Berichten: 51
Topics: 15
Lid sinds: Dec 2007
Ik krijg morgen een andere cilinderkop voor mijn 244 op LPG met B23A motor binnen. Ivm lekke koppakking (veel druk in koelsysteem, hierover is nogal wat te vinden op dit forum) Deze kop laat ik eerst vlakken en geharde klepzetels monteren. Een jaar of 10 geleden heb ik dit ook bij mijn amazon met B20A laten doen. Toen heb ik ook een snellere nokkenas gemonteerd. Is dit ook mogelijk voor mijn B23A motor?
Ik kan wel een beetje meer vermogen gebruiken in deze 1360 kg wegende auto.
alvast bedankt Jan
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met een andere nokkenas in een B23A zijn geen vergelijkbare resultaten te behalen als in een B20A. Die in de B20A is nogal een tuttig dingetje, als je de nokkenas van de B20B erin stopt merk je dat wel. Waarschijnlijk hielp het al dat er een NIEUWE as inging, die oude assen sleten behoorlijk.
De nokkenas in de B23A (een A nokkenas) is niet spectaculair maar ook niet tuttig. Ik denk dat de carburateur de begrenzende factor is, en zeker met een gasmengstuk ervoor. De B23E met injectie heeft dezelfde compressie en ook een A nokkenas, en 28 pk meer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik dacht dat de B23E ook de K en H nokkenas heeft gehad, die zijn wel weer stuk pittiger dan de A.
Gasmengstuk zal wel een begrenzing zijn ja. Een nokkenas uitwisselen is geen enorm werk, anders eens een andere proberen, wanneer je een andere gevonden hebt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja dat is waar ja. Alleen de 1984 versie had een A nokkenas, en minder vermogen. Maar 18 pk meer als de carb versie. De versies met 28 meer pk hadden de K of H nokkenas.
Een T nokkenas zou ik wel willen proberen als ik een B23A had. Te vinden in turbo's en de B230KH.
Het vervangen vd nokkenas is net zo makkelijk met de cilinderkop los of op de motor, i.t.t. de nokkenas in de B20 waarvoor de kop eraf moet (om de nokvolgers te kunnen vervangen).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 285
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2006
Waarom zou je een T willen proberen?
Zit er in een B23A niet ook een D nokkenas? Bij de B23A die ik met JW samen heb bekeken in ieder geval wel.
D/V/VX3/K zouden allemaal wat pittiger moeten zijn dan de A nokkenas?! Je keuze zal onder andere wel afhankelijk zijn van hoeveel de kop gevlakt wordt (=hoe hoog de compressie wordt).
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Men zegt dat een T as al heel snel koppel maakt, dat zou ik wel eens willen meemaken.
Vreemde D as, wat ik er tot nu toe over gevonden heb is dat-ie alleen in de B19E en B21E zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 285
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2006
Dat wat die T as betreft zou inderdaad moeten kloppen, de dynamische compressie zou er ook iets door omhoog moeten gaan.
Volgens mij heb ik er nog een liggen (E25+verzendkosten) als je wilt proberen.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Da's een nette prijs, maar ik heb voorlopig nog nokkenassen genoeg om te proberen. Misschien heeft de vraagsteller er wat aan?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 51
Topics: 15
Lid sinds: Dec 2007
Ruvoparts,
Ik heb via de site kontakt met u opgenomen. De rest van de heren die reageerde; bedankt vor de tips.
Jan
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Als ik goed voorgelicht ben (Saint?) zit er bij mij ook een T nok as in. Die zat in de kop die ik er destijds op heb gezet. Mijn idee is idd dat ie wat eerder oppakt dan voorheen (kan ook liggen aan het feit dat nu alles dicht is :-\ )
Maar hoef eigenlijk nooit boven de 3500 toeren uit te komen om mee te komen in het verkeer.