Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RAW relais
#1
Heb er hier al veel over kunnen lezen maar mijn storing kwam ik nog niet tegen. Mijn RAW werkt voor rechtsaf uitstekend maar voor linksaf tikt ie twee keer zo snel. Ik heb een half jaar geleden ook al storing met dit relais gehad en het toen vervangen door een tweedehands relais.
Vanmiddag toch maar een splinternieuw relais aangeschaft maar deze gaf exact dezelfde problemen. Waar kan ik het nog meer zoeken? O ja, ik heb een week geleden mij stuur er even af gehad omdat het een beetje scheef stond. Overigens deed de RAW het daarna nog goed. [De handle voor de RAW is er niet af geweest.] Kan dat er toch iets mee te maken hebben?

Blij met elke suggestie...

Niek
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Dan zit er waarschijnlijk ergens een slecht kontakt, knipperen de raw lampen wel?
De weerstand van de lampen en de bedrading heeft invloed op de frequentie van het knipperen van de lampen, hoe hoger de weerstand des te hoger is de frequentie.
Als er 1 lamp kapot is, knippert ie nl. ook sneller.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#3
als je r een electronisch relais in zet bepalen de lampjes niet meer het tempo maar het relais zelf...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Jambon schreef:als je r een electronisch relais in zet bepalen de lampjes niet meer het tempo maar het relais zelf...
Kan je dan ook leds gebruiken voor de raw?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#5
juist dan wel, heb ik ook, alleen een diodebrug maken voor het contrôlelampje..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Hm, dat weerstandverhaal zou wel verklaren waarom het maar aan een kant is. Morgen maar eens kijken.

Bedankt voor zo ver!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
Het was inderdaad een kwestie van lampen die het niet deden. Ik heb voor de winter een dinitrolbehandeling laten geven en ik vermoed dat deze vette zooi in de holle ruimten het contact bij de lampjes heeft verbroken. Ik heb de lamphouder en de 'contactbaan' bij de achterlichten Ãn de lamp zelf met remmenreiniger ontvet. Alles doet het weer! Weer veilig de weg op! Bijvoorbeeld om die nieuwe dure RAW-relais terug te brengen...

Wat is trouwens het voordeel van die ledjes en is zo'n diodebrug maken makkelijk?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
Nicolaas H schreef:Het was inderdaad een kwestie van lampen die het niet deden. Ik heb voor de winter een dinitrolbehandeling laten geven en ik vermoed dat deze vette zooi in de holle ruimten het contact bij de lampjes heeft verbroken. Ik heb de lamphouder en de 'contactbaan' bij de achterlichten Ãn de lamp zelf met remmenreiniger ontvet. Alles doet het weer! Weer veilig de weg op! Bijvoorbeeld om die nieuwe dure RAW-relais terug te brengen...

Wat is trouwens het voordeel van die ledjes en is zo'n diodebrug maken makkelijk?

LED verbruikt bijna 0, diodebrug ziet r in mijn geval [url=http://volvolvo.nl/forum/topic,6167.msg125179/topicseen,/#msg125179]zo[url] uit
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
@Jambon
Mooie bak, mooie kleur ook!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Citaat:Wat is trouwens het voordeel van die ledjes en is zo'n diodebrug maken makkelijk?
Het grote voordeel is, dat ze niet of nauwelijks stuk gaan
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Functie relais. Madman 2 99 24 September 2025, 07:56
Laatste bericht: Madman
  Overdrive relais (alternatief?) job245 2 772 17 October 2023, 11:21
Laatste bericht: Marc1970
  Over lichtschakelaar bedrading en vage relais... Woutair 2 1.583 14 December 2022, 20:34
Laatste bericht: HSGHOR
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  relais electrische ramen lars 14 10.331 18 May 2020, 11:29
Laatste bericht: Rin
  Relais dimlicht Rene68 13 15.321 3 May 2020, 21:36
Laatste bericht: Rubke08
  Relais spiegelverwarming TeunTimmermans 2 3.146 22 October 2019, 21:33
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Grootlicht/Overdrive relais bedrading lichtjes 8 8.035 12 February 2016, 13:44
Laatste bericht: Marc1970
  groot licht relais Claus 4 5.574 29 December 2015, 16:18
Laatste bericht: Claus
  Relais parkeerlicht kapot? Lukie5704 5 6.067 21 December 2015, 09:20
Laatste bericht: Arjan.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)