29 October 2005, 21:58
Zomaar iets waar ik over zat na te denken: wanneer is een Volvo, of wanneer is een auto klassiek? Wat vinden jullie?
Zelf ben ik van mening dat er auto?s bestaan die al klassiek zijn als ze net op de markt komen ? de grote Jaguars bijvoorbeeld, maar Volvo?s in ieder geval niet (misschien met uitzondering van de grote coupes) ? en de rest wordt dat op een gegeven moment. Het kan snel gaan, maar het kan ook heel lang duren. Tussen moderne en klassieke auto?s gaapt een enorm zwart gat waar al die auto?s die niet van het begin af aan klassiek zijn ooit indonderen. Op een gegeven moment kruipen ze er dan weer uit, de een weer wat sneller dan de ander, en dan zijn ze klassiek. De Volvo 240 ? en wat mij betreft vooral de 245 ? begon al op te krabbelen in de laatste productiejaren en heeft misschien alleen in de late jaren ?80 een tijdje in het meer gedreven (hij staat nu al een jaar of zes, zeven stevig en tijdloos aan de klassiekerkant), de oude V70?s ? heb ik ook nog overwogen te kopen, maar mijn vrouw wilde er niets van weten ? en de 965/V90 zijn heel langzaam onderweg maar kunnen nog wel wat jaartjes mee, terwijl de 740 ? ontzettend mooi en stijlvol vond ik hem toen hij er net was ? en de 850 gewichtloos in de zwarte poel hun kans afwachten. (Veel mensen zullen ook de 240 nog in het gat zien dobberen.) Wat eens een moderne auto was, is nu een ouwe bak, die langzaam afsterft totdat er nog een paar over zijn die ineens een nostalgische status hebben. Een Volvo 740 zal die status veel sneller bereiken dan bijvoorbeeld een Japanse auto, waarvan zelfs exemplaren uit de jaren ?70 nog altijd twijfelachtig zijn. Een Peugeot 404 was al klassiek toen hij een jaar of vijf, zes niet meer werd gemaakt, maar een 505 is dat nog bij lange na niet.
En dan bedenk ik me nog iets: waarom is het in autoclubs als het register, de 404 vereniging, de ID/DS club en ?t Eendeei vaak zo dat mensen die van dat ene model houden ook meteen alle andere modellen van datzelfde merk op handen dragen? En zelfs koffiemolens met toevallig hetzelfde beeldmerk? Ik erger me dood aan besprekingen van de nieuwe Peugeot zesnulzoveel in het 404-blad. Al die kleine Volvootjes van tegenwoordig interesseren me geen zier. De Amazon vind ik een leuke auto, want oud, de Kattenrug ook, maar ik hoef ze niet te hebben. Leden van ?t Eendeei die een C weetikveel kopen want dat is ineens De Nieuwe Eend: wat een onzin. Ik heb tien jaar eend gereden, maar als er Renault of van mijn part Toyota op die eend had gestaan in plaats van Citroen, dan was ik er net zo gelukkig mee geweest. Ik vind gewoon - zoals de meesten van jullie, kijk naar de Range-, Peugeot-, Daf- en eendrijders onder ons - een heleboel andere auto?s ook leuk, ik heb eigenlijk alleen aan Opels een bloedhekel en ik wil geen Volvotrui en al helemaal geen Volvonummerplaathouder. Ik ken een al wat oudere klassiekerliefhebber die auto?s van diverse merken bezat en steevast met de Rover P4 naar bijeenkomsten van de Association Peugeot Hollande ging en met de Peugeot 403 naar de DS-club. Dat vind ik nou stijlvol!
Kunnen we het nog volgen? Graag jullie mening.
Zelf ben ik van mening dat er auto?s bestaan die al klassiek zijn als ze net op de markt komen ? de grote Jaguars bijvoorbeeld, maar Volvo?s in ieder geval niet (misschien met uitzondering van de grote coupes) ? en de rest wordt dat op een gegeven moment. Het kan snel gaan, maar het kan ook heel lang duren. Tussen moderne en klassieke auto?s gaapt een enorm zwart gat waar al die auto?s die niet van het begin af aan klassiek zijn ooit indonderen. Op een gegeven moment kruipen ze er dan weer uit, de een weer wat sneller dan de ander, en dan zijn ze klassiek. De Volvo 240 ? en wat mij betreft vooral de 245 ? begon al op te krabbelen in de laatste productiejaren en heeft misschien alleen in de late jaren ?80 een tijdje in het meer gedreven (hij staat nu al een jaar of zes, zeven stevig en tijdloos aan de klassiekerkant), de oude V70?s ? heb ik ook nog overwogen te kopen, maar mijn vrouw wilde er niets van weten ? en de 965/V90 zijn heel langzaam onderweg maar kunnen nog wel wat jaartjes mee, terwijl de 740 ? ontzettend mooi en stijlvol vond ik hem toen hij er net was ? en de 850 gewichtloos in de zwarte poel hun kans afwachten. (Veel mensen zullen ook de 240 nog in het gat zien dobberen.) Wat eens een moderne auto was, is nu een ouwe bak, die langzaam afsterft totdat er nog een paar over zijn die ineens een nostalgische status hebben. Een Volvo 740 zal die status veel sneller bereiken dan bijvoorbeeld een Japanse auto, waarvan zelfs exemplaren uit de jaren ?70 nog altijd twijfelachtig zijn. Een Peugeot 404 was al klassiek toen hij een jaar of vijf, zes niet meer werd gemaakt, maar een 505 is dat nog bij lange na niet.
En dan bedenk ik me nog iets: waarom is het in autoclubs als het register, de 404 vereniging, de ID/DS club en ?t Eendeei vaak zo dat mensen die van dat ene model houden ook meteen alle andere modellen van datzelfde merk op handen dragen? En zelfs koffiemolens met toevallig hetzelfde beeldmerk? Ik erger me dood aan besprekingen van de nieuwe Peugeot zesnulzoveel in het 404-blad. Al die kleine Volvootjes van tegenwoordig interesseren me geen zier. De Amazon vind ik een leuke auto, want oud, de Kattenrug ook, maar ik hoef ze niet te hebben. Leden van ?t Eendeei die een C weetikveel kopen want dat is ineens De Nieuwe Eend: wat een onzin. Ik heb tien jaar eend gereden, maar als er Renault of van mijn part Toyota op die eend had gestaan in plaats van Citroen, dan was ik er net zo gelukkig mee geweest. Ik vind gewoon - zoals de meesten van jullie, kijk naar de Range-, Peugeot-, Daf- en eendrijders onder ons - een heleboel andere auto?s ook leuk, ik heb eigenlijk alleen aan Opels een bloedhekel en ik wil geen Volvotrui en al helemaal geen Volvonummerplaathouder. Ik ken een al wat oudere klassiekerliefhebber die auto?s van diverse merken bezat en steevast met de Rover P4 naar bijeenkomsten van de Association Peugeot Hollande ging en met de Peugeot 403 naar de DS-club. Dat vind ik nou stijlvol!
Kunnen we het nog volgen? Graag jullie mening.