Berichten: 26
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2010
Hallo mede volvo-ers
Ik heb een raar probleem in mijn versnellingsbak, althans ik denk dat het probleem daar zit, van mijn 242 dl uit '65. Wanneer ik in de lage versnellingen rij hoor ik soms een rinkelend metaal geluid en vooral voordat ik bijvoorbeeld terug ga schakelen (niet tijdens t schakelen zelf) van de 2 naar de 1 of van de 3 naar de 2, dus als de motor minder toeren maakt. Heeft iemand een idee? Reageer aub als ik meer specifiekere informatie moet geven; het is nogal lastig waarnemen omdat t alleen rijdend gebeurt en ik geen dynobank heb..
Alvast bedankt!!
Groet
Jan
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
In de versnellingsbak kunnen de synchroringen een rammelend geluid geven als de boel wat uitgesleten raakt. Dit hoor je ook als de bak ik zijn vrij staat en de koppeling los.
Je verhaal met lage toerentallen en te hoge versnelling kan ook duiden op pingelen van de motor. Dat klinkt alsof er grind tegen de motor/versnellingsbak wordt gegooid. Klinkt het geluid ook als je met hogere toerentallen rijdt?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 26
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2010
ik dacht ook al dat t de synchroringen waren, alleen t is dus niet tijdens het schakelen, want dat gebeurt eigenlijk geheel zonder problemen. Het komt het meeste voor terwijl de auto rijdt en dus in een versnelling staat. Met hoge toerentallen hoor ik dat rinkelen niet en lijkt er geen probleem te zijn.
Het is dus niet in de 4e versnelling, maar in de 1e, 2e en 3e versnelling. Voornamelijk de 1e 2 versnellingen.
Wat is het pingelen van de motor precies?
Gr
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Ik heb ook last gehad van een rinkelend niet thuis te brengen geluid.
Het bleken de naafkapjes te zijn van de voorvelgen.... Ik dacht ook in eerste instantie dan het uit de aandrijfas kwam. Ik heb zelfs gereden met mijn halve lichaam uit het raam.
Wie weet???
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009

da's net zoiets als vroeger knikkers achter de wieldoppen..
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Een heel hoog rinkelend geluid? Dat soms opkomt en dan weer weg gaat (bijv bij lichtjes aanraken / intrappen koppelingspedaal)?
Ik had zoiets vlak nadat de M45 plaats gemaakt had voor de M46 OD bak, en de koopelingskabel bijgesteld moest worden.
Die kabel heb ik een beetje bijgesteld en het geluid was toen weg. Wellicht dus dat de koppelingsplaat lichtjes aanloopt?
Zou je naar kunnen kijken. succes!
Edit: zie dit topic
http://volvolvo.nl/forum/topic,8024.0/, er zijn meer mensen met mijn (en wellicht jouw) probleem

.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 26
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2010
Dank voor de reacties, het zijn in iedergeval niet de naafkapjes want die heb ik niet

Het geluid lijkt op het tegen elkaar aan bengelen van stalen staven onder de auto.. Het probleem doet zich niet voor als ik al rijdend de koppeling intrap of de bak in zijn vrij zet. Het geluid is ook vaak te horen het laatste moment voordat de auto stil staat na het remmen. Het komt niet bij de wielen, voor as, of differentieel vandaan, tis echt in de buurt van de bak.
Moet ik toch maar iemand zien te vinden die tijdens het rijden onder de auto wil hangen...
@ Vincent244: Had dat topic inderdaad al gespot. Misschien is de kabel van de koppeling inderdaad iets te los, maar ik dacht daar niet aan omdat ik hij het geluid heel anders omschrijft en ik duidelijk geen 'dozijn kerstbelletjes' hoor =P
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Ik hoorde ook geen 'dozijn kerstbelletjes', maar een heel hoog slijpend rinkelgeluid. Heel irritant. :-\ . Dat bijna stilstand-symptoom had ik trouwens ook. Dat het geluid niet meer optreedt als de bak in vrij staat of als je al rijdend de koppeling indrukt, kan inderdaad wijzen op het aanlopen van de plaat of het druklager.
Waar je ook naar zou kunnen kijken, is of de veer aan de middenbrug, die tegendruk geeft aan de hefboom van de koppeling, er nog onder zit / niet teveel uitgerekt is door de jaren heen. Daardoor wil het soms ook nog wel eens iets aanlopen.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Ik heb dit geluid nog nooit bij een volvo gehad wel bij mijn oude Rover p6. Daar was het toplager versleten. Als je de koppeling in trapte hoorde je het heel goed onder het rijden niet..
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Kan het zijn dat de schakelvork (of hoe heet dat ding dat via het druklager de koppelingsplaat wegduwt) herrie maakt? Deze zit aan de ene kant in een kom en misschien is die te ruim en aan de andere kant tegen een rubber aanslag en die is misschien niet ok.
Komt het geluid trouwens vanuit je bak (gedempt) of is het helder en komt het van buiten de bak?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)