Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gebruikerservaringen/tips gezocht ivm 240 diesel
#1
Beste allemaal,
Al van kindsbeen af ben ik een grote fan van de 240 estate. Eigenlijk zou ik, puur uit liefhebberij, en na zoveel tijd te hebben lopen rondkwijlen, er eindelijk zelf wel eentje willen. Ik heb al heel wat rondgesnuisterd op het forum en allerlei interessante ervaringen en tips gelezen van eigenaars en liefhebbers van de 240. Omdat mijn interesse meerbepaald uitgaat naar een de dieselgestookte 240, wil ik via deze weg wat meer info en advies vragen aan de echte kenners.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 240 estate, en dan meer specifiek naar de laatst geproduceerde modellen. Mijn vraag is nu eigenlijk of de aankoop van een dieselversie (bouwjaar '91 - '92) de moeite loont, of er typische problemen zijn met dit type motor en of het onderhoud en de eventuele herstellingen zelf uit te voeren zijn, of enkel maar dealers hier weg mee weten. Ik heb best wel wat ervaring met autotechniek en ben zeker niet bang om mn handjes vuil te maken, maar ik weet wel graag vooraf een beetje waar ik aan begin.

Op voorhand al bedankt voor de info.
Antwoord
#2
tsja...
afgaande op de meningen op diverse fora en van verschillende monteurs blinkt de d6 niet echt uit in betrouwbaarheid. Maar vergeleken met volvo's onverwoestbare b series valt elke andere motor uit die tijd een beetje in het niet. Veel diesels (estate) zijn er niet te koop vergeleken met de lpg en benzine broeders. Zelf heb ik voor diesel gekozen omdat ik op zoek was naar een strakke, harde, niet uitgeleefde 240 estate voor een acceptabele prijs. De tijd moet leren of mijn keuze de juiste is geweest. Na 2000 km in 2 weken kan ik je wel iets maar nog niet zoveel vertellen.
Volkswagen's zelfontbrander was oorspronkelijk bedoeld voor een redelijk zware bedrijfswagen en dat merk je.
De eerste 2 versnellingen vlieg je in no time door, daarna begint het feest: bochtjes en rotondes in z'n 3, de motor pakt heerlijk op en je kunt fantastisch op koppel rijden. Zelfs bij mijn vrouw is de volvo nog nooit afgeslagen.....
Is ondanks z'n grootte snel warm. Eenmaal warm (en ook alleen dan, ben ik heel streng op) trekt de zespitter als een lier en beloont je met een wilde grom. maar echt snel gaat het nooit. Onthaasten dus. Vergeleken met de oude tweeliter gaat het nog flink slomer is mijn ervaring.
Onze tank heeft in 2000 km geen merkbaar olieverbruik getoond, dit stemt mij zeer vrolijk. Gemiddeld gezien slobbert hij er elke 12 km een liter diesel doorheen, dit zijn bijna allemaal snelweg (120-130) kilometers. Ik zou er nog wel 2 versnellingen bij willen.....
Nieuwe filters en riemen zijn binnen, zondag is alles aan de beurt. Ben er van overtuigd, gezien de staat van het luchtfilter en de kleur van mijn olie, dat er nog wel 1 of 2 km's per liter bij komen.
Distributieriem is ook aan de beurt, doe ik standaard bij een nieuwe auto. Heb hierbij wel hulp van een bevriende monteur (met z'n gereedschap :Smile
Ook de gloeibougies zijn binnenkort aan vervanging toe.

Hiermee zou het toch mogelijk moeten zijn om deze knikkerbak nog een ton erbij te laten rijden....

Kortom, wat kosten betreft maakt het niet de wereld van verschil, met mijn km's, en als je een diesel, zonder t, d of i wel kunt waarderen is het een overweging waard. Ik ben in ieder geval zo blij als een kind. maar was dat ook geweest met een benzine of gas 240. Zowieso doen dus, zo'n auto!!!!

Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#3
De verhalen dat de diesels onbetrouwbaar zijn, zijn vaak regelrechte verzinsels en napraterij. De praktijk wijst wel wat anders uit: diesels met 8 ton op de teller heb ik al voorbij zien komen (ongereviseerd en geen engine-swaps) en zelfs eentje met een miljoen gezien! Het zijn gewoon goede kilometer-vreters mits je het een beetje goed onderhoudt (zoals voor iedere auto geldt). Enige waar je op moet letten is het gebruik van goede olie en een schoon luchtfilter (het zijn de kosten niet, en zo'n diesel heeft nou eenmaal behoefte aan nette/schone filters).

Snel is het niet, maar voor dagelijks gebruik meer dan snel zat en ze toeren lekker rustig. Smile

Ik ben zelf net begonnen aan een diesel-avontuur en tot nu toe geen spijt! Voorheen heb ik altijd op benzine en LPG gereden (dat hier 4 auto's op de stoep stonden is geen uitzondering, en dan waren het nog mooie auto's ook Tongue ), en nu aan m'n eerste diesel. Ik heb er nu circa 3500km mee gereden (waarvan afgelopen weekend 2100 naar Zweden en Denemarken) en alleen een kapotte accu gehad door de vrieskou. Op zich niet erg: het was een erg oude accu van onbekend merk die ik toch al wilde vervangen. Tongue Voor de rest: probleemloos en lekker rustig toeren!
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#4
Ja ik sluit me helemaal bij BartWillem aan, de mijne heeft 187000 gelopen, en met goed onderhoud, letten op de olie, luchtfilter en de koeling (is erg kritisch, moet goed zijn!) is het elke keer weer een genot er in te rijden, zelfs het starten is elke keer weer een heerlijk "knikkerbak" geluid.

Goede benzine scheelt ook, bij voorkeur BP of Shell Vpower, dat scheelt bij je roetmeting Smile

Vergeet ook de carterontluchting niet. In ieder geval geniet ik elke keer (na twee jaar) nog steeds van mijn oude dame! Ik laat de leasebak hier graag voor staan!

Succes bij je keuze
Klaas
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
#5
kkettenis schreef:Goede benzine scheelt ook,

Ik kan wel geloven dat dat scheelt.... bij een diesel ;D ;D
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#6
Rubicon schreef:
kkettenis schreef:Goede benzine scheelt ook,

Ik kan wel geloven dat dat scheelt.... bij een diesel ;D ;D

Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin ;D ;D ;D
760 | Groen | Snel
Antwoord
#7
nou gooi ik in m'n diesels 's winters ook wel eens een liter benzine erbij, just precausion ;D ;D ;D ;Dsion
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#8
Ach, diesel is toch dikke benzine? Smile

244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
#9
kkettenis schreef:Ach, diesel is toch dikke benzine? Smile
ja Fons Big Grin Big Grin
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#10
Kijken of een benzinemotor daar ook zo over denkt als je er eens diesel bij gaat gooien ;D
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  5 cilinder diesel tijdrovers 2 12.156 11 January 2014, 23:45
Laatste bericht: tijdrovers
  rokende diesel usa245 9 13.791 13 September 2012, 23:41
Laatste bericht: Degraaf
  Motorwissel tips & tricks Sylvester 3 7.285 10 August 2012, 20:10
Laatste bericht: Jambon
  Verbruik van een 6-cilinder diesel? Boterbloem 8 12.545 27 July 2012, 18:57
Laatste bericht: GJ244D6
  Dag diesel! Pluk 4 9.039 3 July 2012, 06:24
Laatste bericht: eerstkoffie
  Diesel tuning? aRjen.T 42 56.791 29 June 2012, 12:25
Laatste bericht: aRjen.T
  Verschil diesel t.o.v. benzine Drk 2 6.653 29 December 2011, 19:28
Laatste bericht: markfranken
  Gezocht metalen buis naar Turbo toe Dirk342 1 2.648 20 January 2011, 08:45
Laatste bericht: Dirk342
  Dat viel niet tegen, deze diesel gaat weer aan het werk! 2maal245 1 2.969 2 January 2011, 15:58
Laatste bericht: canecorsoeric
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 21.859 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)