Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Feitelijk geldt dit voor alles wat ouder is (op vier wielen en auto genaamd) Stel je hebt slechts de klassieker voor de deur staan, zijn r zat, en wilt toch met de auto op vakantie blijven gaan, dan wordt bv een trip in Duitsland lastiger. Je moet om de stad in te mogen bij bv ANWB een sticker, vignet, kopen waarmee je aantoont hoe schoon de auto is volgens de huidige maatstaven. Voldoet je auto volgens het bouwjaar niet dan mag je bv niet binnen de ümweltzone komen.
Ok, enige uitzonderingen, oude auto, moderne motor met alles er op en er aan, zijn er, maar dan moet je nog aantonen dat je (voorbeeld) met een S40 uit 2007 rijdt, de "jas" is alleen van 1976 (mmm, uitdaging). Dan zou je na een hoop gedoe bij ADAC en voor alleen Duitsland een "A" label krijgen, uhm, kopen en zo mogen rondrijden binnen de ümweltzones.
Ok je rijdt op LPG, lekker schoon, dan nog bepaalt het bouwjaar de labels en mag je bv de parkeergarage van je hotel niet eens in (officieel)...
Het zal strenger worden....
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Met een auto van voor '78 mag je ongestickerd willekeurig elk Stadtmitte in. Zie foto;
[img width=800 height=533]http://lh3.ggpht.com/_USvhRHwupAo/S4FFuz2WlCI/AAAAAAAAAJY/rq_FWcM2PyQ/_C300004.jpg[/img]
..en tekst:
Oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan (het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn, en voorzien zijn van het "H" - kenteken of het rode "07" - kenteken) of oldtimers geregistreerd in andere landen van de EU die aan overeenkomstige voorwaarden voldoen, hebben een permanente ontheffing voor de Umweltplakette.
Indien uw oldtimer in Nederland geregistreerd is, een datum eerste toelating heeft van vóór 1 januari 1978, en het voertuig voorzien is van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen) heeft u dus geen Umweltplakette nodig. Indien u uw oldtimer binnen de Umweltzone parkeert dient u een kopie van uw Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card (Deze kunt u in Nederland bij de FEHAC aanvragen; nadere informatie over deze Identity Card vindt u op: http://www.fiva.nu.) duidelijk zichtbaar te plaatsen.
bron:
http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm
244 DL '76
Berichten: 487
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2007
Ik rij regelmatig met de 240 richting en door diverse steden in Duitsland. Mijn 92er B200f heeft een groene 4 Umweltplakkette wat wil zeggen dat ik overal mag komen. Ik rij wel LPG maar ik weet niet of dat meegenomen is bij de aanvraag van mijn umweltplakkette.
Auto's van 30 jaar en ouder zijn sowieso
vrijgesteld..
Hoe het met zelfbouwwagens gesteld is weet ik niet...
Wat ik in het buitenland (met name Oostenrijk) wel tegenkom is dat ik met mijn LPG wagen de parkeergarage niet in mag.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Das nuttige info, wist ik niet, thanks! (alleen dan het stiekum LPG parkeren nog, oh well, zal daar ooit naar gekeken worden?
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Dat LPG parkeren, dat is meestal ongegronde angst dat LPG tanks zouden kunne ontploffen. In de praktijk ontbloft een bebnzien tank eerder, die is niet tegen druk etc bestand...
Of het is zo slecht geventileerd dat ze geen LPG lek willen. Dat KAN idd gevaarlijk zijn...
Wel goed te weten dat ik een kopie kentekenbewijs achter het raam moet plakken, en dan vrijgesteld ben van de Umweltletterlingo!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Afgelopen vakantie in Duitsland reed ik met de 244 diesel (V70 had het begeven, dus dan maar met de oldtimer op vakantie) vrolijk zonder stickers of wat dan ook voorbij politie-controleposten.

Duitsers weten echter wel dat alleen de blauwe NL-platen Ã
cht 30 jaar oud zijn, maar toch hielden ze me niet tegen (de 244 was nog geen 30 jaar oud en heeft gewoon gele platen).
Wil je er zeker van zijn, dan moet je een kopie van je kentekenbewijs achter je ruit plakken als je ergens de auto parkeert bij niet-parkeergarages. Tenminste: zo werd het aangeraden door de ANWB en clubs.
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
gelukkig houd ik niet van steden ;D
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 487
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2007
henqui schreef:gelukkig houd ik niet van steden ;D
umweltverschmutzer!!
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
waar gaat dat naar toe in deze wereld?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 909
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2005
BartJu schreef:Dat LPG parkeren, dat is meestal ongegronde angst dat LPG tanks zouden kunnen ontploffen.
Of het is zo slecht geventileerd dat ze geen LPG lek willen. Dat KAN idd gevaarlijk zijn...
Nee dat is onzin.
LPG is verboden omdat bij een brand Benzine verdampt en opstijgt en LPG naar beneden zakt en dus alle zuurstof die dicht tegen de bodem blijft zitten en redding zou kunnen geven aan mensen die zich in de parkeergarage bevinden wordt verdrongen(door deLPG)
Dat is de enige reden.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004