Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M46 overdrive - 4e versnelling schakelaar / sensor voorkomt OD in 4th gear
Wellicht interessant voor anderen;

Na het plaatsen van een andere m46 bak ivm een defect aan de oude m46, deed mijn overdrive het niet.
Omdat de bedrading niet origineel was, wist ik niet zeker of ik de bedrading 1:1 overgestoken had en moest dus alles opnieuw uitzoeken.
Ondanks dat de bedrading uiteindelijk goed was, kon ik de OD niet inschakelen.

Vervolgens de 4e versnelling schakelaar gemeten en toen bleek dat deze schakelde in de 1e 2e en achteruit!
Blijkt er een normally closed schakelaar gemonteerd te zitten! ???

Ik weet niet waar de schakelaar vandaan komt, maar alle schema's die ik vond maken maken juist verbinding in de 4e versnelling.

Een andere schakelaar was dan ook de oplossing Big Grin

Antwoord
Beetje harder achteruit is toch ook wel grappig, kan je misschien met de Dafjes meedoen. ;D ;D ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Dat had een zeer voortijdig einde van je 'nieuwe' M46 kunnen worden. Ik denk dat iemand een achteruitrijlichtschakelaar daarin heeft gestoken, zelfde schroefdraad.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De achteruit schakelaar is ook normally open. Druk je de pook naar links wordt pas contact gemaakt....

Het principe van die foute schakelaar wordt wel bij rempedalen gebruikt.
Antwoord
die bak komt van mij af en het gekke is is dat ik er nog in zijn OD mee naar zandvoort heb gereden en terug. moet ik wel zeggen dat alles custom made was in die auto zo ook de kabelboom van de OD
Antwoord
Hè dit is wel interessant! Mijn overdrive doet het in alle versnellingen.... Is er een soort schakelaar die er voor zorgt dat hij het alleen in de vierde versnelling doet? En hoe werkt het dan als je in de vier met OD rijdt en je schakelt terug? Gaat de OD er dan vanzelf af?
Ik hoor graag want ik Verbeet wel eens dat de overdrive er nog op zit en dan in zijn achteruit is echt niet fijn!

Antwoord
Ik ben ook wel benieuwd. Rijd ook al 7 jaren met zo'n 10 bak rond Wink.
Van overdrive naar zijn vier moet ik ook handmatig de overdrive eraf halen.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
Origineel: overdrive alleen op 4e versnelling (op de andere heeft het geen zin en in combinatie met de achteruitversnelling kun je een nieuwe overdrive gaan kopen, de overdrive loopt dan kapot) en aan+uit schakelen met overdriveschakelaar. Daar indien men bij snel terugschakelen vergeten kan de overdrive uit te schakelen en dan bij van 3 naar 4 schakelen meteen de overdrive mee inschakeld, wordt vaak omgebouwd naar een relaisschakeling zodat de overdrive automatisch uitschakeld bij uit 4 schakelen (aanschakelen via overdriveschakelaar als pulsschakelaar waarna relais het overneemt).
Antwoord
nullifie schreef:aanschakelen via overdriveschakelaar als pulsschakelaar waarna relais het overneemt.

zo heb ik het ook gedaan, 2 standaard relais. Op Engelse auto's kom je nog OD op 3 en 4 tegen, zie r het praktische nut niet van in..

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Zo zou ik het ook dolgraag willen! Is daar een schemaatje van of zo? Als het zo geschreven wordt snap ik niet zo goed ???

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen 1ste en 2 de versnelling meer M46 met overdrive JZW 4 240 6 August 2025, 21:03
Laatste bericht: JZW
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 3.282 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 10.284 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  AW-71L alleen eerste versnelling en achteruit bartboos 3 4.214 30 March 2020, 10:38
Laatste bericht: polestar-volvo
  Overdrive pakt niet Lubse 9 8.712 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.914 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.270 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  M46 P overdrive Renévolvo 5 7.110 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Pook losgeschoten met auto in versnelling martin_martin 3 5.558 2 September 2016, 12:24
Laatste bericht: martin_martin
  Eerste versnelling schiet eruit Hanatarash 8 8.586 12 August 2016, 22:27
Laatste bericht: Hanatarash

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)