Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kraak vooronder lijkt niet oplosbaar
Graag jullie advies. Als ik met mijn 245 op een normale snelheid over verkeersdrempels rij, kraakt het voorin. Zowel bij inveren als bij uitveren. Het gebeurt zowel bij het van laag naar hoog rijden als van hoog naar laag (drempel op en drempel af). Het klinkt als te vast zittende rubbers die om de reactiestang wringen.

Nu heb ik reeds vervangen:
- alle ophangrubbers
- stabilisatiestang rubbers
- schokbrekers
- steunlagers boven aan de schokbrekers

Verder alles nagekeken, aangetrokken en dergelijke. Opgekrikt en op de brug kan ik het geluid niet nabootsen. Ook niet als ik met alle gewicht (ruim 100kg) zwaar op de voorbumper ga dansen.

Wat zou het kunnen zijn? Het is niet de motorophanging want die is ook vers.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Als ik je lijstje van vernieuwde delen bekijk dan blijft alleen nog over : de fuseekogels en de stuurhuisgewrichten.
De wiellagers vooraan maken eerder een klokkend dan een krakend geluid lijkt me.
Antwoord
Gekraak uit de fusee- of stuurkogels? Ja, waarom ook niet. Die zal ik eens extra goed bekijken.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Als je dan toch aan het kijken bent, let dan op of de speling Ãcht op die delen zit , of dat de speling in de stofhoes verdwijnt.
Vandaag mijn auto weggebracht voor de APK..... "wut chef......" 90% zeker fusekogel , was toch binnenste spoorstangkogel. Deze geeft een knikje als je ergen oprijd. Dan maar meteen ook de eenvoudige montage daarvan, Stuurkogel los stofhoes los, dikke moermoordenaar erop (soort waterpomptang) met een stel wieltje en wat groter, draai je er heel makkelijk zonder al te veel kracht vanaf en nieuwe erop. Let daarbij op dat de stuurkogel op de nieuwe even ver op de stang wordt gedraaid.

Dit of een van de voorgaande oplossingen.
Antwoord
Ja, de boel zal ik nog eens goed bekijken.

Kan me niet voorstellen dat welk kogelgewricht dan ook dit geluid veroorzaakt maar veel meer oorzaken kan ik zo niet bedenken.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Een droog kogelgewricht kan wel degelijk een krakend geluid maken weet ik uit eigen ervaring.
Antwoord
Dan zal zoiets het moeten zijn.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Het stuurhuis onder de auto vandaan gehaald en schoongemaakt en van nieuw vet en nieuwe hoezen voorzien. Verder de stuurkogels vervangen (liepen niet gelijkmatig) en de hoezen van de fuseekogels vervangen. Ik wilde immers even onder de hoezen kijken. Helaas is de kraak er nog net als voorheen. Vooral bij uitveren.

Iemand nog ideeën?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
reactiearm rubbers dan..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
De reactiearm rubbers zijn ook nieuw. Zojuist heb ik de auto eens even goed uitgelaten. Als ik fel instuur naar rechts kan ik het gekraak ook veroorzaken. Naar links sturend niet. Zou het wiellager een kraak kunnen geven?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  bilstein B6 past niet youngtimer 8 7.733 24 February 2016, 13:45
Laatste bericht: youngtimer
  Binnenbanden: wel of niet? simplicity 9 6.412 4 November 2010, 23:57
Laatste bericht: Jambon
  Geen tellerafwijking bij onjuiste band, vreemd of niet? Bill 10 6.069 2 November 2010, 15:33
Laatste bericht: aRjen.T

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)