Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorkap afstellen
De motorkap van mijn 240 ('92) komt bij de scharnieren steeds verder omhoog, met name aan de bestuurderskant:

[Afbeelding: hpim4373yy1.jpg]

[img width=451 height=600]http://img292.imageshack.us/img292/928/hpim4374jx3.jpg[/img]

Dit is mij een doorn in het oog. Hoe stel ik dat af? Kan ik dat zelf met twee linkerhanden en weinig geduld? Bij voorbaat dank voor jullie bruikbare tips!

[Afbeelding: hpim4375ud8.jpg]
Antwoord
technisch zeker geen moeilijk klusje, je moet alleen wat geduld hebben.

vlgs mij werkt het als volgt:
1. de onderkant van het scharnier (scharnier/ motorruimte) kun je schuiven waarmee je de hoogte vd klep stelt (ri koplamp schuiven is lager)
2. de bovenkant van het scharnier (scharnier / motorklep) laat je motorklep in z''n geheel schuiven en stelt de rand in ri je voorruit.

Eerst 1 en dan 2 doen. 2 mensen is wel makkelijker, maar in je eentje gaat ook.
Antwoord
Met 2. stel je ook links en rechts.
Gewoon af en toe proberen; stellen, dichtdoen, kijken, weer stellen enz. tot het goed zit.

Ticcie heeft gelijk, met 2 man is dit een fluitje van een cent.

Succes, je hebt het weer niet mee!
Antwoord
Dank voor de uitleg, dat zou inderdaad te doen moeten zijn. Volgens mij kan de bevestiging aan de motorkap niet meer verder naar achteren, maar die andere kan wel naar voren. Moet ik de bouten nog ergens mee inspuiten voordat ik ze probeer los te krijgen?
Antwoord
Dirk242 schreef:Succes, je hebt het weer niet mee!

Ach, vergeleken met de startperikelen stelt dit niks voor. Het staat alleen zo lelijk.
Antwoord
geestschrijver schreef:
Dirk242 schreef:Succes, je hebt het weer niet mee!

Ach, vergeleken met de startperikelen stelt dit niks voor. Het staat alleen zo lelijk.

Ik bedoelde het weer (klimaat) Big Grin

Ik ga er vanuit dat je de boutjes gewoon loskrijgt zonder iets in te spuiten.
Antwoord
Dit is een bekend fenomeen, heeft niets met stellen te maken maar met een verbogen scharnier!
De platte stalen beugel is verbogen die je weer recht moet zien te krijgen en daarmee zal ook de kap weer zakken.

Dit verbuigen komt puur door te weinig smering in de draaiende punten,ergo bij iedere beurt ook je motorkapscharnieren smeren!
Antwoord
O, het weer! Nee, dat zit niet echt mee, nee. Het kan ook nog wel heel even wachten hoor.

volvo200liefhebber schreef:Dit is een bekend fenomeen, heeft niets met stellen te maken maar met een verbogen scharnier!
De platte stalen beugel is verbogen die je weer recht moet zien te krijgen en daarmee zal ook de kap weer zakken.

Dat is dan weer minder. Over welk onderdeel hebben we het nu precies? De lange of de korte? En moet de kap er dan helemaal af?
Antwoord
Het is de lange platte met een hol profiel.

Je kap en scharnier kunnen gewoon blijven zitten.

ik heb diverse oplossingen gezien zonder demontage:
profiel over de stang heen gelast om hem te fixeren.
loodgieterspijp er strak tegen aan gebonden.

Bij deze oplossingen is het van belang eerst de scharnierpunten zo te smeren en los te maken dat de kap met zeer geringe kracht op en neer kan!

Het probleem is dat de originele stang door het verbuigen verzwakt is en dus ook blijft! Dat betekent dat als de smering minder wordt de stang weer makkelijk doorbuigt en dus de kap weer omhoog komt.

De beste oplossing is het hele scharnier vervangen.
Antwoord
Ja, dat ken ik, nogal storend. Het stukje staal waar dat korte pootje van onder aan vast zit was verbogen, ik heb er denk 500 keer op gebeukt met een zware smidshamer en een lange beitel en nu sluit de klep alweer een jaar lang bijna vlak.

Disclaimer: deze methode vereist onbehoorlijk veel geduld en beheersing.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Isolatiemat onder de motorkap Gerben 6 4.479 26 May 2025, 15:31
Laatste bericht: Jambon
  achterklep 245 afstellen Kogelman 2 519 2 October 2024, 19:50
Laatste bericht: Kogelman
  Motorkap isolatiemat: van welk type? Kogelman 1 751 11 September 2023, 21:45
Laatste bericht: Kogelman
  Motorkap richten Mark244 9 5.971 27 October 2020, 00:08
Laatste bericht: Marc1970
  Motorkap Ruud245 4 2.556 16 October 2020, 15:45
Laatste bericht: Ruud245
  sluiting motorkap 245 Felix 3 2.331 6 September 2020, 13:52
Laatste bericht: Felix
  Gezocht Motorkap 240 ROOD HANS240ROOD 0 1.501 1 February 2020, 10:31
Laatste bericht: HANS240ROOD
  motorkap afbladderende lak brun-c 1 2.672 26 May 2015, 20:01
Laatste bericht: jos245
  schuifdak afstellen? en Spoilertje werkt niet en elektrisch bediend maken bazuin96 1 3.450 10 June 2014, 22:01
Laatste bericht: Johan Verboom
  Bekleding onder motorkap Van Schellen 7 7.195 14 October 2013, 12:20
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)