31 August 2009, 17:01
Enige tijd geleden vroeg een nieuw forumlid om advies voor zijn 264 die problemen vertoonde,zie link:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6078.0
Uiteindelijk kon ik de 264 voor een mooi bedrag overnemen,en ja ik kon het niet laten, dus heb ik hem natuurlijk opgehaald 8)
Op ÃÂÃÂn en dezelfde dag bracht ik eerst de blauwe 244 naar zijn nieuwe eigenaar om vervolgens met de Iveco door te rijden naar Alkmaar om de 264 op te halen
Dus nu is er de vreemde situatie dat er in en om Woudenberg bij ons niet minder dan 5 stuks 262,264 en 265 rondslingeren :o
En een kennis overweegt nu serieus om een 262C Bertone aan te schaffen :
Die 5 die bij ons rondslingeren zijn er wel te veel,dus er zullen er wel een aantal weg moeten :'(
Je kunt niet alles bewaren ook al kun je hier al een aardig Volvo 260 museumpje mee opstarten ;D
Kort overzichtje:
![[Afbeelding: Foto-AC3LYLEN-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-AC3LYLEN-D.jpg)
De oudste en meest zeldzame van het stel: een amerikaanse 262 GL uit 1976
Van de 1977 264 GLE,origineel nederlands en reeds 14 jaar in bezit, maar helaas heb ik er geen digitale beelden van....
![[Afbeelding: Foto-JYVWL3ZJ-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-JYVWL3ZJ-D.jpg)
De hoofdrolspeler in dit verhaal,de 264 GL uit 1977
![[Afbeelding: Foto-FGP6CRIO-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-FGP6CRIO-D.jpg)
De 265 GL Overdrive uit 19878
![[Afbeelding: Foto-NQWXIWUA-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQWXIWUA-D.jpg)
De 265 GL automaat uit 1978
Rare situatie maar wel erg grappig om te vermelden;D
Maar goed,het gaat om de 264 GL Overdrive:
Aangekomen bij de Volvo bleek de complete geschiedenis vanaf het moment van import vanuit Zweden naar NL geheel compleet en onderbouwd met facturen.
Er zat zelf een foto van de 264 bij met nog de zweedse kentekenplaten erop,toen de auto bij Volvospecialist Gerard Kramer in Wolvega aankwam en vervolgens verkocht werd aan iemand in Zuid-Holland,vervolgens is de 264 nog even in de bollenstreek woonachtig geweest alvorens voor kort naar Alkmaar te gaan,en amper 2 maanden later ben ik nu de 4e hollandse eigenaar van deze auto.
Ook zit er een taxatierapport bij uit 2002,dus het moment van import,met een waarde van liefst ââ¬8500,=
Dat zal de auto op dit moment nooit en te nimmer halen gezien de opmerkelijke hoeveelheid kleine roestplekjes rondom...........
Technisch is het wel een grappig ding,er zit een B27A motor in dus met carburateur,allereerst dacht men dat de motor ooit omgebouwd was van injectie naar carburateur maar ik heb Vadis er op nageslagen en via het chassisnummer is duidelijk dat deze wagen met B27A ooit van de band is gerold dus motorisch nog origineel,ook de 4 plus overdrive handbak,oftewel de M46 is origineel,staat ook op het kenteken vermeld......
Hier in Nederland is er al vrij snel een LPG-installatie gemonteerd compleet met Flashlube en de vulnippel netjes achter de kentekenplaat met een klepje is weggewerkt.
De motor start en loopt nu gewoon netjes en direct op 6 cilinders,de eerste keer in Alkmaar liep de V6 eventjes op 5 poten met koude motor en op de choke,nu is dat ook verleden tijd terwijl ik er nog niets aan gedaan heb :o
Dit is voor mij de eerste 260 op LPG en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over hoe de auto loopt en rijdt.
Die kenmerkende V6 grom is heerlijk
Zelfs verslavend als ik eerlijk mag zijn.
![[Afbeelding: Foto-3J4P34UE-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-3J4P34UE-D.jpg)
Wat mankeert er aan de 264?
Allereerst zit de koets onder de kleine roestplekjes,vooral daar waar lijsten gemonteerd zitten
Een deuk in het rechter voorscherm
De kilometerteller doet het niet,de snelheidsmeter wel.
Door een dom foutje van mijzelf sneuvelde op de eerste dag al een mistlampglas :'(
De V6 zou dus koelwater verliezen maar ik heb nog geen enkele vorm van lekkage kunnen ontdekken
De V6 loopt ook niet op benzine,louter op LPG
De zwart lederen voorstoelen zijn op zich best aardig,het leer is niet kapot of gescheurd,alleen totaal doorgezakt,en op het frame zit je niet echt lekker,dus als eerste klusje zijn er 2 zwart pluche voorstoelen uit een late 245 GLE gekomen en nu zit ik ook weer als een vorst achter het stuur. Ik ben al bezig om een bijpassende achterbank te bemachtigen.
Kortom,er zit nog wel wat werk aan dit beest,op termijn ga ik hiermee aan de slag.
Hier zal ik uiteraard verslag van doen in dit topic
Direct ook een paar ritten gemaakt en dat ging zonder problemen,ook op de snelweg is het een fijne wagen. Door de overdrive loopt motor slechts 3000 rpm bij tempo 130 km/u, en het dan opvallend hoeveel souplesse er dan in het blok zit,trap het gas in en met een mooie grom(ok,er zit een klein gaatje in de middendemper ;D) springt de wagen vooruit.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dit leuker als een 240 Turbo :-X
Nu laat ik mij nooit verleiden tot stoplichtsprintjes(dat vind ik nogal dom :-X) maar op een late avond, op weg naar huis gaat er een vrij jonge MG-F naast mij staan met een een wat oudere man achter het stuur die mij uitdagend zit aan te kijken en met het gas zit te spelen. Het is muisstil op de weg dus ik denk ach waarom niet 8)
Het licht springt op groen en de MG begint te gillen,de 264 begint hard grommen en blijft eerst naast de MG hangen tot mijn verbazing maar vervolgens bij een snelheid van 50 loopt de 264 weg bij de MG :o
Wauw,wat een sensatie met zoôn 264,gebouwd en ontwikkelt als superdeluxe cruiser maar dit had ik toch niet verwacht!
De man in de MG keek erg verwonderd en teleurgesteld bij het volgende stoplicht,waar ik verder rustig afsloeg en met een big smile naar huis reed
Ook is het toch erg apart dat overal waar dit beest komt iedereen kijkt 8)
Het is een koppendraaier van jewelste,nu is het ook zeker geen grijze muis in het verkeer en het lijkt ook wel dat iedereen hem mooi vindt,heb nog nooit zoveel gezwaaid in een weekend :-\
Ik heb mij altijd verbaasd waarom de 260 altijd zo bekritiseerd is,dat de V6 gevoeliger is voor onderhoud tov de onverwoestbare 4 cilinders is een feit.
Maar dat de V6 altijd verguisd is heb ik nooit begrepen,wat kunnen deze blokken toch mooi lopen en wat rijdt zoôn 200 dan ineens goddelijk 8)
Als kind was ik al verpest door mijn ouders die na een 145 in 1977 een Demo 265 DL kochten,sindsdien hebben wij best een aantal 260ôs in de familie gehad en nog steeds moet ik bekennen is het mijn favoriete Volvo allertijden.
Deze 264 heeft het alleen weer erger gemaakt :
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6078.0
Uiteindelijk kon ik de 264 voor een mooi bedrag overnemen,en ja ik kon het niet laten, dus heb ik hem natuurlijk opgehaald 8)
Op ÃÂÃÂn en dezelfde dag bracht ik eerst de blauwe 244 naar zijn nieuwe eigenaar om vervolgens met de Iveco door te rijden naar Alkmaar om de 264 op te halen

Dus nu is er de vreemde situatie dat er in en om Woudenberg bij ons niet minder dan 5 stuks 262,264 en 265 rondslingeren :o
En een kennis overweegt nu serieus om een 262C Bertone aan te schaffen :

Die 5 die bij ons rondslingeren zijn er wel te veel,dus er zullen er wel een aantal weg moeten :'(
Je kunt niet alles bewaren ook al kun je hier al een aardig Volvo 260 museumpje mee opstarten ;D
Kort overzichtje:
![[Afbeelding: Foto-AC3LYLEN-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-AC3LYLEN-D.jpg)
De oudste en meest zeldzame van het stel: een amerikaanse 262 GL uit 1976
Van de 1977 264 GLE,origineel nederlands en reeds 14 jaar in bezit, maar helaas heb ik er geen digitale beelden van....
![[Afbeelding: Foto-JYVWL3ZJ-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-JYVWL3ZJ-D.jpg)
De hoofdrolspeler in dit verhaal,de 264 GL uit 1977
![[Afbeelding: Foto-FGP6CRIO-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-FGP6CRIO-D.jpg)
De 265 GL Overdrive uit 19878
![[Afbeelding: Foto-NQWXIWUA-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQWXIWUA-D.jpg)
De 265 GL automaat uit 1978
Rare situatie maar wel erg grappig om te vermelden;D
Maar goed,het gaat om de 264 GL Overdrive:
Aangekomen bij de Volvo bleek de complete geschiedenis vanaf het moment van import vanuit Zweden naar NL geheel compleet en onderbouwd met facturen.
Er zat zelf een foto van de 264 bij met nog de zweedse kentekenplaten erop,toen de auto bij Volvospecialist Gerard Kramer in Wolvega aankwam en vervolgens verkocht werd aan iemand in Zuid-Holland,vervolgens is de 264 nog even in de bollenstreek woonachtig geweest alvorens voor kort naar Alkmaar te gaan,en amper 2 maanden later ben ik nu de 4e hollandse eigenaar van deze auto.
Ook zit er een taxatierapport bij uit 2002,dus het moment van import,met een waarde van liefst ââ¬8500,=
Dat zal de auto op dit moment nooit en te nimmer halen gezien de opmerkelijke hoeveelheid kleine roestplekjes rondom...........
Technisch is het wel een grappig ding,er zit een B27A motor in dus met carburateur,allereerst dacht men dat de motor ooit omgebouwd was van injectie naar carburateur maar ik heb Vadis er op nageslagen en via het chassisnummer is duidelijk dat deze wagen met B27A ooit van de band is gerold dus motorisch nog origineel,ook de 4 plus overdrive handbak,oftewel de M46 is origineel,staat ook op het kenteken vermeld......
Hier in Nederland is er al vrij snel een LPG-installatie gemonteerd compleet met Flashlube en de vulnippel netjes achter de kentekenplaat met een klepje is weggewerkt.
De motor start en loopt nu gewoon netjes en direct op 6 cilinders,de eerste keer in Alkmaar liep de V6 eventjes op 5 poten met koude motor en op de choke,nu is dat ook verleden tijd terwijl ik er nog niets aan gedaan heb :o
Dit is voor mij de eerste 260 op LPG en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over hoe de auto loopt en rijdt.
Die kenmerkende V6 grom is heerlijk

![[Afbeelding: Foto-3J4P34UE-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-3J4P34UE-D.jpg)
Wat mankeert er aan de 264?
Allereerst zit de koets onder de kleine roestplekjes,vooral daar waar lijsten gemonteerd zitten
Een deuk in het rechter voorscherm
De kilometerteller doet het niet,de snelheidsmeter wel.
Door een dom foutje van mijzelf sneuvelde op de eerste dag al een mistlampglas :'(
De V6 zou dus koelwater verliezen maar ik heb nog geen enkele vorm van lekkage kunnen ontdekken
De V6 loopt ook niet op benzine,louter op LPG
De zwart lederen voorstoelen zijn op zich best aardig,het leer is niet kapot of gescheurd,alleen totaal doorgezakt,en op het frame zit je niet echt lekker,dus als eerste klusje zijn er 2 zwart pluche voorstoelen uit een late 245 GLE gekomen en nu zit ik ook weer als een vorst achter het stuur. Ik ben al bezig om een bijpassende achterbank te bemachtigen.
Kortom,er zit nog wel wat werk aan dit beest,op termijn ga ik hiermee aan de slag.
Hier zal ik uiteraard verslag van doen in dit topic

Direct ook een paar ritten gemaakt en dat ging zonder problemen,ook op de snelweg is het een fijne wagen. Door de overdrive loopt motor slechts 3000 rpm bij tempo 130 km/u, en het dan opvallend hoeveel souplesse er dan in het blok zit,trap het gas in en met een mooie grom(ok,er zit een klein gaatje in de middendemper ;D) springt de wagen vooruit.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dit leuker als een 240 Turbo :-X
Nu laat ik mij nooit verleiden tot stoplichtsprintjes(dat vind ik nogal dom :-X) maar op een late avond, op weg naar huis gaat er een vrij jonge MG-F naast mij staan met een een wat oudere man achter het stuur die mij uitdagend zit aan te kijken en met het gas zit te spelen. Het is muisstil op de weg dus ik denk ach waarom niet 8)
Het licht springt op groen en de MG begint te gillen,de 264 begint hard grommen en blijft eerst naast de MG hangen tot mijn verbazing maar vervolgens bij een snelheid van 50 loopt de 264 weg bij de MG :o
Wauw,wat een sensatie met zoôn 264,gebouwd en ontwikkelt als superdeluxe cruiser maar dit had ik toch niet verwacht!
De man in de MG keek erg verwonderd en teleurgesteld bij het volgende stoplicht,waar ik verder rustig afsloeg en met een big smile naar huis reed

Ook is het toch erg apart dat overal waar dit beest komt iedereen kijkt 8)
Het is een koppendraaier van jewelste,nu is het ook zeker geen grijze muis in het verkeer en het lijkt ook wel dat iedereen hem mooi vindt,heb nog nooit zoveel gezwaaid in een weekend :-\
Ik heb mij altijd verbaasd waarom de 260 altijd zo bekritiseerd is,dat de V6 gevoeliger is voor onderhoud tov de onverwoestbare 4 cilinders is een feit.
Maar dat de V6 altijd verguisd is heb ik nooit begrepen,wat kunnen deze blokken toch mooi lopen en wat rijdt zoôn 200 dan ineens goddelijk 8)
Als kind was ik al verpest door mijn ouders die na een 145 in 1977 een Demo 265 DL kochten,sindsdien hebben wij best een aantal 260ôs in de familie gehad en nog steeds moet ik bekennen is het mijn favoriete Volvo allertijden.
Deze 264 heeft het alleen weer erger gemaakt :
