Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kloppend geluid
Ik zit met een beetje vreemd probleem (zoals gewoonlijk Tongue) Tijdje terug heb ik de draagarmen, veren, schokbrekers vervangen van mijn volvo. Ik heb er HD veren onder gezet om de verzakte look op te heffen. Enige tijd daarna kwam er een soort geklop gebonk geluid onder de auto vandaan (plek moeilijk te horen), niet altijd en dat maakt het nu weer zo lastig. Vorige week mijn gedane werk helemaal nagelopen om te zien of het hieraan zou kunnen liggen maar ik zie geen loszittende dingen en niets wat ergens tegen aanklopt.

Gister merkte ik dat het geklopt erger is als ik een lang stuk op de snelweg rij en zoals gister ik aan kon sluiten op een file. Het geklop is dan eventjes erg aanwezig en snel achter elkaar. Na een tijdje fileren zakt het weer weg om na een stukje langer doorrijden en wederom aan te mogen sluiten weer aanwezig is (en zoals jullie al raden weer wat wegzakt). Snelweg is mooi strak asfalt dus het zal niet aan de ophanging oid liggen lijkt me. Het gekke is ook dat het komt en weer een beetje gaat

Ik weet dat het lastig is om zo via een berichtje de oorzaak van het probleem te vinden maar wie weet is er iemand welke een zelfde geluid/ervaring heeft gehad.

Elke tip is welkom

Thanks again!!!

Antwoord
Ik zou bijna zeggen dat je het in de aandrijflijn moet gaan zoeken dan. Wat zou kunnen is de kruiskoppelingen, deze kunnen wel een kloppend geluid maken. En mijn ervaring is ook dat het bij bepaalde snelheden harder klopt (niet noodzakelijk hoe sneller hoe harder). Nu zie ik dat het een automaat is, geen idee hoe dat rijd, maar als de automaatbak "aangrijpt" bij het wegrijden, hoor je dan ook een "kloenk"?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
het is idd een automaat. Ik hoor geen aangrijp geluiden bij het optrekken. Ik zat zelf ook al te denken aan de aandrijflijn en hoe langer ik erover nadenk hoe aannemelijker dit wordt. Maar je zou idd een kloenk geluid moeten horen bij het optrekken dan.

De keering (uitgaande, daar waar de as op aangesloten zit) is overigens wel vervangen enige tijd geleden, zou het kunnen zijn dat er hier wat mis is gegaan? En wat ik raar blijf vinden is dat er nagenoeg geen rare geluiden zijn als de auto nog "koud" is.

Antwoord
Aha, dan is de as er af geweest dus. Is ie op dezelfde manier terug gemonteerd? Op de flens van de as en de flens van de bak staat een streepje. Deze komen na goed schoonmaken wel tevoorschijn. Deze lijntjes moeten in lijn staan met elkaar voor een goede balancering van de as. Maar dan zou ik verwachten dat ie harder gaat kloppen naarmate je harder gaat rijden.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Als het goed is de as hetzelfde terug gezet als deze verwijderd is. Kloppen is niet harder bij hogere snelheden. Juist na een tijdje +/- 100 gereden te hebben en dan bv de bebouwde kom in rijden is het geklop zeer aanwezig maar wordt naarmate er wat langer langzaam gereden wordt minder. Af en toe is het er ook als je over een drempel maar rijdt maar ook op asfalt.

Erg vervelend dit soort geluiden ??? ???
Antwoord
Het zal wel niet maar ik vraag het toch even: de uitlaat hangt goed op z'n plek?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Antwoord
Yep! Gezien ik een verzonken gastank heb hangt deze aan de achterkant wel dicht bij de bumper. Ik heb mijn vriendin gevraagd om deze tegen de bumper te duwen en dit geeft natuurlijk ook een klopje maar dit lijkt niet op het geluid wat er al rijdend uitkomt. Misschien dat dit wel gebeurt bij het nemen van drempels e.d. maar het kloppen op de snelweg zal hier niet door komen lijkt me, zeker gezien het geluid veel minder wordt na verloop van tijd.
Antwoord
Voor zoals het er nu uitziet is het kloppende geluid verdwenen. Ik heb een tijdje terug de draagarmen, veren en schokbrekers vervangen en er bleek 1 bout niet hard genoeg aangedraaid te zijn en wel de onderste bout van de schokbreker rechtsachter. Na een ritje vandaag geen geklop meer. Dus ga ervan uit dat dit de boosdoener is geweest.

Bedankt voor de reakties.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Metaal schurend geluid in bochten, af en toe Bart240 4 3.471 10 June 2023, 15:51
Laatste bericht: Jambon
  M90 ervaringen qua geluid TeunTimmermans 7 2.941 16 August 2022, 13:00
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.270 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Dreunend geluid tijdens optrekken en remmen Arjen van Hattem 13 11.378 20 July 2017, 21:55
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Knallend geluid bij optrekken Jasper240 4 5.999 13 June 2017, 22:07
Laatste bericht: Dopski
  Apart differentieel geluid!? BramvanBlokland 1 4.292 7 August 2016, 21:35
Laatste bericht: BramvanBlokland
  geluid uit een automaat, lekt. kees58 8 8.338 10 December 2015, 18:01
Laatste bericht: kees58
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.915 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  piepend geluid koppeling bij koude motor Volvo V70 2.5 140 pk 1999 Volvo V70 GK 2 4.383 9 August 2015, 18:54
Laatste bericht: Wijnand
  ratelend geluid uit versnelling automaat daanweijer 0 2.844 15 August 2014, 12:37
Laatste bericht: daanweijer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)