Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstellen Zenith 175CD
#1
Het andere topic gaat over een benzinepomp, vandaar dit nieuwe topic. Na 10 weken stilstand haalde ik vorige week de wagen op maar hij start niet meer. Al sinds ik mijn Volvo 345 (bj 1981) heb, loopt hij stationair 1200 tpm en met de choke vol uit gaat hij richting de 4000 tpm. Er zit een B19A-motor in overigens.

Stationair draait de auto wisselend in toeren ("pruttelen"). Bij wegrijden kun je de choke direct terugduwen, merk je niets van tijdens het rijden.
Als je de stationairsproeier lostrekt (het stekkertje) blijft de motor ongestoord doorlopen.

De vacuümslangen zijn goed aangesloten, de ontsteking is nieuw (contactpuntjes ook).

De auto is nog nooit afgeslagen en bij hard remmen dus ook niet.

Nu wl ik graag de carb goed afstellen. Kunnen jullie helpen? Ik heb enkele foto's gemaakt van hoe hij er nu bij ligt.

Dit is de teur "in rust". Let op de aanslag van de gasklep, deze zit NIET tegen het boutje aan de teur omdat het chokemechanisme het gasklepmechanisme blokkeert. Kan ik het schroefje dat daarvoor zorgt zomaar een stukje indraaien, waardoor de gasklep verder dicht kan?
[Afbeelding: DSCN0010_2.jpg]

Dit is het chokemechanisme 'in rust'
[Afbeelding: DSCN0011_2.jpg]

Volgens de vraagbaak moet de choke als volgt worden afgesteld: schroefje tegenover het merkstreepje
[Afbeelding: DSCN0012_2.jpg]

Maar is dat de ruststand of is dat de 'maximale uitslag' d.w.z. het maximum als de choke vol uitgetrokken is?

Als ik de choke met het merkstreepje tegenover de schroef zt, staat de gasklep zo:
[Afbeelding: DSCN0013_2.jpg]

Voor wat het waard is hier nog twee foto's van een of ander mechanisme. Waar is dit voor?
[Afbeelding: DSCN0021_2.jpg]

[Afbeelding: DSCN0023_2.jpg]

Het CO staat afgesteld op 2,5 %. Naald + sproeier en alle membramen/pakkingen zijn nieuw (nouja, nieuw, een jaar en 7.000 km oud).

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Ik heb nu nog vakantie en ik wil hem graag weer aan het lopen hebben om 'm even een keer warm te rijden.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
Doosje op de zijkant is een temperatuurcompensator, die schroef daarvoor een CO fijnregelschroef. Beide zijn waardeloos.
De choke in ruste mag de gasklep niet openduwen, dus als de chokeknop ingedrukt is moet er ruimte tussen die stelschroef en de hevel zijn. De stelschroef moet t.o. het streepje op de hevel staan als de chokeknop 25 mm uit het dashboard steekt. Het naar beneden wijzende stukje draadeind is de gasklepstop.
Wat je de stationairsproeier noemt is een elektrische afsluiter voor de stationair-boring, daarnaast zit de stationair-regelschroef. Met die schroef stel je het stationair af.

De vlotter zou ik dus bekijken. Ondersteboven steekt het dikke eind 15-17 mm boven de rand uit, het dunne eind 9-13.

Verder is de Stromberg niet afstelbaar zonder speciaal gereedschap, en meestal is dat ook niet nodig want het ding slijt bij normaal gebruik op benzine nauwelijks.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Het stationair is afgesteld op 900 tpm maar gaat automagisch weer omhoog. Waar dat aan ligt..?

Maar bedankt voor je antwoord, ik ga hem even aanpassen, monteren en dan kijken of hij weer start.

Edit: de vlotter heb ik gecheckt, staat goed afgesteld. Er zit wel gom in de vlotterkamer, ontstaan in 7.000 km. Komt dit omdat ik 98 met loodvervanger (kant-en-klare mix) tank?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#4
Stationair is ws. een keer afgesteld door neef Johnny die de gaskabel gewoon strakker heeft gezet of wat dan ook, daar heb je niks aan.
Gom komt van stilstaande benzine, maar 10 weken is wel erg snel. Ik zou de loodvervanger 98 laten en gewoon 98 tanken. Maak ook het vlotternaald (de eigenlijke benzineafsluiter) schoon.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
De auto heeft 10 jaar stilgestaan en ik heb 'm gered van demontage.

In de zomer zijn we ermee op vakantie geweest. Vanwege de aanhoudende klachten is er iets goed mis wat verdoezeld wordt door hier en daar wat af te stellen, vrees ik.

'Neef johnny' is in dit geval een garage die onder mijn toeziend oog de zaak heeft geprobeerd af te stellen. Maar ik ga nu uitzoeken wat het eigenlijke, mysterieuze probleem is waardoor de motor zo verrot loopt.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#6
Mooie reddingsoperatie. Een Volvo 345 met nog het oude DAF 77 front? Foto?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Jep! Er zijn nog maar 17 345's in heel NL, waarvan een stuk of vier tweeliters. Dit is er een van.
Deze heeft ook een speciale motorkap; er zit een 'powerdome' (bobbel) op om ruimte te maken voor de grote motor. Het rijdt ook waanzinnig goed!

Ik zal wel een keer een showroomtopic maken.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#8
Met deze Volvo's moet je niet te vaak bij garages komen, APK uitgezonderd.

Het werkplaatshandboek voor de B19A (in de 240 dan, maar dat maakt niks uit) heet TP11740-2, te vinden op www maar ik weet niet meer waar precies. Hier dacht ik:

http://www.scribd.com/doc/24702977/TP117...el-Systems
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Marc1970 schreef:Met deze Volvo's moet je niet te vaak bij garages komen, APK uitgezonderd.

Daar sla je de spijker op z'n kop. Onderhoud voor zowel de 2-liter als de welbekende variomatic is inmiddels werk geworden waarvoor je naar echte kenners moet.

Er heeft jarenlang een oude man in gereden (de auto heb ik vorig jaar uit België geïmporteerd) waardoor de kmstand voor dit blok maagdelijk is: 107.000 km. Inmiddels ruim 114.000km.
De compressie is echter zeer teruggelopen, tussen 6,5 en 7,2 bar voor de cilinders. Dit moet 9,2 zijn.
De wagen verbruikt geen olie en/of koelvloeistof.
Waarschijnlijk zit er flink koolaanslag op de kleppen (altijd korte ritjes en dan ook nog es met de choke vol uit natuurlijk) waardoor die niet meer goed sluiten.

Ik ga nog een keer een trucje uitvoeren met remolie (vernevelen voor de luchtinlaat van de carb). Schijnt enorm te gaan roken en het reageert met koolaanslag, dus misschien helpt het.

Maarja, dan moet 'ie wel starten... ik heb alles inmiddels teruggebouwd en ga het vanmiddag nog eens proberen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#10
Da's lekker zo'n lage compressie, zonde om 98 te tanken ik denk dat-ie op Russische petroleum ook nog wel rijdt.
Behalve de kleppen gaan de zuigerringen ook lekker vastzitten in de koolaanslag. Ik heb eens een B18 van niet meetbare compressie naar rijdbaar geholpen met ATF op de zuigers, nachtje laten weken en knallen maar.
Tijdje met motorolie voor diesels rondrijden geeft ook een aangenaam reinigend effect.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 574 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.775 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.696 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.812 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.460 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  175cd carburateur overstroomt Nivek 7 7.250 24 January 2017, 20:42
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 4.030 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen van de motor martien van moorten 5 5.482 23 March 2016, 09:31
Laatste bericht: Marc1970
  synchroniceren van zenith-stromberg carburateurs van een b30 volvohenkie 9 8.103 3 January 2016, 21:08
Laatste bericht: Jambon
  Stotterende motor na revisie zenith 175CD RJV 4 3.472 15 October 2015, 11:30
Laatste bericht: RJV

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)