Topics: 68
Wellicht interessant voor anderen;
Na het plaatsen van een andere m46 bak ivm een defect aan de oude m46, deed mijn overdrive het niet.
Omdat de bedrading niet origineel was, wist ik niet zeker of ik de bedrading 1:1 overgestoken had en moest dus alles opnieuw uitzoeken.
Ondanks dat de bedrading uiteindelijk goed was, kon ik de OD niet inschakelen.
Vervolgens de 4e versnelling schakelaar gemeten en toen bleek dat deze schakelde in de 1e 2e en achteruit!
Blijkt er een normally closed schakelaar gemonteerd te zitten! ???
Ik weet niet waar de schakelaar vandaan komt, maar alle schema's die ik vond maken maken juist verbinding in de 4e versnelling.
Een andere schakelaar was dan ook de oplossing
Topics: 22
Beetje harder achteruit is toch ook wel grappig, kan je misschien met de Dafjes meedoen. ;D ;D ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 84
Dat had een zeer voortijdig einde van je 'nieuwe' M46 kunnen worden. Ik denk dat iemand een achteruitrijlichtschakelaar daarin heeft gestoken, zelfde schroefdraad.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 68
De achteruit schakelaar is ook normally open. Druk je de pook naar links wordt pas contact gemaakt....
Het principe van die foute schakelaar wordt wel bij rempedalen gebruikt.
Topics: 33
die bak komt van mij af en het gekke is is dat ik er nog in zijn OD mee naar zandvoort heb gereden en terug. moet ik wel zeggen dat alles custom made was in die auto zo ook de kabelboom van de OD
Topics: 31
Hè dit is wel interessant! Mijn overdrive doet het in alle versnellingen.... Is er een soort schakelaar die er voor zorgt dat hij het alleen in de vierde versnelling doet? En hoe werkt het dan als je in de vier met OD rijdt en je schakelt terug? Gaat de OD er dan vanzelf af?
Ik hoor graag want ik Verbeet wel eens dat de overdrive er nog op zit en dan in zijn achteruit is echt niet fijn!
Topics: 24
Ik ben ook wel benieuwd. Rijd ook al 7 jaren met zo'n 10 bak rond

.
Van overdrive naar zijn vier moet ik ook handmatig de overdrive eraf halen.
Volvo 244 DL 1974
Topics: 7
Origineel: overdrive alleen op 4e versnelling (op de andere heeft het geen zin en in combinatie met de achteruitversnelling kun je een nieuwe overdrive gaan kopen, de overdrive loopt dan kapot) en aan+uit schakelen met overdriveschakelaar. Daar indien men bij snel terugschakelen vergeten kan de overdrive uit te schakelen en dan bij van 3 naar 4 schakelen meteen de overdrive mee inschakeld, wordt vaak omgebouwd naar een relaisschakeling zodat de overdrive automatisch uitschakeld bij uit 4 schakelen (aanschakelen via overdriveschakelaar als pulsschakelaar waarna relais het overneemt).
Topics: 289
nullifie schreef:aanschakelen via overdriveschakelaar als pulsschakelaar waarna relais het overneemt.
zo heb ik het ook gedaan, 2 standaard relais. Op Engelse auto's kom je nog OD op 3 en 4 tegen, zie r het praktische nut niet van in..
Topics: 31
Zo zou ik het ook dolgraag willen! Is daar een schemaatje van of zo? Als het zo geschreven wordt snap ik niet zo goed ???