Topics: 116
Op mijn blok zit het pulsair systeem, het is was afgedopt (aansluiting naar het luchtfilterhuis) maar er kwam toch behoorlijk wat vocht uit deze slang in het luchtfilter terecht. Lijkt mij geen goede zaak.
Ik heb nu wat vloeibare pakking in de haakse bocht vlak voordat deze het luchtfilterhuis gaat gedaan. Er zat al wel iets van een dopje in maar deze liet nog behoorlijk wat lucht en dus vocht door. Nu luchtdicht.
Nu wil ik dit hele systeem eigenlijk wel kwijt, maar ik heb begrepen dat er dan gelast moet worden. Kan ik hiervoor naar een garage om de hoek?? Of misschien is er een andere afdop methode?? Of gewoon laten zitten zo?
Topics: 288
Jambon schreef:stoelpootdopjes...
u zegt ;D ;D ?? Rubber smelt toch?
ps Jambon wat ben je er toch altijd snel bij top!
het wordt toch niet kokend..? de slangen blijven ook heel, smeltpunt rubber is best wel hoog..
Als ik het systeem wil verwijderen moet er toch iets op het uitlaatspruitstuk gemaakt worden, of heb ik het verkeerd begrepen?
ah, ik snap um, ik kan dan wel snel reageren maar ken hier dus weer niks van.. Das gietijzer denk ik..? ander uitlaatspruitstuk zonder aansluiting voor dat systeem..?
Kijk dat is een goede idd niet eerder aan gedacht. Zal eens kijken of er daar wat mogelijkheden liggen.
Thanks.
Topics: 13
Sorry, wordt 'm ook niet.
De pulsair zit met stalen buisjes met een kraag in een gaatje in de kop gedrukt. Rondom die kraag komt een plaatje, dat met een boutje tegen de kop wordt geschroefd en zo dus de buisjes vast houdt. Ze zitten strak onder het uitlaatspruitstuk en worden daarom bloedheet. Schrap rubber dopje.
Een ander spruitstuk gaat dus ook niet omdat het pulsair-systeem in de kop zit en niet op het spruitstuk. Schrap spruitstuk.
Je kunt het buizenstelsel eens verwijderen (is helemaal niet te ingewikkeld) en de gaatjes in de kop opmeten. Misschien zijn er vriesdopjes in die maat verkrijgbaar. Die tik je er dan in, en draait daarna het boutje met het aandrukplaatje weer op z'n plek. Komt er niet meer uit en is luchtdicht.
Wat mij heeft tegengehouden om dit te doen is het volgende:
Ik heb een lekkage gehad op de aansluitingen op de kop. (buisjes doorgerot) Daar heb ik een maand mee gereden. Waar ik nogal van schrok, is dat er opvallend veel koolaanslag in het gaatje zat. Het zat praktisch dicht.... Omdat dit gaatje direct boven de uitlaatklep uitkomt, vraag ik me af wat de schade kan zijn als die koolaanslag los zou komen / af zou breken. Er heerst een continue wisselend vacuum / overdruk, waardoor het geen ondenkbaar scenario is dat die zooi tussen je klep / op je zuiger terecht komt. 't Is ook nog eens knap hard. Ik heb er dus voor gekozen de zaak in ere te herstellen.
`88 245, B230K, M47
Hoi Martin,
het is op het moment afgedopt, vooral omdat er door de LPG erg veel vocht weer het luchtfilter in gezogen wordt. Zit ik dan ook met die koolaanslag afzetting enzo??
Topics: 13
Die kans loop je wel. Ik heb me overigens ondertussen wat beter ingelezen want je bent natuurlijk niet de enige met het idee om je PulsAir te verwijderen. De koolaanslag komt voornamelijk doordat de uitlaatgassen ook via het doorgerotte gedeelte kon ointsnappen. Dop je de kop af, (zoals ik hierboven aangaf) dan heb je dat niet meer.
Omdat je wat "opslagcapaciteit" hebt in de vorm van het buizenstelsel en wat rubber slang, wordt er waarschijnlijk ook wat uitlaatgassen terug je PulsAir ingeduwd (gas is samenpersbaar) en weer aangezogen zodra het vacuum komt als je uitlaatklep sluit.
Best kans dat ik een doemscenario in m'n hoofd heb, terwijl het straks misschien helemaal geen kwaad kan.
Ik denk dat je nu beter:
- Of je PulsAir ontdopt, zodat het weer werkt zoals het hoort. Er gaat dan alleen maar lucht van je luchtfilter naar je kop. Kleppen zorgen ervoor dat er niets teruggeblazen kan worden naar het luchtfilter. Door hem verderop in het circuit af te doppen (zoals je nu hebt gedaan) denk ik dat je vochtprobleem ontstaat door condens wat nu niet afgezogen wordt.
- Of je oorspronkelijke plan uitvoert en de zooi verwijdert. Doppies in de kop en vochtprobleem over.
Waarom heb je eigenlijk de zaak dichtgestopt? Als het werkt, werkt het. Er zijn 2 dingetjes waarom je het zou verwijderen: Je wilt je uitlaat langer heel houden (door de koele lucht slaat de koolaanslag vroeger neer op de binnenkant van je uitlaat, waardoor die eerder door zou kunnen rotten) of je wint een paar luttele PK-tjes omdat de uitlaatgassen heter blijven als ze door je spruitstuk rennen.
Ik vond de volle 1,5 % winst in CO-uitstoot best de moeite waard dus vandaar dat ik het weer gerepareerd heb.
`88 245, B230K, M47