Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vialle D type verdamper afstellen
#1
Hallo
Ik heb van mijn 245 B230A met pierburg 175 CD carburateur alle vacuum slangen vervangen.
Diverse slangen waren lek.
Het gevolg is dat de motor stationair veel sneller loopt dan normaal.
Dit heb ik afgesteld met de stelschroef op de spruitstuk.
Het gevolg van dit alles is dat mijn verbruik van 8km/liter naar 6km/liter is gegaan.
Ik denk dat de verdamper in het verleden is afgesteld met lekkende vacuum.
Nu het vacuum goed is zuigt die meer lpg naar binnen.

Ik kan nergens op het forum vinden hoe de D-type verdamper afgesteld kan worden.
weet iemand hoe dit moet?

Groeten Kees
Antwoord
#2
D type zal hetzelfde zijn als C type vermoed ik :

de pendel (balans)schroef helemaal uitdraaien, met de stationaire schroef(met borgmoer) op ca 1,5 % CO afstellen, dan balansschroef indraaien tot toerental daalt, dan weer zover uitdraaien tot toerental constant blijft. Daarna op 3000 toeren 0,5 %.
De combinatie balansschroef - stationairschroef is niet altijd goed af te stellen = moeilijk op 1,5% te houden !!
Antwoord
#3
Hallo
Moet je ook nog iets doen met de stelsschroef op het spruitstuk?

Dus als ik het goed begrijp: met de de stationaire schroef op de verdamper kun je de lucht/gas verhouding afstellen.
Daarna met de pendel (balans)schroef de toerental stabiel draaien.

Moet je daarna de stationaire toerental afstellen met stelschroef op de spruitstuk?

Is het ook mogelijk om zonder CO meter af te stellen?
Ook heb ergens gelezen dat je de stationaire schroef op de verdamper moet indraaien tot de motor afslaat daarna uitdraaien tot de motor afslaat en dan moet je de stelschroef in het midden zetten. Of dit waar is ?

Dat 0,5 % bij 3000 RPM is puur om te controleeren?


Antwoord
#4
De stelschroef op het spruitstuk of in de gasslang is om de gastoevoer te regelen.
Die staat helemaal uitgedraaid bij het afstellen van de verdamper zover ik weet. Nadat de verdamper is afgesteld draai je die net zo ver in tot de motor stil dreigt te vallen en vervolgens draai je hem weer een slag uit.

Een Co meter is m.i. een must om een verdamper goed af te stellen,alhoewel sommige ervaren mensen het op gevoel kunnen.
Antwoord
#5
De stelschroef op het spruitstuk is natuurlijk bedoeld om de stationaire toetental af te stellen op benzine.
Dus als ik het goed begrijp moet ik de stationaire toerental met LPG afstellen met de schroef in de gasslang?
Antwoord
#6
madmax schreef:Dus als ik het goed begrijp moet ik de stationaire toerental met LPG afstellen met de schroef in de gasslang?

Beide -de stelschroef op de verdamper en de schroef in de gasslang- bepalen in grote mate de lpg/luchtverhouding, maar zover ik weet moet eerst de afstelling op de verdamper goed staan voordat je de schroef in de slang verstelt.
Antwoord
#7
bedankt voor de info. Ik denk toch dat het beter is om naar een lpgboer te gaan. I.v.m. Kans op verbrande kleppen als die te arm afgesteld word
Antwoord
#8
Hallo
Zojuist terug van de LPG specialist.
Mijn installatie liep stationair veel te rijk en hoog in de toeren veel te arm volgens de specialist.
Alles afgesteld voor 15 Euro (kun je zelf geen risico voor lopen)
Onderin heeft die nu meer kracht maar hoog in de toeren minder.
Hoe dat kan weet ik niet.
Ik kan nog steeds wel 140 rijden op de snelweg maar eerder trok die sneller van 100 tot 140.
Nu het verbruik maar even afwachten.
Groeten Kees
Antwoord
#9
madmax schreef:Onderin heeft die nu meer kracht maar hoog in de toeren minder.
Hoe dat kan weet ik niet.

De gebruikelijke LPG installaties moeten altijd middelen tussen goed stationair en goed op toeren, de motor krijgt LPG en daar moet ie het mee doen.

Anders LPG injectie met ecu
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Nog een vraagje misschien weet iemand het antwoord.
Tijdens het rijden valt zo af en toe het gasklep dicht.
Ik heb er een Multi meter op gezet met lange meetdraden in de auto.
Zet ik hem op contact gaat de gasklep even open en direct weer dicht.
Dit is volgens mij normaal.
Als de motor is gestart komt er weer 12 volt op te staan en de klep gaat open. Normaal
Alleen zo af en toe valt de spanning even weg.

Waar komt de spanning weg als de motor loopt is mijn vraag?????

Het is nogal een wirwar van draden onder mijn verdamper en als ik weet waar het signaal weg komt kan ik aan de andere kant van deze draad gaan


Groeten Kees
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 4.139 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Lpg verdamper. Jambon 1 1.906 20 September 2021, 09:07
Laatste bericht: Marc1970
  Temperatuur en type thermostaat Maarten245DL 5 5.091 7 February 2019, 20:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.999 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 17.652 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.585 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  Kleppen tikke 240 b230f laatste type KennOne 8 8.339 5 September 2016, 14:48
Laatste bericht: Marc1970
  B 20 A type 4969 info pv'ke 1 2.732 21 July 2016, 13:34
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 4.243 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen van de motor martien van moorten 5 5.703 23 March 2016, 09:31
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: