Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
De bedrading van mijn 245 is een beetje een rommeltje.
Na de schopplaat bij de bestuurder weggehaald te hebben trof ik het volgende aan:
[img width=800 height=533]http://farm4.static.flickr.com/3306/4589584821_146763b62d_b.jpg[/img]
1) Groene
2) Zilvergrijze
3) Zwarte met zekering op kopse kant
4) Blauwe
Wie weet welk relais wat precies doet?
Als ik me niet vergis is de eerste (groene) van de hoofd brandstofpomp van de injectie.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
correct!!
En voor de volledigheid:Op de groene zit ook de intankpomp,warmloopregelaar en de hulpluchtschuif.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
De blauwe zou misschien het intervalrelais van de ruitenwissers kunnen zijn.
Als je de nummers die op de relais staan even noteert en vervolgens bij Google intikt dan wordt je vaak een hoop wijzer.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Of de hele kermis aanzetten en ÃÃn voor ÃÃn de relais trekken...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Inmiddels het een en ander los getrokken en draden gevolgd.
1) Groene = Brandstofpomp injectie
2) Zilvergrijze (nog even loshalen)
3) Zwarte met zekering op kopse kant = Levelling system schokbrekers achter
4) Blauwe = Ruitenwisser(s), in elk geval achter
De groene heb ik inmiddels vernieuwd. Hierdoor blijft de brandstofpomp na uitzetten contact niet meer draaien.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het kleine zilvergrijze blokje is voor het dimlicht. De stekker daarvan smelt nogal eens weg bij de massadraad, geeft haperende verlichting.
Die groene (en z'n witte LH soortgenoot) kan je vaak door opnieuw de soldeerverbindingen te laten vloeien weer helemaal in orde maken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969