Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 achteras Nr. 255765 passend in welke bouwjaren?
#1
Hallo, het beschreven onderwerp zegt eigenlijk al alles. Als iemand iets weet in welke bouwjaren deze as past zou ik dit graag willen weten, vooral of deze ook onder een 1992er past.
Antwoord
#2
Ik denk dat alle 200 serie achterassen uitwisselbaar zijn, ongeacht het bouwjaar.
Wel rekening ermee houden dat de assen van voor 1986 geen censor op de achteras hebben voor elektr. telleraandrijving.
Antwoord
#3
jos245 schreef:Ik denk dat alle 200 serie achterassen uitwisselbaar zijn, ongeacht het bouwjaar.
Wel rekening ermee houden dat de assen van voor 1986 geen censor op de achteras hebben voor elektr. telleraandrijving.

en de overgang naar Hardy-schijf.. heb nog ergens een plaatje van een 2 serie ophanging onder een 1 serie (op zich wel slim..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Het gaat mij vooral om de as zelf (niet de eraan gebouwde remmen etc.): ik zou graag willen weten of deze met normaal sleutelwerk te monteren is (dus zonder trucks en improvisatie). Als iemand onderdelenboeken heeft zou hij na kunnen gaan in welke bouwjaren deze as past, helaas heb ik deze niet.
Antwoord
#5
Ik heb nog niet gehoord dat een willekeurige 240/260 achteras niet onder een willekeurig andere 240 past. .

Enige wijzigingen: de flens naar de aandrijfas en de sensor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
En de flens is gewoon te wisselen en de sensor is ook op een oude as te monteren? (ik weet niet waar deze vast zit).
Ik heb tot nu toe alleen in een onderdelenboek van 1976 gezien dat hij erin staat, een nieuwer onderdelenboek heb ik helaas nog niet gezien en aan een achteras van een 240 heb ik nog nooit geschroefd (wel aan 140 serie en ouder).
Antwoord
#7
zal ook wel hetzelfde zijn, ik vraag in zo'n geval in de winkel om het "remblokkenboek", kun je zo zien of dergelijke materialen 50 jr onveranderd zijn toegepast, dan hoef je niet te twijfelen.

overigens (weet de naam ff niet meer) zijn er in de US boeken uitgegeven met overeenkomstige onderdelen van modellen en merken, handig als je naar de sloop gaat, heb je meteen meer opties om te zoeken..

zo las ik gisteren een topic op TB van een Engelschman die een S40 (MKI) aan het ombouwen is naar RWD, en daar komt een Impreza achterwielophanging onder.. Waarom die? Schijnbaar is de S40 bodemplaat hetzelfde als de Impreza.. :o handig...

maar goed, hier hangt een 2 serie onder een 1 serie.. als dat ook kan...

[Afbeelding: 2438209170102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Ik neem aan dat de flens over te zetten is. Er is een 44.5 en een 50.8 mm aandrijfas, met bijbehorende kruiskoppelingen en flenzen.
In de as zit een sensorring aan het kroonwiel, die is lastiger om te zetten. De sensor zelf zit in het diff.deksel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
De boeken met uitwisselbare delen heten zover ik mij herinner "interchange" boeken, deze geven verwijzingen naar wat echt hetzelfde is, vaak passen ook andere delen met maar kleine wijzigingen (dus als Interchange niet aangeeft dat het past kan het toch passen, ze vergelijken geloof ik alleen onderdeelnummers).

mbt de achteras: zover ik dus begrijp is het enige echte verschil de sensor, heeft er iemand ervaring mee of dit alles normaal om te zetten is van de huidige as (dus met normaal gereedschap in een redelijke tijd en zonder speciaal instelwerk)? Ik neem aan dat er hier geen ander werk te verrichten is dan als je hem wegens een defect vervangen moet, maar wat en hoeveel werk dit inhoudt is mij niet bekend, heeft iemand dit al eens gedaan?
Antwoord
#10
nullifie schreef:mbt de achteras: zover ik dus begrijp is het enige echte verschil de sensor, heeft er iemand ervaring mee of dit alles normaal om te zetten is van de huidige as (dus met normaal gereedschap in een redelijke tijd en zonder speciaal instelwerk)? Ik neem aan dat er hier geen ander werk te verrichten is dan als je hem wegens een defect vervangen moet, maar wat en hoeveel werk dit inhoudt is mij niet bekend, heeft iemand dit al eens gedaan?

Is dat wel nodig dan? Weet je al of je een as zonder sensor (dus voor '86) hebt? Anders kun je je de moeite van het uitzoeken besparen...
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke motor voor AW 72 bak. Madman 7 1.086 19 January 2025, 21:07
Laatste bericht: skidje
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 375 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  Welke olie in sperdifferentieel 940 i.c. bj. 96 JanO 2 1.391 4 December 2022, 22:32
Laatste bericht: Marc1970
  achteras 2.0 pieter2 5 3.420 3 August 2020, 16:20
Laatste bericht: Arjan.
  Welke automaat? Archermusic 10 8.129 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Nieuwe achteras 740 Archermusic 6 5.469 17 July 2019, 10:27
Laatste bericht: Archermusic
  achteras pieter2 7 5.215 24 December 2018, 18:18
Laatste bericht: pieter2
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 15.187 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  welke M47? jos245 1 2.758 24 January 2018, 17:00
Laatste bericht: asterix
  Welke automaat Amazon 221 6 6.165 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)