Topics: 32
Ik heb een heel raar elektrisch probleem met mijn volvo 245 turbo.
In de auto zit een b230ft motor ingebouwd ,rijd hiermee al een tijd mee rond.
het probleem doet zich soms voort.
Als ik s'morgens vroeg de auto start,gaat na ongeveer 1km mijn voltmeter van 14volt naar 12volt en de naald van de voltmeter swiept dan constant heen en weer.
Maar ook de lampen knipperen dan licht van gewoon helder naar minder fel.
Ook onder het rijden schokt de auto lichtjes heen en weer.
Heb de accupoolen al goed schoongemaakt maar het probleem blijft,zal het de spanningsregelaar van de dynamo kunnen zijn? of iets anders?
Wie kent dit probleem?
Topics: 125
Alle stroom begint bij die regelaar. Zou daar dus maar eens beginnen. De koolborstels liggen misschien heel diep. Een nieuwe Hella zit volgens mij rond de 15 eur.
Succes....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 288
als je de auto start vraag je aardig wat volt van de accu, vervolgens ga je die opladen terwijl de motor loopt, de dynamo geeft tussen 13.8 en 14.2 volt af, dat hoort zo.. als een spanningregelaar koud is (daarom moet je bij dit soort problemen de auto een nachtje laten logeren bij de garage als je zelf niet kunt doormeten.. dan is ie koud als ze er aan beginnen..) topt ie pas af als er voor het eerst net over die 14.2 heen gegaan is en dan zakt ie inderdaad, als de accu dan nog niet helemaal is opgeladen kan ie goed rond de 12 aangeven, je boordnet is dat nu eenmaal, betekent wel dat ie kort daarna wel moet gaan herstellen, maar da's in deze tijd vh jaar lastig te merken want je zult meer verbruikers tegelijk aan hebben, het schokken hoeft niet persà met de elektra te maken hebben, mogelijk ook een stukje weersinvloeden..
als je een voltmeter hebt (een los apparaat dus..) of lenen, meet op de accu wat ie doet, minstens 12V, dan zoveel mogelijk verbruikers inschakelen, als de spanning afneemt maar ook sterk bijft afnemen heb je een accuprobleem.. zo niet, laat iemand de auto starten zonder gas te geven met alles ingeschakeld, iig starten zoals je altijd doet, weet je meteen of er nog voldoende capaciteit in het ding zit, de meter moet iig boven 9 volt blijven op dat moment, zodra hij aanslaat moet je zsm 13.8 - 14.2 meten, even laten lopen en blijven meten, als het goed is en de accu is "herstelt" moet ie daar max op blijven hangen, dan maar eens gas geven en kijken of ie inzakt, als dat idd het geval is, zet dan alle verbruikers eens uit, wat doet ie dan..? Ik heb ook een Volvo Vmeter en ben er achter gekomen dat de ventilatie de grootste slokop is, blijft ie net op 12.5 hangen, zet ik um uit en sta ik met verlichting bij een verkeerslicht, 600-800tpm, huppelt ie netjes op 14+..
Ik begrijp je verhaal helemaal,ben al druk bezig geweest met meten.
De dynamo levert 13,6 volt,als de problemen zich niet voordoet.
Als het probleem zich voordoet gaat de voltmeter tekeer als een gek,aan uit aan uit het is net een knipperlicht.
Maar ook de dashbordverlichting en koplampen knipperen licht.
Topics: 22
is de massadraad van de dynamo nog goed? bij 98% van de 240s is die ontzettend slecht (erg dun vanaf fabriek en dan nog eens 2/3/400k km er overheen)... Kan ook voor problemen zorgen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Ik zal morgen eens onder de auto kruipen,kijken hoe de toestand is.
Heb ook nog een goede spanningregelaar van hella 14,1 volt gevonden in de schuur hopen dat hij past.
Bedankt voor jullie reacties
Topics: 33
dan zou je goed
DEZE kunnen hebben. zal vast passen
Ik had nog een Hella regelaar liggen van 14,1 volt.
Deze heb ik in de dynamo gezet,en de massa van de dynamo gekontroleerd ook deze heb ik nieuw en dikker gemaakt.
Nu ben ik bezig met een gevlochten platte massastrip deze schijnen beter te zijn deze gebruik ik tussen het onderblok en schutbord.
Nu is het resultaat al beter.