Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carterventilatie B19
#1
Vanwege olielekkage/zweten op diverse plaatsen op het B19A-blok van mijn 345, wil ik graag eens de carterventilatie inspecteren.
Ik heb al wat rondgezocht op dit forum, maar geen vergelijkbare ontluchting kunnen vinden.

Bij mijn auto loopt er van het luchtfilterhuis een slang naar de carterontluchting, zonder restrictie/vlamdover o.i.d., en deze zit redelijk losjes op die zwarte box aangesloten. Is deze slang een vacuumslang?
Verder lopen er geen slangen of leidingen naartoe. Kan ik die zwarte doos losschroeven van het blok en open maken? Moet ik nog ergens op letten?
Zit in die zwarte doos nog iets van een vlamdover o.i.d.?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
Over het algemeen lopen er twee slangen, 1 naar de luchtinlaatslang of filterhuis, en 1 naar het spruitstuk. Eerste is een dikachtige, tweede een dunne vacuumslang. Komen bij elkaar in een Y stukje, wat op de zwarte box staat.
Het zou dus kunnen dat je wat onderdeeltjes mist. Onderdeel A B C en H op dit plaatje: http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/E...-847-3317/

Het 88-93 systeem is wat makkelijker: http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/E...-847-3318/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ah, juist, je eerste link geeft aan wat er allemaal op zit.
Vanavond zal ik eerst die vlamdover dan maar eens los proberen te peuteren en met wat terpentine/wasbenzine schoonmaken. Bedankt voor de link!

Ik ben benieuwd wat ik aan ga treffen... bij het afstellen van de klepspeling bleek het blok brandschoon te zijn.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#4
Hmmm... of ze hebben de carterontluchting van de 300-serie veranderd, of er is aan geknutseld want ik kwam geen vlamdover tegen. Ik heb alles losgehaald behalve de zwarte doos zelf, de bouten ervan zaten zó vast dat ik 't ding maar fijn heb laten zitten. Bovendien, de slangen en het Y-stuk waren "open" en er zat geen troep in (behalve vettigheid dan). Hier wat foto's.

[Afbeelding: DSCN0858_2.jpg]

Hier heb ik verder niet aan gezeten:
[Afbeelding: DSCN0850_2.jpg]

Foto van onderaf, je kijkt hier tegen de onderzijde van het inlaatspruitstuk aan. Zie die oliesporen. Allemaal vrij uitgehard, maar waar komt dat allemaal vandaan? Zou in het verleden de zaak misschien al eens "geploft" zijn?
[Afbeelding: DSCN0854_2.jpg]

Benzinepomp. Hier lijkt het iets te zweten. Ik heb deze vorig jaar vervangen en met nieuwe pakkingen geplaatst. Moet ik de bouten misschien nog iets aantrekken?
[Afbeelding: DSCN0852_2.jpg]

[Afbeelding: DSCN0859_2.jpg]

Als alles gemonteerd zit (slangen zitten klem tegen het spruitstuk)
[Afbeelding: DSCN0869_2.jpg]

En los
Het korte stukje dikke slang zit op de zwarte doos aangesloten, verder is het niets dan een Y-stuk
[Afbeelding: DSCN0864_2.jpg]

Die dikke slang had wel een vreemde substantie erop
[Afbeelding: DSCN0867_2.jpg]

Omdat alles verder aardig schoon en open leek, heb ik geen pogingen meer ondernomen om de zwarte doos alsnog los te halen. Of raadt iemand aan om dat toch nog te doen?

PS Het dunne slangetje zit overigens op deze rood omcirkelde nippel aangesloten
[Afbeelding: DSCN0856_2.jpg]

En voor diegene die nou altijd al heeft willen weten hoe een B19 eruit ziet in een 345, bij deze
[img width=450 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0870_2.jpg[/img]
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#5
Volgens mij is de flametrap in de ouwe opstelling een tot een buisje opgefrommeld stukje koperfolie. Kan je wel missen denk ik. Dit is hem: http://www.fcpgroton.com/product-exec/pr...Trap-Metal

Die olie komt hooguit vanaf het kleppendeksel. Geeft niks. Af en toe een doekje erlangs halen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Op deze foto zie je de carterventilatie lopen van mijn B19:

[img width=800 height=600]http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/IMG_1705.jpg[/img]

Naar mijn idee heb ik er zelf geen zwarte doos opzitten (als ik de foto's zo bekijk, zou irl eens moeten controleren).
In het Y-stuk zit een soort metalen zeef, zoals Marc 'm beschreven heeft. De dunne slang loopt naar de carburateur, de dikke loopt onderaan weg, naar het luchtfilterhuis. Verder zit er niets op, of tussen. Misschien maakt dit je ook een beetje wijzer. Smile
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#7
Dat is de versie daarvoor, die vertrekt direkt vanaf het kleppendeksel.

Op de plek van de zwarte box zit een braaf dekseltje?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Nog eens hierop inpikken... Wegens lekkage aan -vermoedelijk- de rand van het carter, ga ik ook nog eens de carterventilatie controleren. Ik had al een foto ervan in een vorige post gezet.

Behoudens het T-stukje op het inlaatspruitstuk (waar een zeefje inzit), is er verder nog iets te controleren??
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#9
Vermoedelijk de rand van het carter... toch niet de rand aan de distributiezijde hè?
Dat dacht ik dus ook te hebben, maar het was niet het carter, maar de hulpas- en krukaskeerring. Heeft me niet veel geld, maar wel veel tijd en ergernis gekost.

Het scheelt een heel eind dat een 200 veel meer ruimte heeft tussen de voorzijde van de auto en het blok, bij mijn 345 kan ik er net een vuist tussen krijgen en dan wordt het wel heeeeel lastig.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#10
Inderdaad.. Dat 'gelukje' heb ik wel Smile

Jup, aan de distributiezijde. Hele boel is daar onderaan nat van de olie..
De lekkage is wel begonnen na de 'distributiewerkjes' (waarbij de keerringen van nokkenas en krukas en distributiedekselpakking werden vervangen). Inmiddels zit er ook een nieuwe distributiedekselpakking op, maar dat heeft niet geholpen.

Toen ik een volgende keer weer bij Carlo was, heeft ie naar het lek gekeken, maar oordeelde dat het niet van de keerring kwam. Inmiddels zit er ook een nieuwe distributiedekselpakking op en werd de voorste rand van de carterpakking vervangen door een vloeibare pakking, maar dat heeft niet geholpen.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Carterventilatie Turbo motor Dopski 3 5.089 12 April 2014, 09:19
Laatste bericht: Dopski
  rook uit carterventilatie (b18a amazon) Jeroen V 22 10.806 10 June 2011, 06:33
Laatste bericht: Jeroen V
  carterventilatie LeonW 4 3.183 3 August 2010, 16:34
Laatste bericht: Jeroen V
  carterventilatie thoonen 4 3.058 17 December 2008, 14:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)