Berichten: 102
Topics: 27
Lid sinds: Feb 2009
Hallo
Ik heb een 244 met een B23 met carburateur (met geel dopje).
NU is het CO te hoog. Ik wil dit graag zelf bij stellen, bij de apk zei men mij dat het een kwestie van carb. afstellen was.
Hoe moet ik te werk gaan?
Is CO wel een afkeur punt bij mijn auto (1984).
Alvast bedankt.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tuurlijk.
http://www.apkkeurmeesterservice.nl/apkt...aspx?id=25
De Pierburg heeft een CO schroef onderin. Indraaien geeft minder CO, uit meer. 2% moet-ie hebben.
Eventueel de gasklep bijstellen. De gasklep heeft een stop aan de zijkant, het lipje kan je ombuigen.
Afstelling voor benzine:
Motor opwarmen
Stat. stelschroef (die in het spruitstuk) helemaal IN en vier slagen UIT draaien.
Verbuig het lipje tot de motor 1100-1200 rpm draait.
Draai de stat. stelschroef weer IN tot-ie 900 rpm draait.
De gaskabel hoort in rust strak, de gasstang los (0.5 mm speling).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Laat je geen oor aannaaien; oude wagens mogen een flink CO hebben!
Sommige garages geloven echter hardnekkig dat 1,5% het maximum is.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als ze op LPG lopen (wat veel oldtimers doen) en van na 1973 zijn, is 1,5% de eis.
Kijk, allebei mijn 144's mogen klare CO en zwarte rook uitbraken, da's nog eens leuk voor de APK.
Als je echt van de APK afwilt moet je een auto van voor 1960 kopen, een Katterug of een leuke Nekaf jeepje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Op het gehoor kan je een motor best aardig afstellen maar met een CO-meter kom je toch een stuk verder. Zeker om aan de APK-norm te voldoen, heb je een meter nodig. Verder staat het afstellen uitgewerkt in Greenbook TP11740.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)