Berichten: 44
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2009
Grote rode tractor heeft een heel groot probleem.... na een te hoge temperatuur door een lekkende waterpomp braakt ie nu witte rook uit dat het en lust is... ik ben bang voor de (zwakke) koppakking. daar zit ik dan, met een kapotte waterpomp en koppakking. Hij zal gemaakt moeten worden, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zoiets mag kosten. Heb zo links en rechts eens rondgevraagd, maar nog niets concreets teruggehoord.
Ik twijfel wat ik hiermee aanmoet, aangezien ons familiebudget momenteel niet zoveel aankan.
Dus: wie weet wat een nieuwe koppakking, waterpomp en distributieriem / rol inclusief montage ongeveer mag kosten?
En vraag 2, met pijn in mijn hart:
Wie heeft eventuee interesse in een bikkelharde strakke rode 240 diesel estate uit '91, met bovengenoemde mankementen. bij serieze interesse krijg je een pb met foto's. Ik weet niet eens of ik onze rooie wil verkopen, maar emotie is een slechte raadgever en ik heb de centjes ook niet op mijn rug groeien. Misschien is het voor mij en mijn gezin beter om de dure hobby tijdelijk aan de kant te zetten....maar dan wel voor een faire prijs.....
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Tja...budget...'t is weer feestdagentijd hÃÂ.
Same problem hier.
Maar wat is het alternatief?
Een andere auto?
Voor de reparatiekosten heb je geen andere.
Even rekenen ...
6/7 uurtjes werk,pakkingsetje, waterpomp,kop vlakken,distributieset...
Zit ik er ver naast als ik 900 euro roep?
Wat je gaat nekken is het uurtarief.
Wens je veel wijsheid toe.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 44
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2009
Tja.. er staan ook enkele 240 diesels voor dat geld of iets meer... motorruil, leuk pullman interieurtje en een hoop werk... en rijden maar weer....
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Reparatie gaat in de uren en dus in de papieren lopen.
Als je effe vlug vlug een nieuwe koppakking er "tussen slingerd" kan je met een dag bij wijze van spreken klaar zijn.
Je kunt het dan treffen en weer voor jaren klaar zijn......
Als de verdere motor-conditie net voor de lekke koppakking goed was (en het blok het dus nogwaard is) zou ik echter zoals boven al genoemd is meer doen;
-distributieriemen
-waterpomp (wilde je al)
-klepspeling meten vóór demontage v.d. kop
-nokas er uit en alle klepstelplaatjes doen die volgens je klepspeling-meting nodig zijn (scheelt je een hoop tijd i.p.v. de normale manier)
-verstuivers er uit en even laten testen bij Bosch-dienst of motor-revisiebedrijf (just for sure)
-gloeibougies testen en (evt. preventief) vervangen.(kan je nu mooi bij)
-na opbouwen je nokas en daarna br.st.inspuitpomp op tijd zetten
Officieel mag de kop trouwens niet gevlakt worden.
Officieel mag de kop dan wÃÂl weer licht gescheurd zijn tussen de klepzetels (en dat zijn ze dan meestal ook)
Als je de door mij beschreven methode volgt moet je niet van een wpl. tarief afhankelijk hoeven zijn anders is het financiele zelfmoord.
Toch zou ik persoonlijk ook niet voor de effe-pakking-doen-methode gaan.
Als ik jou was zou ik voor een goede gebruikte motor gaan, is veeeel minder werk.
Daar kan je natuurlijk ook pech mee krijgen maar dat kan je ook met een nieuwe motor.
Ik vind het heel vervelend voor je en snap je situatie.
Een dieselmotor is een best wel complex apparaat en als je er wat aan krijgt ben je aan de beurt als leek.
Daar komt nog bij dat de 6-cilinder VAG-blokken een slechte reputatie hebben (waar ik het maar ten dele mee eens ben).
Als het rekeningrijden nu echt al voor de deur stond zou ik misschien wel interesse hebben in je auto maar e.e.a. is nog vrij onzeker...
Ik hoop dat je wat aan dit verhaaltje hebt.
Berichten: 26
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2009
ik denk inderdaad als je iets doet, dat je het wel goed moet doen, maar goed over zwaar weer gesproken stond gisteravond ook aan de kant van de weg met een heftig rokende 240 diesel, was goed chagereinig aan het worden omdat ik al veel te veel geld aan deze volvo heb besteed en met name 6 weken terug een kleine 1800 euro aan onder andere een revisie brandstofpomp, dus was in de veronderstelling dat de motor toch echt stuk was, blijkt toch dat de brandstofpomp weer stuk is......
maar goed, er staan links en rechts inderdaad wel een paar 240 diesels te koop voor niet al te veel geld en aan de andere kant als je het budgettechnisch kan verantwoorden zou ik de volvo repareren!
mocht je hem toch weg willen doen, dan heb ik wel interesse eventueel,
succes!
240 GLE automaat 1993
V70 classic 2.4 automaat 2000
245 GL 2.1 automaat 1981