Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"stationair dansje"
Hallo,

sinds enkele dagen heb ik problemen met mijn 240 sedan (1992) met een B230F (slechts ca 240.000km achter de kiezen)

Tijdens een snelwegrit merkte ik bij het intrappen van het gaspedaal dat het blok inhield; leek wel of de brandstoftoevoer was afgesloten.
Dit gebeurde een paar keer, maar met een gouden voetje (lees heel rustig het gas intrappen) heb ik de reis voort gezet en ben thuis gekomen.
De volgende dag begon het blok stationair in toeren te schommelen en sloeg af.

Als eerste heb ik toen de CIS klep schoongemaakt.
Helaas geen verbetering.

Vervolgens heb ik:
BDP sensor gemeten: 200 ohm (is volgens mij goed)
Gasklep schoongemaakt
Gasklepschakelaar gesteld
CIS klep opnieuw schoongemaakt (geweekt) en doorgemeten waarde 8,9 ohm

De LMM is bij 1840000 vervangen en neem aan dat deze nog goed werkt.

Over de gasklepschakelaar nog een vraag: dit is een microswitch met een 3-pens aansluiting.
Is dit alleen verbinden / verbreken of moet er een constante verbinding zijn?
De weerstand is namelijk alleen nul tussen het 2e en 3e pennetje als de switch is ingedrukt.

Ook heb ik mijn twijfel of de brandstofdrukregelaar; als ik het vacuumslangetje los maak en vervolgens aan ruik, dan neem ik duidelijk een benzinelucht uit het slangetje waar. Conclusie: membraam stuk? (er loopt geen brandstof uit oid)?

Vanavond weer een stukje gereden en bij stoplicht "valt het toerental" naar beneden en slaat af.
Vervolgens heb ik de stekker van de CIS-klep los gemaakt en hij rijdt prima.
Stationair 800- 900 toeren en stabiel.

Betekend dit nu dat de CIS klep toch de boosdoener is, en kan het kwaad dat ik de stekker loskoppel en vervolgens ga rijden.
En is de brandstofregelaar nu aan vervanging toe of moet er dan echt benzine uitstromen bij draaiende motor.

Een heel verhaal, maar hoop dat jullie me nog iets verder op weg kunnen helpen.

Alvast dank en met vriendelijke Volvo groet,

Volvolex

Antwoord
De stationairregelklep is gewoon een eletromechamisch hulpmiddel om onder alle omstandigheden 8-900 rpm stat. te kunnen draaien. Zonder stekker kan ook, dan blijft-ie een kiertje open staan, dat opgeteld bij het kiertje van de "gesloten" gasklep geeft een redelijk normaal stationair. Als je de slang vd regelklep dicht knijpt krijg je als het goed is 500 rpm stationair, minimaal dus.

Blijf rustig doorrijden tot de benzine uit de regelaar druppelt, dan weet je het zeker. Maar het lijkt me een redelijke gok om hem eens te vervangen.
Als je dat vacuumslangetje afdopt ben je tijdelijk van de benzine"kortsluiting" af, enige nadeel is dat de benzinepomp tegen maximale druk gaat pompen (maakt beduidend meer gezoem).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dag Marc1970,

dank, rijdt ik voorlopig even zo rond en ga ik rustig opzoek naar een andere CIS-klep en een drukregelaar.

Nog wel een vraag over de CIS klep (zodat ik het helemaal "snap"):

Geeft de stand van de schuif in de CIS klep nu een elektrisch signaal af aan het systeem of komt er spanning op te staan die de schuif bediend.
Zo ja wat is dan het gebied, is dit van 0 tot 12 volt?

Thanks.
Antwoord
De klep is een stappenmotor en wordt aan het werk gezet (hoeveel spanning weet ik niet precies) door de ECU als de gasklepsensor "gaspedaal los" meet. Ik heb niet de indruk dat ze vaak kapot gaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De stationairregelklep bij een B230F is geen stappen motor, maar een magneetklep met veer.
Ik heb hetzelfde euvel gehad (uitvallen van de motor). Bij 0 volt staat de klep op een kier (starten). Daarna kan de klep geregeld worden van 0 naar 100% open door de spanning te regelen van 2 naar 12 volt. De klep heb ik op een regelbare voeding aangesloten. Door het magneetveld te vergroten trek je de veer verder open. Bij mij was er echter niks aan de hand met de klep.

Het euvel was mij mij de LMM (waarschijnlijk door een te vet luchtfilter).
Je kan dit makkelijk testen door de stekker van de LMM los te trekken. Na het starten zou hij stationair moeten blijven lopen. Als je gaat rijden merk je wel dat hij niet lekker oppakt omdat hij de luchtmassa niet kan meten. Na het vervangen zou dit ook weg moeten zijn.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
Even bij de inbouwert langs gaan wil ook wel eens helpen. Wink
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.446 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 776 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair Nicolaas H 3 2.136 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.876 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.347 13 August 2021, 09:02
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.359 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.844 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 10.493 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 6.148 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  Stationair zakt in bij snel achter elkaar remmen TeunTimmermans 2 3.268 8 August 2018, 18:15

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)