameter van de mech.inj.unit.
hoe meer de grote luchtmassaklep omhoog word gezogen (de prv motoren naar beneden) hoe meer benzine word aangevoerd.

zie ook : [size=24px]http://www.volvo740rallyteam.nl[/size]
ga dan naar
1: filmpjes
2 : technische gegevens vast gelegd op video
3 : filmpje van de k-jetronic

dit lijkt me duidelijk.

carlos de mech. inj. is niet te verglijken met een carb. dus sla de plank niet mis.
er heerst geen benzine damp voor de luchtklep end. alleen dus bij de inlaatkleppen.
en bij de koude start in de inlaat-galerij/bank waar de lucht word verdeeld naar de buizen van de cilinders.
maar das alleen bij het starten met koude motor en dan nog zelfs na de gasklep.
bij een carb. is de choke voor de gasklep gemaakt.

het mooie komt nu
bij een turbo motor waar men veel pkaas uit wil halen , doet men een intercooler tussen bouwen.
omdat de lucht word samen geperst (door de turbo) word deze warm.
voel maar aan je fietsbandpomp na een bandje te hebben opgepompt.
dus warme lucht heeft bij een turbo ook nadelen omdat je opgeven moment warme lucht in gaat blazen.
dit het opwarmen van de motor beinvloed en liefst niet van toepassing is.
dus een iceetje er tussen en word de inlaat lucht gekoeld waardoor er meer zuurstof voor handen is omdat koude lucht meer zuurstof bevat dus ook meer benzine kan worden toegevoegd .
dus de motor zal alleen maar meer pkaas brengen

dit lukt dus bij een carb.motor niet omdat je moet verwarmen.

dus geef mij maar mech.inj. liefst met tic. 8) Big Grin :lol: :wink:
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.401 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 9.203 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 5.081 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  Standalone LPG injectie systeem. aRjen.T 2 4.554 7 September 2017, 23:35
Laatste bericht: aRjen.T
  Motornrs. versus typen Jambon 3 3.228 17 April 2017, 22:24
Laatste bericht: Jambon
  Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem ZNIV 9 9.307 15 February 2016, 22:58
Laatste bericht: ZNIV
  synchroniceren van zenith-stromberg carburateurs van een b30 volvohenkie 9 8.060 3 January 2016, 21:08
Laatste bericht: Jambon
  carburateur CD-2 met zwart dopje versus CD-US met geel dopje... jero 1 2.274 24 June 2015, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  carb naar injectie skidje 20 13.427 19 January 2015, 19:19
Laatste bericht: Dopski
  242 '79 2.1 carb. -》2.3 injectie RutgerK 13 12.237 31 October 2014, 00:00
Laatste bericht: RutgerK

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)