18 February 2010, 16:20
Het andere topic gaat over een benzinepomp, vandaar dit nieuwe topic. Na 10 weken stilstand haalde ik vorige week de wagen op maar hij start niet meer. Al sinds ik mijn Volvo 345 (bj 1981) heb, loopt hij stationair 1200 tpm en met de choke vol uit gaat hij richting de 4000 tpm. Er zit een B19A-motor in overigens.
Stationair draait de auto wisselend in toeren ("pruttelen"). Bij wegrijden kun je de choke direct terugduwen, merk je niets van tijdens het rijden.
Als je de stationairsproeier lostrekt (het stekkertje) blijft de motor ongestoord doorlopen.
De vacuümslangen zijn goed aangesloten, de ontsteking is nieuw (contactpuntjes ook).
De auto is nog nooit afgeslagen en bij hard remmen dus ook niet.
Nu wl ik graag de carb goed afstellen. Kunnen jullie helpen? Ik heb enkele foto's gemaakt van hoe hij er nu bij ligt.
Dit is de teur "in rust". Let op de aanslag van de gasklep, deze zit NIET tegen het boutje aan de teur omdat het chokemechanisme het gasklepmechanisme blokkeert. Kan ik het schroefje dat daarvoor zorgt zomaar een stukje indraaien, waardoor de gasklep verder dicht kan?
![[Afbeelding: DSCN0010_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0010_2.jpg)
Dit is het chokemechanisme 'in rust'
![[Afbeelding: DSCN0011_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0011_2.jpg)
Volgens de vraagbaak moet de choke als volgt worden afgesteld: schroefje tegenover het merkstreepje
![[Afbeelding: DSCN0012_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0012_2.jpg)
Maar is dat de ruststand of is dat de 'maximale uitslag' d.w.z. het maximum als de choke vol uitgetrokken is?
Als ik de choke met het merkstreepje tegenover de schroef zt, staat de gasklep zo:
![[Afbeelding: DSCN0013_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0013_2.jpg)
Voor wat het waard is hier nog twee foto's van een of ander mechanisme. Waar is dit voor?
![[Afbeelding: DSCN0021_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0021_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0023_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0023_2.jpg)
Het CO staat afgesteld op 2,5 %. Naald + sproeier en alle membramen/pakkingen zijn nieuw (nouja, nieuw, een jaar en 7.000 km oud).
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Ik heb nu nog vakantie en ik wil hem graag weer aan het lopen hebben om 'm even een keer warm te rijden.
Stationair draait de auto wisselend in toeren ("pruttelen"). Bij wegrijden kun je de choke direct terugduwen, merk je niets van tijdens het rijden.
Als je de stationairsproeier lostrekt (het stekkertje) blijft de motor ongestoord doorlopen.
De vacuümslangen zijn goed aangesloten, de ontsteking is nieuw (contactpuntjes ook).
De auto is nog nooit afgeslagen en bij hard remmen dus ook niet.
Nu wl ik graag de carb goed afstellen. Kunnen jullie helpen? Ik heb enkele foto's gemaakt van hoe hij er nu bij ligt.
Dit is de teur "in rust". Let op de aanslag van de gasklep, deze zit NIET tegen het boutje aan de teur omdat het chokemechanisme het gasklepmechanisme blokkeert. Kan ik het schroefje dat daarvoor zorgt zomaar een stukje indraaien, waardoor de gasklep verder dicht kan?
![[Afbeelding: DSCN0010_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0010_2.jpg)
Dit is het chokemechanisme 'in rust'
![[Afbeelding: DSCN0011_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0011_2.jpg)
Volgens de vraagbaak moet de choke als volgt worden afgesteld: schroefje tegenover het merkstreepje
![[Afbeelding: DSCN0012_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0012_2.jpg)
Maar is dat de ruststand of is dat de 'maximale uitslag' d.w.z. het maximum als de choke vol uitgetrokken is?
Als ik de choke met het merkstreepje tegenover de schroef zt, staat de gasklep zo:
![[Afbeelding: DSCN0013_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0013_2.jpg)
Voor wat het waard is hier nog twee foto's van een of ander mechanisme. Waar is dit voor?
![[Afbeelding: DSCN0021_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0021_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0023_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0023_2.jpg)
Het CO staat afgesteld op 2,5 %. Naald + sproeier en alle membramen/pakkingen zijn nieuw (nouja, nieuw, een jaar en 7.000 km oud).
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Ik heb nu nog vakantie en ik wil hem graag weer aan het lopen hebben om 'm even een keer warm te rijden.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL