16 October 2016, 22:23
[244 1982] Scheurtje in rubber veerpoot voor
|
16 October 2016, 22:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 October 2016, 22:54 door Marc1970.)
Ik heb wel eens ergens een dwarsdoorsnede van die ophanging gezien en dat is een vrij dikke klomp rubber om een taps toelopende lagerbehuizing (de veerpoot draait daarin).
Dus het hangt af van de diepte vd scheur of het geheel nog functioneert en voor hoe lang. Mijn 240 heeft daar ook een kier maar eerlijkgezegd niet zo groot als deze. De druk van de veer is volgens mij de veroorzaker van deze scheuren, of het gewicht vd auto, lastig te zien op die tekeningen (in Haynes staat ie). Voor de APK moet er iets van verbinding zijn in dit soort rubber bussen, zolang het maar niet als los zand in elkaar rondhobbelt is er niks aan de hand.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
16 October 2016, 23:21
Deze meneer vervangt de veer aan de voorzijde en onder al het vet is wel een rubber schijf te zien.
Zal eens op zoek naar een onderdeelnummer en wat meer info.
Exact 6 jaar verder en op zoek naar de oorzaak van de "kloenk" onder de motorkap wordt het toch tijd deze eens te gaan vervangen.
Eerst allerlei andere zaken vervangen, maar niets hielp - Wiellager (zat toch wat speling op...) - Stabilisatorstangetjes (rubbers na 40 jr wat uitgedroogd) - Draagarmrubbers (idem, hier en daar war scheurtjes) - Fuseekogel (hoes gescheurd, dus ja, dan maar een verse) Dus, een keer de boel van bóven bekenen ipv alles beneden te zoeken, en daar zat nog steeds de scheur.... Deze meneer heeft het zoals gewoonlijk weer uitstekend beschreven Hier een uitstekende video over hoe te vervangen (incl de shocks). Ik heb nog een paar Bilsteins F4-PNE-3031 liggen, dus die dan ook maar meteen meenemen als we er toch zijn. Origineel onderdeel nr van de Upper Strut Mount = 1272455 Maar ze komen in meerder smaken (van duur/goed, naar goedkoop en mindere kwaliteit...) Dat heeft deze meneer dan wel weer uitgezocht.........volvo 240 strut mount comparison Ik ga voor de Meyle
8 November 2022, 22:05
De veren dragen de auto, is mijn laatste inzicht, via de rubber domp, die dus vooral omhoog gedrukt wordt (en omhoog kan ie nergens heen). DIe rubber klomp houdt ook de zuiger van de schokbreker vast en vangt de op- en neergaande 'restbeweging' daarvan op (als het lager uit het rubber schiet, komt de zuiger uiteindelijk tegen de motorkap), het dempt geluid vanaf de ophanging en is een draaipunt natuurlijk.
Het lager is denk ik het meest essentiële onderdeel van die klomp. De originele is een SKF lager, reken daar maar op. In de Meyle zit een Japan NSK lager zo te zien, ook een echt merk. De leverancier was Lemförder (onderdeel van BOGE of andersom), het merkje heb ik op verschillende originele onderdelen zien staan, die doen in rubber-aan-metaal. De 'erfgenaam' is ZF. https://boge-rubber-plastics.com/en/history
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)