10 August 2009, 19:48
Hallo,
sinds enkele dagen heb ik problemen met mijn 240 sedan (1992) met een B230F (slechts ca 240.000km achter de kiezen)
Tijdens een snelwegrit merkte ik bij het intrappen van het gaspedaal dat het blok inhield; leek wel of de brandstoftoevoer was afgesloten.
Dit gebeurde een paar keer, maar met een gouden voetje (lees heel rustig het gas intrappen) heb ik de reis voort gezet en ben thuis gekomen.
De volgende dag begon het blok stationair in toeren te schommelen en sloeg af.
Als eerste heb ik toen de CIS klep schoongemaakt.
Helaas geen verbetering.
Vervolgens heb ik:
BDP sensor gemeten: 200 ohm (is volgens mij goed)
Gasklep schoongemaakt
Gasklepschakelaar gesteld
CIS klep opnieuw schoongemaakt (geweekt) en doorgemeten waarde 8,9 ohm
De LMM is bij 1840000 vervangen en neem aan dat deze nog goed werkt.
Over de gasklepschakelaar nog een vraag: dit is een microswitch met een 3-pens aansluiting.
Is dit alleen verbinden / verbreken of moet er een constante verbinding zijn?
De weerstand is namelijk alleen nul tussen het 2e en 3e pennetje als de switch is ingedrukt.
Ook heb ik mijn twijfel of de brandstofdrukregelaar; als ik het vacuumslangetje los maak en vervolgens aan ruik, dan neem ik duidelijk een benzinelucht uit het slangetje waar. Conclusie: membraam stuk? (er loopt geen brandstof uit oid)?
Vanavond weer een stukje gereden en bij stoplicht "valt het toerental" naar beneden en slaat af.
Vervolgens heb ik de stekker van de CIS-klep los gemaakt en hij rijdt prima.
Stationair 800- 900 toeren en stabiel.
Betekend dit nu dat de CIS klep toch de boosdoener is, en kan het kwaad dat ik de stekker loskoppel en vervolgens ga rijden.
En is de brandstofregelaar nu aan vervanging toe of moet er dan echt benzine uitstromen bij draaiende motor.
Een heel verhaal, maar hoop dat jullie me nog iets verder op weg kunnen helpen.
Alvast dank en met vriendelijke Volvo groet,
Volvolex
sinds enkele dagen heb ik problemen met mijn 240 sedan (1992) met een B230F (slechts ca 240.000km achter de kiezen)
Tijdens een snelwegrit merkte ik bij het intrappen van het gaspedaal dat het blok inhield; leek wel of de brandstoftoevoer was afgesloten.
Dit gebeurde een paar keer, maar met een gouden voetje (lees heel rustig het gas intrappen) heb ik de reis voort gezet en ben thuis gekomen.
De volgende dag begon het blok stationair in toeren te schommelen en sloeg af.
Als eerste heb ik toen de CIS klep schoongemaakt.
Helaas geen verbetering.
Vervolgens heb ik:
BDP sensor gemeten: 200 ohm (is volgens mij goed)
Gasklep schoongemaakt
Gasklepschakelaar gesteld
CIS klep opnieuw schoongemaakt (geweekt) en doorgemeten waarde 8,9 ohm
De LMM is bij 1840000 vervangen en neem aan dat deze nog goed werkt.
Over de gasklepschakelaar nog een vraag: dit is een microswitch met een 3-pens aansluiting.
Is dit alleen verbinden / verbreken of moet er een constante verbinding zijn?
De weerstand is namelijk alleen nul tussen het 2e en 3e pennetje als de switch is ingedrukt.
Ook heb ik mijn twijfel of de brandstofdrukregelaar; als ik het vacuumslangetje los maak en vervolgens aan ruik, dan neem ik duidelijk een benzinelucht uit het slangetje waar. Conclusie: membraam stuk? (er loopt geen brandstof uit oid)?
Vanavond weer een stukje gereden en bij stoplicht "valt het toerental" naar beneden en slaat af.
Vervolgens heb ik de stekker van de CIS-klep los gemaakt en hij rijdt prima.
Stationair 800- 900 toeren en stabiel.
Betekend dit nu dat de CIS klep toch de boosdoener is, en kan het kwaad dat ik de stekker loskoppel en vervolgens ga rijden.
En is de brandstofregelaar nu aan vervanging toe of moet er dan echt benzine uitstromen bij draaiende motor.
Een heel verhaal, maar hoop dat jullie me nog iets verder op weg kunnen helpen.
Alvast dank en met vriendelijke Volvo groet,
Volvolex