Berichten: 51
Topics: 15
Lid sinds: Dec 2007
Eerdaags ga ik een andere kop plaatsen op mijn 244 met B23A motor. Nu lees ik het een en ander op het forum over een stalen koppakking. Ik heb nu een kopset liggen met daarin een ouderwetse koppakking met omgefelste blikken randen op de cilinderopening de rest lijkt wel grafiet.
Voldoet een stalen koppakking beter op een motor die op LPG loopt?
Hoe kom ik aan een stalen koppakking, op welke motortype's en in welke volvo's wordt deze gebruikt?
alvast bedankt Jan
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Multi Layer Steel, op het eerste gezicht zal de compressie iets omhoog gaan wat niet ongunstig is voor LPG. Cometic maakt ze o.a. Ik weet er verder niks van maar deze man veel meer:
http://www.pbase.com/stealthfti/tsna
Het ding in kwestie:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510653
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
leuke pakkingen (ik heb er een liggen voor 'later'), maar ze hebben wel nette pasvlakken nodig, kunnen minder goed tegen oneffenheden.
Op de site van stealthfti staan enkele zeer goede tips over het aantrekken van cilinderkopbouten bij die pakkingen en nog diverse andere tips. zeer handig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Volkomen onzin een stalen koppakking op een B23A.
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Jelmar schreef:Volkomen onzin een stalen koppakking op een B23A.
Volkomen mee eens,ik zie er ook totaal geen voordelen in :o
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
voor lpg maakt het niet echt uit. dat de koppakking steviger is kan leuk zijn als je een BCP kop (grote koelkanalen) hebt, die blazen de koppakking sneller er door.
door de kleinere squish afstand gaat de motor wel lekkerder lopen, meer koppel. maar of dat bij lpg even "extreem" is als op bezine weet ik niet, het voordeel zit em namelijk erg in de betere menging die bij lpg toch al beter is dan bij benzine.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Maar...... er schijnen wel grote kwaliteitsverschillen te bestaan in koppakkingen. Veel after-market pakkingen zijn van veel mindere kwaliteit en krijg je dan weer problemen mee.
Dus neem een Volvo originele pakking, of eentje van de leverancier die ze maakt: vlgs mij iets van Elron.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ticcie schreef:Maar...... er schijnen wel grote kwaliteitsverschillen te bestaan in koppakkingen. Veel after-market pakkingen zijn van veel mindere kwaliteit en krijg je dan weer problemen mee.
Dus neem een Volvo originele pakking, of eentje van de leverancier die ze maakt: vlgs mij iets van Elron.
elring is inderdaad de beste, de originele.
De stalen pakkingen zijn ook heel goed, zelfs een stuk sterker dan de originele. maar die sterkte is eigenlijk alleen 'bruikbaar' voor extreme tuning.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni