Berichten: 4
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2010
Na vijf jaar de auto van zijn plek geduwd zodat we er bij konden met een start accupack. De banden weer op druk gebracht en de kabels aangesloten. Contact, sleutel om en.... na enkele bijna start momenten sloeg de motor aan! De vorige eigenaar heeft me verteld dat de motor 'op' was, hij kwam niet meer door de roetkeuring. Zoals de motor nu loopt zou je dat niet zeggen. De motor loopt mooi rond en rookt nauwelijks maar wordt nu natuurlijk niet belast. Ben met de auto rustig naar de garage gereden waar de auto wordt doorgelicht. Morgen weet ik meer, ik hoop natuurlijk dat het meevalt met de motor. De auto ziet er verder goed uit en het geluid van de diesel maakt me nu al blij.
http://gallery.me.com/wilfredtenheuvel#100042
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Strak wagentje, ik neem aan dat het om de zilveren gaat.
Succes met de keuring
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Gewoon voor controle of APK toestanden de dieselpomp wat terugdraaien en het roetprobleem is opgelost.
Prachtige wagen met een zalig geluid trouwens.
Groet, Koen
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
Een goede en bruikbare tip voor de roettest die ik ooit kreeg van een Nederlander is de volgende:
Rijd de tank zo goed als leeg en giet er dan 20 liter petroleum in (de brandstof die je in petroleumkachteltjes giet dus). de auto rijd er op zonder problemen en de roettest is geen probleem meer. We hebben deze tip getest en het werkte prima. Eerste test was niks goed aan de keurmeester zei ons zelfs dat we het nooit gingen halen. De dag erna met petroleum in de tank geen enkel probleem. Stonden ze heel raar van te kijken.
Daarna gooi je de tank gewoon weer vol met diesel en rijd je weer lekker met een dikke rookwalm achter je aan.
De Zibro kristal schijnt de beste de zijn.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Jambon schreef:https://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps
Prachtig, ik ga terug op zoek naar een diesel. ;D
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
wat ook bij de roet-test goed kan werken is het filter vernieuwen en dan het filter voor montage vullen met de Forte diesel fuel system cleaner. loopt ie ook erg goed op. Verder heb ik wel eens gehoord dat wat 2-takt olie in de tank ook goed werkt om zaken als pomp en injectoren wat beter te laten werken en langer mee te laten gaan. Google maar eens op "diesel olie 2 takt". Zelf gebruik ik het ook voor de tractoren en het werkt tot nu toe goed.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
Roet uitstoot komt door een slechte afstelling van de motor, te veel diesel en te weinig lucht. Controleer de klepspeling, de spanning van de distributieriemen en de stand van de nokkenas tegenover de krukas, is alles op punt gezet, zet dan de dieselpomp op 10 graden meer voorinspuiting of dat volvo opgeeft .
Zo beperk je de roetuitstoot tot het minimum, roet hij nog? vervang dan de injectoren.
Na 5 jaar stilstand zou ik direct de distributieriemen laten vervangen, je weet maar nooit.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Denk je dat de motor nog aan zal slaan bij 10 graden extra voor-inspuiting?
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
afstelling van de dieselpomp op een 240 is normaal 0,82 graden , je mag gaan tot 0,95 maximum tegen het roeten. Ik bedoelde 0,10 graden in plaats van 10 graden.Dank voor de opmerking.