Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wanneer is een Volvo klassiek?
#1
Zomaar iets waar ik over zat na te denken: wanneer is een Volvo, of wanneer is een auto klassiek? Wat vinden jullie?

Zelf ben ik van mening dat er auto?s bestaan die al klassiek zijn als ze net op de markt komen ? de grote Jaguars bijvoorbeeld, maar Volvo?s in ieder geval niet (misschien met uitzondering van de grote coupes) ? en de rest wordt dat op een gegeven moment. Het kan snel gaan, maar het kan ook heel lang duren. Tussen moderne en klassieke auto?s gaapt een enorm zwart gat waar al die auto?s die niet van het begin af aan klassiek zijn ooit indonderen. Op een gegeven moment kruipen ze er dan weer uit, de een weer wat sneller dan de ander, en dan zijn ze klassiek. De Volvo 240 ? en wat mij betreft vooral de 245 ? begon al op te krabbelen in de laatste productiejaren en heeft misschien alleen in de late jaren ?80 een tijdje in het meer gedreven (hij staat nu al een jaar of zes, zeven stevig en tijdloos aan de klassiekerkant), de oude V70?s ? heb ik ook nog overwogen te kopen, maar mijn vrouw wilde er niets van weten ? en de 965/V90 zijn heel langzaam onderweg maar kunnen nog wel wat jaartjes mee, terwijl de 740 ? ontzettend mooi en stijlvol vond ik hem toen hij er net was ? en de 850 gewichtloos in de zwarte poel hun kans afwachten. (Veel mensen zullen ook de 240 nog in het gat zien dobberen.) Wat eens een moderne auto was, is nu een ouwe bak, die langzaam afsterft totdat er nog een paar over zijn die ineens een nostalgische status hebben. Een Volvo 740 zal die status veel sneller bereiken dan bijvoorbeeld een Japanse auto, waarvan zelfs exemplaren uit de jaren ?70 nog altijd twijfelachtig zijn. Een Peugeot 404 was al klassiek toen hij een jaar of vijf, zes niet meer werd gemaakt, maar een 505 is dat nog bij lange na niet.

En dan bedenk ik me nog iets: waarom is het in autoclubs als het register, de 404 vereniging, de ID/DS club en ?t Eendeei vaak zo dat mensen die van dat ene model houden ook meteen alle andere modellen van datzelfde merk op handen dragen? En zelfs koffiemolens met toevallig hetzelfde beeldmerk? Ik erger me dood aan besprekingen van de nieuwe Peugeot zesnulzoveel in het 404-blad. Al die kleine Volvootjes van tegenwoordig interesseren me geen zier. De Amazon vind ik een leuke auto, want oud, de Kattenrug ook, maar ik hoef ze niet te hebben. Leden van ?t Eendeei die een C weetikveel kopen want dat is ineens De Nieuwe Eend: wat een onzin. Ik heb tien jaar eend gereden, maar als er Renault of van mijn part Toyota op die eend had gestaan in plaats van Citroen, dan was ik er net zo gelukkig mee geweest. Ik vind gewoon - zoals de meesten van jullie, kijk naar de Range-, Peugeot-, Daf- en eendrijders onder ons - een heleboel andere auto?s ook leuk, ik heb eigenlijk alleen aan Opels een bloedhekel en ik wil geen Volvotrui en al helemaal geen Volvonummerplaathouder. Ik ken een al wat oudere klassiekerliefhebber die auto?s van diverse merken bezat en steevast met de Rover P4 naar bijeenkomsten van de Association Peugeot Hollande ging en met de Peugeot 403 naar de DS-club. Dat vind ik nou stijlvol!

Kunnen we het nog volgen? Graag jullie mening.
#2
Haha, goed verhaal; ik kan je aardig volgen en me redelijk vinden in je mening. Ik hou ook van zoveel auto's, ben totaal niet merkvast (al zullen Landrover, Jaguar en Alfa altijd een warm plekje houden) en ben ondertussen zo vaak van auto verandert, dat dit ook nooit meer goed komt!

Cheerz!
#3
je hebt zeker een punt, sterker nog, had vandaag een discussie over wat wel & wat niet klassiek.
ik gaf als statement dat het tijdloos, nekverdraaiend en een nostalgiche beleving moet zijn/hebben.
Als je zegt dat je een 404, 245 of voor mijn part een A kadett hebt is het altijd een"AHA erlehbnis", zo van: die had mijn buurman, vader, opa, whatever ook vroeger.
dat zullen ze niet gauw zeggen van de Astra,147,405 oid.
heeft natuurlijk ook met smaak, inkomen,opvoeding,gemakzucht,leeftijd,en stijl te maken, maar wie ben ik?? Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
#4
PP schreef:je hebt zeker een punt, sterker nog, had vandaag een discussie over wat wel & wat niet klassiek.
ik gaf als statement dat het tijdloos, nekverdraaiend en een nostalgiche beleving moet zijn/hebben.
Als je zegt dat je een 404, 245 of voor mijn part een A kadett hebt is het altijd een"AHA erlehbnis", zo van: die had mijn buurman, vader, opa, whatever ook vroeger.
dat zullen ze niet gauw zeggen van de Astra,147,405 oid.
heeft natuurlijk ook met smaak, inkomen,opvoeding,gemakzucht,leeftijd,en stijl te maken, maar wie ben ik?? Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin
Maar hoe kijkt men over 20 jaar tegen zo'n Astra aan, want die had opa tenslotte vroeg?h ook?! Ik denk dat de geschiedenis zich vanzelf zal blijven herhalen, omdat je toch een bepaalde herinnering aan dingen opbouwt; duurt ff maar komt vanzelf...

Daarnaast blijft het natuurlijk per persoon verschillend; al die ouwe franse meuk (sorry; no offense en uitzonderingen uiteraard daargelaten; geldt overigens ook voor duits) doet me helemaal niks, terwijl ik bij de meeste ouwe britten of amerikanen toch al snel enthousiast te krijgen ben...
#5
neeeh, over 20 jaar zul je mijn inziens geen/weinig Astra's enz. meer zien, kijk maar eens naar kadetjes E( op een Deawoowoo na dan), niet veel meer aanwezig.
tegenwoordig lijken een hoop merken op elkaar, en globaliseren div. "merken" hun onderstel, motoren en onderdelen( zie Alfa 164,Saab 9000, Fiat Croma,en Renault benffdenaamkwijt(25?))
Vr?eg?h had je daadwerkelijk onderscheid, merkentrouw(Alfa tegenwoordig weer ergonomische meters) en een te bereiken doelgroep: vertegenwoordigersauto's, leasebakken,gezinsauto's,sportauto's enz.

nu is het meer een groot grijs gebied, elke middenklasser heeft al minstens 100pk, al dan niet voorzien van injectie, turbocompressor,navigatie, en een hoop airbags + een hoop gadgets af fabriek.
een gemiddelde cinqucento rijd een 240 (B230K) bijna zoek, bij wijze van spreken dan en heeft zeker meer extra's dan een DL Sad Sad

maar toch is het geen beleving zoals ik dat vroeger had, er komt nu wel elke maand een nieuw type auto op de markt, of een doorontwikkelde versie van iets, en je zit er niet meer op te wachten , sterker nog, het boeit me niet eens.
weet nog dat m'n vader vroeger een nieuwe auto kocht: eerst maanden voorstudie, vergelijke, wachten op "de nieuwe weetikveel"(pa is absoluut niet merkentrouw) al was de Suburban, halverwege de jaren 70 erg gaaf, groot en kon dat economisch verantwoord niet Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin maar zie ik mezelf momenteel(NOOIT) doen :lol: :lol: :lol: :lol:
"oud"oftewel KLASSIEK rijden is een bewuste keuze, zowel voor mij als voor Carol, en hoewel we een leasebak konden krijgen gelukkig nooit bewaarheid Tongue Tongue
wil me namelijk duidelijk onderscheiden van het kuddediersyndroom, en hokjesgeest, maar zet mezelf/ons daar natuurlijk ook weer onderbewust in
al moet ik zeggen dat we vandaag naar appelboomgaard gingen met de 404, en we onderweg uiteraard weer veel moesten zwaaien Big Grin Big Grin Big Grin en opgestoken duimen kregen, van zowel ander klassiek rijdend als moderne meuk
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
#6
Ik ben het helemaal met je eens, maar om ff in die slopels te blijven als voorbeeld: Vroeg?h gebruikten wij massaal B Ascona's, Monza's, Rekords, C- en D- Kadetts, etc. om op het ma?sland te crossen en kostte zo'n ding een keer ? 25,- (rijdend!) en hadden ze dus gewoon geen economische of emotionele waarde; probeer nu maar eens een fatsoenlijke B Ascona te vinden en moet je kijken wat men er dan voor durft te vragen (OK, misschien slecht voorbeeld, maar wat dacht je van een ouwe 323i of 75 en zo zijn er legio voorbeelden te noemen)! Hoe vaak hoor je "ouderen" niet zeggen van "Oh, die heb ik ook nog gehad" en denk je bij jezelf "had 'm maar nooit weggedaan" terwijl het ding destijds ook opging in de massa!?
#7
Divadi schreef:en denk je bij jezelf "had 'm maar nooit weggedaan" terwijl het ding destijds ook opging in de massa!?

Precies, het zwarte gat. Daarom is het goed dat er bijvoorbeeld al 740- en 850-liefhebbers zijn, mensen die ook de tijdloosheid van die modellen al zien. Ik heb daar nog geen last van, maar wie weet is mijn volgende volgende auto wel een inmiddels klassiek geworden 945...

Maar als ik de Toyota Carina van 1978 - mijn eerste auto, een kleine twintig jaar geleden - had bewaard, was dat nu nog steeds een ouwe Toyota, en zeker geen klassieke Toyota. En die Fiat Argenta die ik daarna - gelukkig maar een maand of drie - had, die auto's zijn er gewoon niet meer. Ook niet voor niets...

En daarom ben ik ook erg blij dat er zoiets als een 245 bestaat... toen ik opeens niet meer tegen de "ongemakjes" van de toen 36 jaar oude 404 break kon, toen ik de behoefte had om mijn kinderen een betrouwbaarder en veiliger vervoermiddel te bieden (over de eend hebben we het maar even helemaal niet) heb ik geen moment getwijfeld: het moest een 245 worden, eigentijds maar toch klassiek. Ik moet toegeven dat ik recentelijk wel even getwijfeld heb, omdat ik de oude V70 ook wel erg mooi vind en dan heb je toch voor bijna hetzelfde geld een minimaal vijf jaar jongere auto. Maar, zoals ik al eerder zei: vrouwlief wilde daar niets van weten. Als het aan haar ligt houden we de DL gewoon, maar als er dan toch iets anders moet komen, dan in ieder geval weer een 245! En ze heeft natuurlijk gelijk, want over een paar jaar ligt ook die V70 - die zij dus nu al nietszeggend vindt - in de poel...
(Misschien dat ze voor een V70 XC een uitzondering zou maken, maar die zijn nog veel te duur...)
#8
PP schreef:nu is het meer een groot grijs gebied, elke middenklasser heeft al minstens 100pk, al dan niet voorzien van injectie, turbocompressor,navigatie, en een hoop airbags + een hoop gadgets af fabriek.
een gemiddelde cinqucento rijd een 240 (B230K) bijna zoek, bij wijze van spreken dan en heeft zeker meer extra's dan een DL Sad Sad

Mijn zus heeft vorige week een cinqucento gekocht maar die rij ik toch echt dik kwijt 8) Al moet ik zeggen dat ze tot de 50 km/h goed bij kan houden....
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
#9
Ik denk dat een auto een bepaalde Klassiekerstatus krijgt als dat door een meerderheid als zodanig gezien wordt, daarom is zo'n grijs gebied ook enorm groot. Ik vind mijn GLT geen klassieker en zal dat denk ik ook niet zomaar gaan vinden. De 240-versies met de ronde koplampjes is bij mij momenteel de grens tussen Klassiek en "modern(er)".
Volvo 66 is dus wel een klassieker in mijn ogen maar dan niet van mijn smaak evenals een Peugeot 404.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
#10
Zo'n Volvo 66 zie ik nou helemaal niet als klassieker maar een Daf dan weer wel... Zo zie je maar weer.

Het punt is, volgens mij, dat modern ook klassiek kan zijn. Ik noemde de grote Jaguars al. Ik heb een 245 gekocht omdat het een "moderne" auto is met klassieke lijnen. Maar offici?le richtlijnen zijn er natuurlijk niet voor...


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo importeren uit zweden Walter_Defender 2 724 13 April 2024, 22:42
Laatste bericht: Walter_Defender
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 614 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 971 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 2.035 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 3.711 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 2.388 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 2.278 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.579 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 8.852 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Waarde 1976 Volvo 244GL Ohrtmann 14 8.957 7 February 2021, 13:54
Laatste bericht: Ohrtmann

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)