Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
Hoe stel je eigenlijk de koplamphoogte af (u weet wel, om verblinding of juist slecht zicht tegen te gaan). Gaat dat handmatig en zo ja, hoe ?
't gaat om mijn '83 244
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
als je aan je achterkant kijkt, dan zie je 3 stelschroeven per koplamp zitten. willen nog wel es vastzitten, zodat je de plastic kop rotdraait.....
afstellen qua hoogte is wat lastig: rechts kan in ieder geval iets hoger dan links. zou effe langs een garage rijden, die hebben er zo'n apparaat voor.
Berichten: 296
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2005
met die draaiknopjes aan de achterkant 2 per lamp 1 hoogte een links /rechts als ze niet vast zitten anders kruipolie voorzichtig
Vitara
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Afstellen koplampen:
succes, Frits
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Daar heb ik nog een leuk gesodemieter mee gehad voor de APK. Ik had 'm helemaal APK klaar gemaakt en 'm voor de APK gedaan. Hij was afgekeurd op 2 puntjes en dat waren de koplamp hoogtes van beide koplampen. En wat dacht je wat, mUUr vast.. En dan die plastic doppies die op die stelschroeven zitten... Maar goed, na een 2 uurtjes de koplampen volledig uit elkaar gehaald te hebben en na veel ge-wd40'tigd en gekopervet en gesmeer en getrek en geheister te hebben weer stelbaar. Hup naar de keuring en klaar!
Berichten: 795
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2005
volvo 245 SE 1992 schreef:Afstellen koplampen:
![[Afbeelding: 32105523963-thumb.jpg]](http://x2.putfile.com/11/32105523963-thumb.jpg)
succes, Frits
Ik zou erbij zeggen "op eigen risico"
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif)
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
John242 schreef
Citaat:Ik zou erbij zeggen "op eigen risico"
Dit komt uit een studieboek van de opleiding voor automonteur zou dus goed moeten zijn.
Ik doe het zo al 30 jaar (ooit van ANWB geleerd) en nog nooit probleem mee gehad.
Groet Frits[/quote]
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
John242 schreef:Ik zou erbij zeggen "op eigen risico"
Reden?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ik denk dat ie bedoelt dat je het zo niet zo precies kunt afstellen als met een apparaat.
Berichten: 795
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2005
Juist, dat bedoel ik.
maar het kan werken hoor!
[size=9px]Als je een beetje handig bent en ervaring hebt.[/size]
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif)
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook