Topics: 5
mooi weer levert mooie klussen op: ik probeer mijn airco aan de praat te krijgen (240 SP '92). Als ik de schakelaar op het dashboard gebruik dan gebeurt er niets dus er is wel wat te klussen.
Ik heb de schakelaar (B) doorgemeten en die werkt, ten minste hij schakelt. Helemaal aan het einde van het systeem werkt het ook: als ik een geforceerde plus zet op de poelie van de compressor dan begint ie te brommen en wordt na een tijdje de leiding bij het expansievat koud.
Ergens in-the-middle gaat het dus mis. Uit onderstaande schema blijkt dat er nog twee componentjes stuk kunnen zijn: relais (K) en pressure sensor (G).
Nu wil ik als eerste stap het relais vervangen dat door de schakelaar op het dashboard wordt aangestuurd. Is dit een standaard relais (30/85/86/87/87a)? heeft iemand er ervaring mee? Ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel ampère het moet kunnen schakelen.
En nog een meer voor de hand liggende vraag: zit dit relais achter het instrumentenpaneel van de kachel? (ik heb een hekel aan sleutelen aan dashboards ââ¬Â¦.)
Wat de presuure sensor doet weet ik eigenlijk helemaal niet....
Gr
Joris
Topics: 82
Dat schema is niet voor een 1992'er volgens Haynes, eerder iets uit de jaren 80.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Het schema is niet helemaal identiek dat klopt. De afgebeelde schakelaar (B) is een draaiknopje in plaats van een tuimelaar bijvoorbeeld. Wellicht iets Amerikaans? Hoe dan ook.
twee vragen:
Is het electrisch schema uit Haynes (of een andere) in PDF te vinden? Ik heb alleen maar dit type schema's op kunnen duikelen. Het Haynes-schema is buitengewoon onleesbaar... In dat schema heb ik met veel moeite met de zekeringenkast als startpunt wel het airco systeem kunnen vinden.
Wat doet de pressure switch en waar zit ie? (eigenlijk drie vragen dus). Als ik weet hoe die werkt kan ik kijken of ik hem kan by-passen om te zien of daar de fout zit.
vrolijk verder..
JJ
Topics: 82
In Chapter 3 staat een tekening van de componenten, de pressure switch zit op de accumulator, die aluminium bus bij het schutbord.
Intrigerende schema's maakt Haynes, om ÃÂÃÂn of andere reden vinden ze dat het schema minder papier in beslag moet nemen naarmate het ingewikkelder wordt. Maar zo te zien draait alles om het 'delay relay' 129 ergens in de middenconsole.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
De accumulator of drier is wel een logische ja. En dank voor de locatie! Ik ben er ondertussen achter dat de rol van die switch is om te voorkomen dat de compressor aanslaat als de druk in het systeem te laag of te hoog is.
Voordat ik de middenconsole ga weghalen ga ik dus eerst maar even doormeten of de pressure switch wel prik krijgt bij inschakelen. Het kan allemaal natuurlijk ook nog zo banaal zijn dat het systeem leeg is of te weinig druk heeft...
Voordat ik naar de airco-boer ga wilde ik in ieder geval het electrische deel van het systeem nagelopen hebben.
keep you posted
JJ
de zoveelste ronde is geweest voorlopige conclusies:
- delay relay werkt! 5 seconde nadat de A/C schakelaar op dashboard is aangezet wordt er een stroompje naar de pressure switch gestuurd.
- de werking van de pressureswitch kan ik niet testen zonder het stekkertje te mollen dus dat geloof ik (voorlopig) wel.
voorbij deze switch houdt het signaal echter op.
verder richting compressor dus:
- de magnetische koppeling op de compressor klikt luid als ik hem direct stroom geef (contact niet ingeschakeld)
- de compressor begint vrolijk te ratelen (hoort dat?) als ik hem stroom geef (met lopende motor)
volgende stop: autotempclaasen.nl ben benieuwd of er (en wat voor) koelmiddel in zit.
w.v.v.
Topics: 22
De pressure switch is de druk schakelaar. Deze bewaakt de druk in je systeem. De later types hebben 2 schakelpunten, als de druk te hoog wordt dan schakelt deze schakelaar het systeem uit (geloof bij 28 Bar) Echter zal de magneetkoppeling ook niet inkomen als de druk te laag is (kleiner dan 2 Bar) Als ik het zo aanhoor vrees ik dat de basis :druk in je systeem te laag is.