Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een 260 meer of minder? liever één meer!
#1
Enige tijd geleden vroeg een nieuw forumlid om advies voor zijn 264 die problemen vertoonde,zie link:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6078.0

Uiteindelijk kon ik de 264 voor een mooi bedrag overnemen,en ja ik kon het niet laten, dus heb ik hem natuurlijk opgehaald 8)
Op ÃÂÃÂn en dezelfde dag bracht ik eerst de blauwe 244 naar zijn nieuwe eigenaar om vervolgens met de Iveco door te rijden naar Alkmaar om de 264 op te halen Wink

Dus nu is er de vreemde situatie dat er in en om Woudenberg bij ons niet minder dan 5 stuks 262,264 en 265 rondslingeren :o
En een kennis overweegt nu serieus om een 262C Bertone aan te schaffen :Smile

Die 5 die bij ons rondslingeren zijn er wel te veel,dus er zullen er wel een aantal weg moeten :'(
Je kunt niet alles bewaren ook al kun je hier al een aardig Volvo 260 museumpje mee opstarten ;D

Kort overzichtje:

[Afbeelding: Foto-AC3LYLEN-D.jpg]
De oudste en meest zeldzame van het stel: een amerikaanse 262 GL uit 1976


Van de 1977 264 GLE,origineel nederlands en reeds 14 jaar in bezit, maar helaas heb ik er geen digitale beelden van....


[Afbeelding: Foto-JYVWL3ZJ-D.jpg]
De hoofdrolspeler in dit verhaal,de 264 GL uit 1977

[Afbeelding: Foto-FGP6CRIO-D.jpg]
De 265 GL Overdrive uit 19878

[Afbeelding: Foto-NQWXIWUA-D.jpg]
De 265 GL automaat uit 1978

Rare situatie maar wel erg grappig om te vermelden;D

Maar goed,het gaat om de 264 GL Overdrive:

Aangekomen bij de Volvo bleek de complete geschiedenis vanaf het moment van import vanuit Zweden naar NL geheel compleet en onderbouwd met facturen.
Er zat zelf een foto van de 264 bij met nog de zweedse kentekenplaten erop,toen de auto bij Volvospecialist Gerard Kramer in Wolvega aankwam en vervolgens verkocht werd aan iemand in Zuid-Holland,vervolgens is de 264 nog even in de bollenstreek woonachtig geweest alvorens voor kort naar Alkmaar te gaan,en amper 2 maanden later ben ik nu de 4e hollandse eigenaar van deze auto.
Ook zit er een taxatierapport bij uit 2002,dus het moment van import,met een waarde van liefst €8500,=
Dat zal de auto op dit moment nooit en te nimmer halen gezien de opmerkelijke hoeveelheid kleine roestplekjes rondom...........

Technisch is het wel een grappig ding,er zit een B27A motor in dus met carburateur,allereerst dacht men dat de motor ooit omgebouwd was van injectie naar carburateur maar ik heb Vadis er op nageslagen en via het chassisnummer is duidelijk dat deze wagen met B27A ooit van de band is gerold dus motorisch nog origineel,ook de 4 plus overdrive handbak,oftewel de M46 is origineel,staat ook op het kenteken vermeld......

Hier in Nederland is er al vrij snel een LPG-installatie gemonteerd compleet met Flashlube en de vulnippel netjes achter de kentekenplaat met een klepje is weggewerkt.
De motor start en loopt nu gewoon netjes en direct op 6 cilinders,de eerste keer in Alkmaar liep de V6 eventjes op 5 poten met koude motor en op de choke,nu is dat ook verleden tijd terwijl ik er nog niets aan gedaan heb :o
Dit is voor mij de eerste 260 op LPG en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over hoe de auto loopt en rijdt.
Die kenmerkende V6 grom is heerlijk Tongue Zelfs verslavend als ik eerlijk mag zijn.

[Afbeelding: Foto-3J4P34UE-D.jpg]

Wat mankeert er aan de 264?

Allereerst zit de koets onder de kleine roestplekjes,vooral daar waar lijsten gemonteerd zitten
Een deuk in het rechter voorscherm
De kilometerteller doet het niet,de snelheidsmeter wel.
Door een dom foutje van mijzelf sneuvelde op de eerste dag al een mistlampglas :'(
De V6 zou dus koelwater verliezen maar ik heb nog geen enkele vorm van lekkage kunnen ontdekken
De V6 loopt ook niet op benzine,louter op LPG
De zwart lederen voorstoelen zijn op zich best aardig,het leer is niet kapot of gescheurd,alleen totaal doorgezakt,en op het frame zit je niet echt lekker,dus als eerste klusje zijn er 2 zwart pluche voorstoelen uit een late 245 GLE gekomen en nu zit ik ook weer als een vorst achter het stuur. Ik ben al bezig om een bijpassende achterbank te bemachtigen.

Kortom,er zit nog wel wat werk aan dit beest,op termijn ga ik hiermee aan de slag.
Hier zal ik uiteraard verslag van doen in dit topic Smile

Direct ook een paar ritten gemaakt en dat ging zonder problemen,ook op de snelweg is het een fijne wagen. Door de overdrive loopt motor slechts 3000 rpm bij tempo 130 km/u, en het dan opvallend hoeveel souplesse er dan in het blok zit,trap het gas in en met een mooie grom(ok,er zit een klein gaatje in de middendemper ;D) springt de wagen vooruit.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dit leuker als een 240 Turbo :-X

Nu laat ik mij nooit verleiden tot stoplichtsprintjes(dat vind ik nogal dom :-X) maar op een late avond, op weg naar huis gaat er een vrij jonge MG-F naast mij staan met een een wat oudere man achter het stuur die mij uitdagend zit aan te kijken en met het gas zit te spelen. Het is muisstil op de weg dus ik denk ach waarom niet 8)
Het licht springt op groen en de MG begint te gillen,de 264 begint hard grommen en blijft eerst naast de MG hangen tot mijn verbazing maar vervolgens bij een snelheid van 50 loopt de 264 weg bij de MG :o
Wauw,wat een sensatie met zo´n 264,gebouwd en ontwikkelt als superdeluxe cruiser maar dit had ik toch niet verwacht!
De man in de MG keek erg verwonderd en teleurgesteld bij het volgende stoplicht,waar ik verder rustig afsloeg en met een big smile naar huis reed Big Grin

Ook is het toch erg apart dat overal waar dit beest komt iedereen kijkt 8)
Het is een koppendraaier van jewelste,nu is het ook zeker geen grijze muis in het verkeer en het lijkt ook wel dat iedereen hem mooi vindt,heb nog nooit zoveel gezwaaid in een weekend :-\

Ik heb mij altijd verbaasd waarom de 260 altijd zo bekritiseerd is,dat de V6 gevoeliger is voor onderhoud tov de onverwoestbare 4 cilinders is een feit.
Maar dat de V6 altijd verguisd is heb ik nooit begrepen,wat kunnen deze blokken toch mooi lopen en wat rijdt zo´n 200 dan ineens goddelijk 8)
Als kind was ik al verpest door mijn ouders die na een 145 in 1977 een Demo 265 DL kochten,sindsdien hebben wij best een aantal 260´s in de familie gehad en nog steeds moet ik bekennen is het mijn favoriete Volvo allertijden.
Deze 264 heeft het alleen weer erger gemaakt :Smile

Antwoord
#2
Heel erg leuk Albert, ik zal dit zeker gaan volgen!!
Vind het toch het mooiste dat de 264 naar een liefhebber is gegaan.

Hoop dat je de auto in de staat kan krijgen zoals hij was toen hij naar NL kwam.

p.s. wat loopt het mooi he op de snelweg!! Geen rare trillingen en vooral de brom bij excact 120kmph is mooi......zal hem ckr missen!

Antwoord
#3
Ivar, de 264 loopt erg mooi op de snelweg ;D

Ik moet mij zelfs inhouden :Smile

De koets en de roest zie ik voorlopig als grootste klus en waarschijnlijk zal de 264 een keer opnieuw moeten worden overgespoten,het is ook duidelijk te zien dat de auto al eens overgespoten is en een expert die al een blik op de 264 heeft geworpen zegt dat dit overspuiten slecht is gedaan,en dat opnieuw spuiten de enige goede oplossing is,alleen jammer dat dit tegenwoordig een behoorlijke uitgave is..........

Eerst maar eens al de plekjes dusdanig behandelen dat de auto niet verder roest.
Antwoord
#4
Jazeker, 260 serie zijn geweldige Volvo's Smile snap ook niet waarom er zoveel slechte verhalen over rond gaan.

Maar heuh? Volvo200LiefHebber die 2 lederen doorgezakte voorzittingen zijn die soms te koop? Van mijn voorstoelen vertoont het leder scheuren maar zijn niet doorgezakt, ze kunnen wel een ander jasje gebruiken. Mits het de uitvoering zonder knopen is ben ik zeer geinteresseerd. Moet komend weekend toevallig 2 x naar Zeist op en af, als ik het goed begrijp lig je enigzins op me route.

Ik hoor graag van je.. ;D
Antwoord
#5
In een woord prachtig
Antwoord
#6
volkswagen uber alles ???
Antwoord
#7
Twee oordelen van ervaren monteurs die vroeger beide modellen (4 cil en PRV) in onderhoud hebben gehad:

mijn APK adres over de Volvo 244: niet kapot te krijgen die blokken;ik heb vroeger zelfs nog lpg ingebouwd voor een veehandelaar bij een km. stand van 4 ton. Die trok er zonder problemen dag in dag uit een zware trailer mee.


Een gepensioneerde kennis die vroeger als monteur bij Peugeot gewerkt heeft kwam onlangs een kijkje nemen bij mijn PRV die warm loopt maar geen koelvloeistof verliest: goh,da's lang geleden; we hadden maar enkele auto's met zo'n 6 cil. in onderhoud want die Peugeot 6 cilinders waren nogal prijzig, maar ik herinner me nog wel dat het vaak ellende was met die blokken.
Antwoord
#8
Dat het redblock het beste motorblok is dat Volvo ooit heeft gebouwd staat zonder twijfel.

Het PRV V6 blok is echter lang zo slecht niet als sommige willen beweren,vaak is die mening gebaseerd op commentaar dat men van andere oppikt. Bijna nooit hoor ik dat soort commentaar van mensen die daadwerkelijk een 260 of 760 hebben gereden of in bezit hebben gehad.

Zeker de eerste B27 uitvoeringen moeten het vaak ontgelden in de bekritisering,altijd weer die te nauwe oliekanalen.
Deels klopt dat,maar zorg er voor dat de motor netjes iedere 10.000km of ieder jaar een olieverversing krijgt waarbij goede kwaliteit olie(volgens het boekje 10W40,of iets dunner) wordt gebruikt en het blokje snort tevreden.
Bij ons staan er dan toevallig allemaal vroege exemplaren met dus B27's maar tikkende nokkenassen hebben zij geen van allen.
1 exemplaar staat al 5 jaar stil,maar start wel direct en loopt als een zonnetje.

Een ander probleem is vaak gerelateerd aan slechte kabelbomen,dus slechte signalen van sensoren en dus slecht lopen, maar dit probleem zijn wij ook al veel bij de redblocks tegengekomen ,dus absoluut geen typisch prv probleem,
Hetzelfde geldt voor een probleem in de K-Jet,alweer iets wat ook gedeeld wordt met het E-type Redblock.
Oftewel een paar zwakke punten zijn niet eens specifiek zijn voor de V6,die kent het Redblock ook.

Bij ons is ook een 264 bekend met bijna 450dkm op de teller en die gaat ook gewoon lekker door :Smile

@Jos245, Renault,Volvo en Peugeot hadden allemaal eigen specifieke eigenschappen aan de V6 toegevoegd ,zo staat het V6 blok bij Renault,welke dus ook in de Alpines zaten juist zeer hoog aangeschreven en zelfs wel eens het beste blok van renault ooit genoemd.

Het V6 blok heeft uiteindelijk tot eind jaren 90 dienst gedaan en heeft in best veel auto's gezeten:
Peugeot 604,505 en 605
Citroen CX en XM
Renault 20,25,Safrane en de Alpines
Lancia Thema en ook in de vermaarde DeLorean waarbij zelfs een Twinturbo uitvoering gemaakt is.

Bij Volvo heeft het blok dus in de 260 en 760 gezeten en in Australie heeft de eerste generatie 960 hem ook nog een tijdje gehad,ik meen tot 1992,het Whiteblock is daar later geïntroduceerd.

Ik heb wel eens een Renault Alpine 610 eigenaar gesproken en binnen de Alpine clubsfeer wordt het blok als uiterst betrouwbaar geroemd,ook met Turbo :o

Dus om dit blok slecht te noemen ???

Als ik mocht kiezen tussen een klassieke 240 of een 260 dan wordt het voor mij zeker de 260 8)

Antwoord
#9
Nog even een tip @jos245: de waterpomp is een bekende achilleshiel,het wordt aanbevolen vanuit Volvo om deze pomp preventief te vervangen,wachten tot deze problemen geeft is vaak te laat en kan leiden tot heetlopen plus aanverwante ellende.
Vaak wordt gesteld om de waterpomp iedere 100dkm te vervangen ook al is de pomp nog goed.
Antwoord
#10
volvo200liefhebber schreef:zo staat het V6 blok bij Renault,welke dus ook in de Alpines zaten juist zeer hoog aangeschreven en zelfs wel eens het beste blok van renault ooit genoemd.

Renault is dan ook niet veel gewoon. ;D
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ik en mijn Volvo is niet meer... a.huis 6 4.946 13 September 2014, 20:55
Laatste bericht: Texel32
  Alweer een 240... (nu met meer turbo) Jw240 148 95.125 3 December 2013, 00:27
Laatste bericht: Jw240
  FF geen Volvo meer MichielMaas 7 3.760 5 August 2010, 15:52
Laatste bericht: MichielMaas
  245 Turbo uut Frankrijk (nu met MEER foto's) hugo 78 31.653 16 February 2009, 14:48
Laatste bericht: Harm
  Bossie's 740 GLE 16v, stage 0, E85 en meer.... Bossie 19 10.743 20 June 2008, 14:37
Laatste bericht: Bossie
  De man met de starterstatus (inmiddels geen status meer...) geestschrijver 10 9.460 29 October 2005, 18:27
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)