Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Ik heb eens ergens gelezen dat een 240 die heeft.
Mijn intervalstand van de ruitenwisser voor doet het niet.
De rest wel.
Ik heb de motor nagekeken op de aansluitpunten van de kabels ed.
Niks gekt te zien.
Er zit een wit zekeringachtig ding onder de motor tussen een klem.
Kan dat er wat mee te maken hebben?
Of is het toch en relais kwestie
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
Het relais in kwestie zit ergens weggestopt ter hoogte van je pedalen. Moet je even je tapijt wat omhoog halen en ze zitten onder een zwarte kap daar weggestoken. Bij een estate heb je er daar twee zitten.
Kap moet je losmaken met een schroevendraaier.
Kan heel zeker aan dit relais liggen aangezien het daar soms nogal vochtig word.
Heb er hier eventueel wel nog ergens een werkende liggen.
Ze staan op de foto hieronder in het rode kringetje.
Groeten
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 625
Topics: 25
Lid sinds: Aug 2006
Bill schreef:Ik heb eens ergens gelezen dat een 240 die heeft.
Mijn intervalstand van de ruitenwisser voor doet het niet.
Of is het toch en relais kwestie
ik had hetzelfde euvel; relais nat.
je kunt voor en achter trouwens ff uitwisselen om te checken of het daaraan ligt.
succes
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Perfect overzicht met alle relais.

Ik heb het relais gevonden, althans ik denk dat het hem is.
Zat achter die ijzeren plaat waar je linker voet op rust.
Er zat er 1, ik heb een sedan.
Echter het was een groot relais met wel 5 stroomdraden er aan.
Kan me haast niet voorstellen dat die dan enkel voor de intervalschakelaar is.
Toen ik hem ontkoppelde deden de ruitenwissers het wel gewoon.
De interval (uiteraard) niet.
Klopt het dat dat wel het juiste relais is?
ZO ja, hoe kom ik aan een andere, deze is dan klaarblijkelijk defect.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Bill schreef:ZO ja, hoe kom ik aan een andere, deze is dan klaarblijkelijk defect.
Onder de ijzeren plaat zit maar een relais dus dat moet hem zijn.
Je kunt het relais ook openmaken;goede kans dat je hem met de soldeerbout weer gemaakt krijgt.
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Ik geloof je gelijk dat deze het is.
Maar waarom zitten er dan zoveel draden mee verbonden als het enkel om de intervalschakelaar gaat?
Dat doet mij dan weer vermoeden dat het voor meer verbindingen bestemd is begrijp je?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Er horen zelfs zes draden aan te zitten, in een stekker bij elkaar. De hele wiswasinstallatie loopt door dat relais, vandaar.
Het relais is zwart, die ik hier heb heeft nr. 1235067. 3523610 kan ook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Yep ik ben er nu ook zeker van.
Ik ga dat ding maar eens onderzoeken / vervangen.
Bedankt allen voor de info.
21:48 Update:
Relais vervangen door een andere, en de interval werkt weer!
Mooi zo.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Bij mij (in de 83-er) zaten er twee relaistjes. Eentje was volgens mij het brandstof relais, de andere inderdaad het interval relais van de ruitenwissers.
De storing die bij mij optrad: interval werkte niet, ruitenwissers bleven continu aan. Ik kon hem wel op de snelle stand zetten.
Na onderzoek van de ruitenwissermotor bleek toch het relais de boosdoener: helemaal nat en vies! Na opdrogen en schoonborstelen met de nagelborsteltje deed hij het gewoon weer :-)
Hoe het daar zo vochtig kan worden... ???
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
henqui schreef:Hoe het daar zo vochtig kan worden... ???
voorruit lek, ventilatieluik lek, ergens een roestgaatje? Even naar kijken
Relais wel altijd met aansluiting naar beneden er in zetten, dan kan er geen water in komen. Ook weer goed in het isolatieschuim, tegen het rammelen. CV isolatie werkt goed daarvoor.
zelf heb ik er een variabel interval relais ingezet, erg handig. bij IPD zijn ze te krijgen, met een beetje zoeken ook in NL lijkt me. Ik had het gekocht via de 700v site, was een group buy georganiseerd.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni