Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koppakking?
Goede dag,

auto lip sinds 2 dagen op hele korte stukken rijden al warm, maar echt warm... kon niets vinden, wel wat druk als ik de dop van koelvloeistof draaide, maar nog wel gewoon vloeistof.
gister morgen naar Arnhem gereden vanuit Utrecht, ging prima, niet warm gelopen tot in in Arnhem zelf reed, maar niet in het rood.

Terug weg in Arnhem zelf liep hij heel snel naar het rood, eenmaal op snelweg schommelde het van net onder rood tot tegen/in het rood. auto bij eerste pomp station er maar af gegooid.
Net voor ik bij het station kwam begon de auto te "bokken" van LPG naar benzine gezet en probleem was weg (en nee lpg niet leeg)

bij het station mijn auto neer gezet voor een anwb auto (wondertje want de motor sloeg al af en wilde niet meer aanslaan).

Koelvloeistof dop was van het reservoir geschoten, overal vloeistof en ik kon 4 liter vloeistof ingieten.... bij starten geen luchtbellen in reservoir, maar wel heeeeel veeel stoom uit de uitlaat.
dop niet vast gedraaid maar met elastiek op zijn plej gehouden, naar utrecht gereden (naald bleef heel mooi tussen de c en de n hangen) tot in Utrecht, weer tegen het rood. koelvloeistof weer
weg.

het "bokken" op lpg en de enorme hoeveelheid stoom doen mij denken aan vloeistof in verbrandingskamer = koppakking..? klopt deze aanname voor ik de auto wegbreng naar een garage voor
een reparatie van pak em beet €400 / €500?

en kan ik met regelmatig bijvullen en goed in de gaten houden van de temp nog korte ritten maken van 20km tot 4 jan (heb auto nodig en garages zijn ruk/dicht)

hoor graag van jullie en vanaf hier alvast fijne kerst dagen gewenst.

Tim
Antwoord
het kan idd bijna niet anders dan dat je koppakking kapot is. Ik zou er niet meer mee rijden als het niet hoeft. Kans op serieus krom trekken van je cylinderkop wordt (nog) groter, wellicht koelvloeistof in je blok (kan is geloof ik niet zo groot), waardoor gedeeltes worden gesmeerd door water ipv olie etc. Als je een beetje mazzel hebt dan verniel je niks, maar ik zou de gok niet wagen.

Hoewel je wel secuur moet werken, is dit verder geen hele moeilijke reparatie en zou je het misschien zelf kunnen doen de komende week, mits je de onderdelen nog kunt krijgen en een adresje weet waar je je kop kunt laten vlakken.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Het bokken op LPG komt doordat de verdamper geen koelvloeistof (beter gezegd verwarmingsvloeistof) meer krijgt, (deels) bevriest, en er dus geen LPG meer richting de motor gaat.

Net hetzelfde gehad door een lekke koelslang, lijkt net of de tank leeg is.

Niet meer mee rijden, als er echt water in de cilinders staat kan je ook de drijfstangen slopen (water is niet samendrukbaar).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Maandag morgen gaat hij naar een man die ik ken hij gaat er een nieuwe pakking inzetten voor me..
Dammit oude auto's.... Maar ze zijn zo gaaf! veel gedoe maar ik ben nog steeds erg blij met het beestje.

dank voor de reacties,

Tim
Antwoord
Vergeet niet de kop te laten nakijken/vlakken voor je een nieuwe koppakking ertussen steekt..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.753 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.422 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.234 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.270 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 10.700 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 13.747 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 15.959 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  Duidelijke diagnose. Lekke koppakking. equinox 34 22.036 2 April 2012, 07:26
Laatste bericht: equinox
  Maakt een BXX met gesprongen koppakking herrie??? skidje 0 1.501 27 July 2011, 21:23
Laatste bericht: skidje
  vragen koppakking vervangen jantjebeton 14 10.616 13 May 2011, 18:52
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)