Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Demonteren onderste voor draagarm 240
#1
Van mijn Volvo 245 wil ik de voorste draagarmen (onder) gaan vervangen.
Ik heb hier een aantal vragen over:

1) Demontage
Bij een Amazon staat er redelijk wat spanning op aangezien de voorveer wordt gespannen tussen de bovenste en onderste draagarm.
Toch is dat prima te demonteren met hulp van een krik en het gewicht van de auto.
Hoe zit dat bij een 240 aangezien die een veerpoot heeft?
Kan ik daar de draagarm ook gewoon loshalen van de fusee als ik hem met een krik op spanning houd en na lossen rustig laat zakken?

2) Vervangen voorste + achterste bus/rubber
In het onderstaande plaatje zie je rubbers 5 en 6:
[Afbeelding: 5342456547_9f5de6b253.jpg]
Kun je die met huis tuin en keuken gereedschap (dus zonder profi pers, maar met bankschroef) vervangen?
Verdient PU voor een van beide of beide hier nog de aanbeveling?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
Laat de veer vooral zitten. Haal de 3 boutjes vd fuseekogel vd draagarm, en de houder van de achterste bus van het chassis.
Dan nog de bout door 5 en daar is je draagarm.

Zit de Amazon veer niet, net als de 140 veer, tussen de 'vooras' en de onderste draagarm?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dat de veer moet blijven zitten begrijp ik, maar staat de onderste draagarm "op spanning" gemonteerd?

M.a.w. als ik de drie boutjes van de fuseekogel aan de draagarm loshaal, springt het dan met een knal los of niet?
Of maak ik een denkfout en kan daar überhaupt geen spanning op staan?
en dan bedoel ik geen 12V Wink
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#4
DE veerpoot staat uiteraard op spanning maar de uitslag wordt begrensd door de schokbreker. Dus net als bij de Amazon ondersteund met een krik langzaam laten zakken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Zit de Amazon veer niet, net als de 140 veer, tussen de 'vooras' en de onderste draagarm?
Dat moet toch haast wel ???. De bovenste arm gaat ook omhoog, dus de afstand tussen beide armen wordt niet, heel snel, kleiner.
Antwoord
#6
Sorry, ik bedoelde inderdaad tussen de vooras en onderste draagarm.
Omdat hij bij het loshalen van de onderste fusee van een Amazon een veer niet meer begrensd is, kan dat nogal een klap geven.

Bedankt voor de info dat je hem bij een 240 gewoon met een krik kunt laten zakken.
Het feit dat de veer begrensd blijft is wel een prettige gedachte en makkelijker met weer in elkaar zetten.

Wat zijn de suggesties qua rubbers?
Ik wilde die maar meteen vervangen als ik toch alles los heb liggen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
Van PU hoor ik nog wel eens dat deze zo hard aanvoelen. Is het hier dan een idee om de meest versleten bus in pu uit te voeren en de andere in normale rubber kwaliteit? Daarmee leidt het toch tot een levensduur die voor beide bussen het zelfde zal zijn.

Alles in PU uitvoeren lijkt me te "hard"voor de auto's.

Op de amerikaanse ebay was altijd iemand sets aan het aanbieden met een kombi van pu en rubber. iemand daarmee ervaring?

Suc6 Lars..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
skidje schreef:Van PU hoor ik nog wel eens dat deze zo hard aanvoelen. Is het hier dan een idee om de meest versleten bus in pu uit te voeren en de andere in normale rubber kwaliteit? Daarmee leidt het toch tot een levensduur die voor beide bussen het zelfde zal zijn.

Alles in PU uitvoeren lijkt me te "hard"voor de auto's.

Op de amerikaanse ebay was altijd iemand sets aan het aanbieden met een kombi van pu en rubber. iemand daarmee ervaring?

Suc6 Lars..

gaat denk ik niet goed, de bussen werken gezamenlijk. tov de PU is de rubber versie nu de zwakkere broeder die de mogelijkheid biedt meer toe te geven en ook dat wat de PU versie niet doet, ik voorzie dat je vaker de rubberen versie zult moeten vervangen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Tip ,

Als je alle rubbers weer hebt gemonteerd en je de de draagarm in het rubber (6) schuift draai dan de bout (10) nog niet helemaal vast maar laat eerst de auto weer met de banden op de grond zakken en draai dan de moer helemaal vast .

Monteren van de rubbers is goed zelf te doen , heb zelf een paar jaar geleden een klein simpel persje gemaakt van een stuk draadeind en wat buis .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#10
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en suggesties.
Ik ga gewoon voor 2x nieuw rubber aan iedere kant.

Kun je uberhaupt bij de bout (10) komen als de draagarm eronder zit?
Het leek mij dat de drie bouten van de bevestiging (11) lost moesten om erbij te kunnen.
Mocht ik erbij komen, dan is het eerst op werkspanning zetten een goede suggestie om ook hier te doen.
Dat wordt bij de onderste draagarm bout van een Amazon ook aangeraden.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  [244 1982] Scheurtje in rubber veerpoot voor Rob 4 6.166 8 November 2022, 22:05
Laatste bericht: Marc1970
  Leuke wielen voor de 245 gydomatra 24 15.645 6 March 2021, 18:40
Laatste bericht: Volvo240
  banden voor en achter Brat 27 21.192 7 May 2020, 09:10
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor een reservewiel zit er standaard in een 240 sedan uit '91 Jed 17 16.420 22 November 2018, 21:31
Laatste bericht: Arjan.
  All season banden 15 inch voor 245 JeroenVolvo 2 5.127 3 July 2017, 09:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  schokbrekers voor vervangen 240 1993 PdeBruijne 4 8.183 9 September 2016, 19:35
Laatste bericht: boedr
  Monroe ride levelers voor 240? Boet 7 9.424 24 April 2016, 15:55
Laatste bericht: Boet
  Plaats bedieningsschakelaar voor de hoogteverstelling luchtvering Volvo 245 bj 1983 dwarswind 9 8.827 30 January 2016, 23:44
Laatste bericht: A_A
  Schokdempers voor en na 86 anders? A_A 6 7.084 5 April 2015, 21:35
Laatste bericht: Dopski
  Welke velgen voor de 240 Lukie5704 15 15.568 27 March 2015, 21:30
Laatste bericht: MarcoV

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)