Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HELP. Welke ervaren sleutelaar kan mij helpen een diagnose te stellen??
Help ???

Onze 244 DL - 2.1 ltr uit 1978 starte niet lekker meer en liep niet goed op benzine en de apk kwam eraan.

ik was al een rijkelijk met carb cleaner aan de gang geweest en toen ging het al een stuk beter

maar door de aankomende apk toch naar garage gegaan en die hebben meteen nog veel meer gevonden Sad

carburateur schoon gemaakt
distributie riem was slecht = vervangen
kwam door lekkende nokkenas kering = is ook vervangen
kleppen gesteld
etc etc

sinds ik m terug heb heb ik er 2 ritten mee gemaakt,
in de volgende rit werd koelwater warm maar net niet in het rood, ook ging hij op z'n tijd koelen want dan liep t weer een eind terug.
de rit naar huis heb ik er 4 liter koelwater bij gegooid maar thuis was hij weer een eind leeg.

MAAR, als ik nu olie peil zit er geen druppel olie meer aan mijn stok, maar wel vocht druppeltjes......... :o

Als ik positief denk is het de koppakking,
als het slechter uitpak is ie gescheurt of kop krom getrokken >Sad

Ik meen serieus dat de auto slechter van de garage is gekomen dan hij er heen ging...
maar ik heb er voor de problemen al 2x mee gereden, kan ik zoiets nog claimen???

1. hij liep niet goed op benzine, nu loopt hij helemaal niet meer op benzine
2. ik hoorde de kleppen/ nokkenas helemaal niet, nu hoor ik de kleppen/ nokkenas heel goed
3. nu is er iets serieus kapot....

ruim 700 euro garage kosten en een auto die het niet meer doet.

Welke ervaren sleutelaar hier kan mij eens helpen een diagnose te stellen??

Of waar ik aan denk is: kan er een diesel motor ingebouwd en wat kost zoiets?

(ter illustratie: mijn land rover is bij de zelfde garage een keer voor onderhoud geweest, toen kreeg ik commentaar dat ik m'n luchtfilter tussendoor ook eens moest schoonmaken omdat er erg veel stof en zand in zat. klopt ik reed met die auto voor mijn werk heel veel door het zand.
de 1e keer dat ik dat ding open maakte zag ik meteen dat er een verkeerde lucht filter in zat die helemaal niet goed afsloot..!! )
Volvo 244 - 1978
Antwoord
Ik denk dat carlo (forumsponsor) VOMD wel een diagnose kan stellen voor je . Zit in dordrecht niet zo heel ver van je vandaan.
700 euro is een heel bedrag................ :-\
Diagnose stellen en dan gaan sleutelen is eigenlijk altijd de beste volgorde.
Succes!
Volvo 740 GL, 1984
Antwoord
Op zich normaal dat je de kleppen hoort, licht ruisend/rinkelend geluid, dus die waren eerst te krap en nu goed gesteld.

Het olie en koelverhaal klopt niet, oorzaak doet er niet meer toe natuurlijk. Ws. was de kop al behoorlijk in de war van de verkeerde klepspeling. Ik denk niet dat je die garage veel kan maken. Tenzij ze bv. vergeten zijn de olie te vullen na het verversen.

Je hebt geluk, die koppen zijn overal te vinden, als je je best doet voor 50 euro, soms zit het blok er nog aan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ja, maar dan moet hij er nog in.....

kan best wel wat sleutelen, maar een hele kop vangen is wat anders :Smile

en ik weet nog niet of de kop wel gescheurd is! misschien alleen de pakking (blijf positief)

maar dan nog heeft de rest van t blok al bijna 280.000 gelopen. als ik zuigers en veren en blok moet (laten) doen weet ik niet waar ik op uit kom, en vraag me dan zo af of de reparaties de waarde van de auto niet gaan over treffen.

begrijp me niet verkeerd, ik weet heel goed dat een oude auto reparaties en onderhoud nodig heeft, maar als ik straks een paar duizend euro verder ben voor een auto van 2000 euro. moet je je eens gaan afvragen of het nog de moeite is.

aan de andere kant is de auto zelf nog heel goed. hij is hard en de hoeken bij de achterdeuren zijn vervangen etc. alleen de bak van het reserve wiel is met polyester gemaakt, dus dat zou nog eens beter kunnen maar voldoet wel nog voor jaren.
de auto zo verkopen gaat ook niet of je krijgt er alleen onderdelen geld voor. en dat vind ik zonde, daar is hij dan eigenlijk nog weer te goed voor.

ben zelf wel meer een diesel man, dus als het met niet te veel aanpassingen erin past zou ik zeker overwegen er een gereviseerd diesel blok in te hangen.
of zijn er ook complete gereviseerde benzine blokken te krijgen, ik weet eigenlijk niet of ze dat met benzine ook doen.

en natuurlijk kun je alles zelf (of alleen delen van de revisie uitbesteden) maar dan wordt het een tig-jaren plan en het is wel de bedoeling dat ie binnen redelijke tijd weer rijdt.

ps nog te vermelden misschien, hij rijdt reed op gas.
Volvo 244 - 1978
Antwoord
Als je er een dieselblok in wilt bouwen kan je ook een koppakking vervangen natuurlijk. Da's pas makkelijk, hooguit 1 dag werk. Bijkomende kosten 1 koppakkingset.

De kop is hetgeen wat 'slijt' van LPG rijden, de rest is na 4 ton nog prima.
Antwoord
Of je zoekt een benzine blok wat niet op lpg heeft gelopen en bouwt die erin.
Met een ton of drie gaan de meeste koppakkingen er wel uit hoor dus echt raar
is het niet.
Het slechte lopen voor die tijd kan ook wel komen door een beginnende lekke koppakking.
Maar als je een diesel man bent dan kun je er ook een 2.4TD in hangen als je handig genoeg
bent.
Maarja dan zou je ook je cilinderkop wel kunnen vervangen.
Moeilijk moeilijk, je kunt ook eens een rondvraag doen op het forum of er iemand tijd en zin heeft
om het voor je te doen?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Is de olie echt weg of is die gemend met water?
En had je dan geen oliedruk lampje branden?

Antwoord
Jerry schreef:Maar als je een diesel man bent dan kun je er ook een 2.4TD in hangen als je handig genoeg
bent.

past dat erin dan?? of moet je alles gaan wijzigen?? plaats v.d. motor steunen etc
moet ik ook ff weten of de versnellings bak past en dat soort zaken. hangt nu een 3 traps automaat aan. mag van mij ook een 4 traps worden, ik vind dat de auto veel toeren draait. (maar dat vind ik al gauw natuurlijk met een laag toerig diesel achtergrond)

als het alleen de pakking is is het probleem niet zo heel groot, anders idd een andere kop zoeken
Volvo 244 - 1978
Antwoord
Volgens mij is de D24, zoals die in de 240 geleverd werd, ook niet echt laagtoerig. Kwa koppel en pk's zit-ie ruim onder de B21A.
Harder rijden is gewoon meer herrie maken.
Antwoord
ray, kom deze week even langs in dordrecht met de auto. dan kan ik een diagnose stellen en er eventueel een prijskaartje aan hangen
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 1.099 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 1.360 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 4.220 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 10.108 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  Welke koppen zijn uitwisselbaar 245 GLT 1984 dwarswind 2 3.394 5 January 2018, 23:02
Laatste bericht: RM
  Welke curve bij 123 onsteking. Madman 3 4.220 30 October 2016, 13:32
Laatste bericht: Marc1970
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 1 2.539 16 October 2015, 14:32
Laatste bericht: KennOne
  welke v-snaar b23 240? lenlux 1 2.213 24 August 2015, 06:25
Laatste bericht: ZOAB
  brandstof toevoer stellen sam244 2 2.565 7 May 2015, 23:25
Laatste bericht: sam244
  Welke nokkenas? Madman 4 5.397 30 December 2014, 20:09
Laatste bericht: Madman

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)