Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Een tijdje geleden heb ik wat onderdelen uit een B200F geplukt, dat blok had zuigerbodemkoeling. Dus de sproeiers heb ik er ook uit gehaald. Binnenkort wil ik de B21A voor mijn oude 244 gaan opknappen, en wil hier graag zuigerbodemkoeling inbouwen. Is dit mogelijk met de originele Volvo-onderdelen, of kan ik beter een alternatief zoeken? En is er hier toevallig iemand met het benodigde gereedschap om dat te doen?
De auto wordt geen racemonster, maar naar mijn idee blijven de zuigers bij motoren die het hebben langer goed in de cilinders passen dan bij motoren die het niet hebben.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 6.695
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Klopt maar volgens mij heeft de b21 niet die voorbereiding wat betregt oliegalerij.
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 May 2020, 19:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 May 2020, 19:58 door Marc1970.)
Voor de zuigerkoeling zijn bobbels op het blok meegegoten, waar de extra aftakkingen van de oliesproeiers in geboord zijn. Op de vroegere blokken zitten die bobbels uiteraard niet.
Maar je schijnt iets met BMW sproeiers te kunnen doen in de oudere blokken.
https://www.pbase.com/stealthfti/squirtsys
Het 'slijten' en kantelen van zuigers is vooral in de 2.3 blokken van 85 tot 90 een issue, en dan alleen tot ze opgewarmd zijn, die zuigers waren wat korter. De zuigers in de B21 zijn lang zat t.o.v. hun boring.
Deze spullen voor de BMW optie:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=115422
Hiermee boor je loodrecht in de oliegallerij, terwijl de bobbels in de latere Volvo opzet ruimte bieden om langszij/naast de oliegallerij een opening te boren. Waarom dat is, geen idee.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
5 May 2020, 22:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 May 2020, 23:03 door Mark244.)
Dat van die bobbels is mij ook al eens opgevallen. Ze zitten ook op de B230 uit 1991 die ik nu gebruik, maar er zitten geen sproeiers in. Jammer dat Volvo dat niet meteen goed gedaan had...
Ik heb ook al een aantal B230-blokken uit de periode 1990-1992 van binnen gezien, en die motoren hadden ook allemaal al redelijk wat slijtage door kantelende zuigers. De B230FK van mijn 940 heeft nauwelijks slijtage, en ook de andere B230FK die ik heb liggen is nog in zeer goede staat. Die motoren zijn allebei al verder dan 500.000 km gekomen. Dat is heel wat meer dan de oudere en meer versleten B230-motoren die ik gezien heb, als ik de tellerstanden van de auto's waar ze in zaten of ik ze uit heb gehaald mag geloven. Nu weet ik niet wat er in de tussentijd allemaal nog meer veranderd/verbeterd is aan die motoren, en ik heb eigenlijk alle motoren los gekocht/gekregen of ze zaten in auto's zonder een uitgebreide historie, maar ik vind het wel toevallig dat al die motoren zonder zuigerbodemkoeling duidelijk meer versleten zijn dan de motoren die dat wel hebben. Dus ik zie er de meerwaarde wel van in.
Sowieso moet ik nog even kijken hoe de B21A er verder aan toe is, het motortje deed het verder nog prima. Wel zijn er wat olielekkages, en ik zag dat de klepstelplaatjes vrij dun zijn. Dus ik ga sowieso wat pakkingen en keerringen vernieuwen, en er gaat een andere kop op.
Maar zou het dan mogelijk zijn om in die B21 gaten te boren en schroefdraad te tappen voor de originele Volvo-sproeiers die ik heb, of boor ik dan door het blok heen?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik vermoed dat de BMW sproeiers net wat korter zijn zodat ze korter bij loodrecht in de oliegallerij kunnen. De Volvo sproeiers zullen in dit geval geraakt worden door de contragewichten op de krukas.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
6 May 2020, 13:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 May 2020, 13:29 door Mark244.)
Dat ga ik t.z.t. nog even onderzoeken. Het zou mij eigenlijk niet verbazen als het aan een kant wel zou passen. De B21 heeft toch maar 4 contragewichten i.p.v. 8 zoals bij de B200 en B230?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja das waar, daar zou plek zat zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
21 May 2020, 16:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 May 2020, 16:36 door Mark244.)
Ik heb de Volvo-sproeiers nog eens goed bekeken, de nozzle is iets opzij gericht. Ze zitten natuurlijk allemaal aan de vliegwielzijde van iedere cilinder, en sproeien richting het midden van de zuiger. Nog even bedenken hoe ik dit verder ga uitwerken. Wordt vervolgd...
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 237
Topics: 69
Lid sinds: Oct 2006
De zuigerbodemkoeling , zou dat ook voordeel hebben als je motor op lpg loopt? Bij lpg ontstaan hogere temperaturen en een beetje extra koeling kan dan geen kwaad denk ik... Misschien een 2e voordeel van zuigerkoeling.
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
31 May 2020, 13:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 May 2020, 13:08 door Grey240Polar.)
(5 May 2020, 17:50)Mark244 schreef: Een tijdje geleden heb ik wat onderdelen uit een B200F geplukt, dat blok had zuigerbodemkoeling.
Is dat standaard uitrusting voor een B200F???
Ik dacht altijd dat kantelende zuigers meer iets van de B230 was en dat zuigerbodemkoeling op de turbomotoren gebruikt werd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47