11 February 2009, 23:54
Beste mensen,
Ik ben nieuw op dit forum, vandaar dat ik me maar even netjes voorstelââ¬Â¦.
Eigenlijk ben ik altijd al een beetje gek van Volvo geweest. Waarschijnlijk omdat mijn pa vroeger 3 x een Volvo 142 heeft gehad. De eerste was felblauw, ik weet het kenteken nog (is dat gekââ¬Â¦.?): 18-76-TS. Volgens mij van 1971 of 1972. De tweede was het nieuwere model, met het nieuwe dashboard, donkerblauw, volgens mij 87-57-VR. De laatste was van 1974, met de dikke bumpers, met AL in het midden van het kenteken.
Het begon met het verzamelen van bladen, boekjes, boeken en modellen. Een echte Volvo was te duurââ¬Â¦ Tot ik in 2004 door mijn werkgever tijdelijk van Amsterdam naar Den Haag werd overgeplaatst. Eerst met de trein, maar daar werd ik niet vrolijk van. Dus werd er besloten om naast de gezins-Mitsubishi voor een zeer beperkt budget een tweede autootje aan te schaffen. Het moest een niet veel gevraagd type zijn dat voor weinig geld te koop was. De Volvo 340 was er daar eentje van.
In februari 2004 vond ik voor 200 euro een 340 met vijfbak met 128000 km op de teller. Ik heb maar niet afgedongenââ¬Â¦. Onder het mom van ââ¬Ëwie niet waagt, die niet wintââ¬â¢ heb ik het ding gekocht en ben er mee naar de APK gegaan. Zonder mankeren kwam hij er doorheen. Ik was de koning te rijk dat ik zelf weer mijn reistijden en wachttijden kon bepalen.
In juli 2004 kreeg ik stroomproblemen. De accu was stuk, juist op een tijdstip dat alles gesloten was. Naast de Praxis, die ook net dicht was, zag ik een roldeur open staan van een in mijn ogen wat duister bedrijfje. Maar om een accu te bemachtigen ben ik maar naar binnen gestapt. Gelukkig hadden ze een accu voor me, maar in de loods stond ook de 244 GL die ik later heb gekocht. Onder een dikke laag stof, maar met een km-stand van 134000!
Ik het kenteken opgeschreven en later nog eens kijken natuurlijk.
Op een gegeven moment heb ik de RDW gebeld en net gedaan of ik gek wasââ¬Â¦.Telefonisch kreeg ik natuurlijk geen persoonsgegevens (en terecht!) maar wel kreeg ik de volgende informatie:
1988 ââ¬â 11/2001 - 1 eigenaar, geboren op 3 augustus 1911
11/2001 ââ¬â begin 12/2001 - handelsvoorraad bedrijf in Deventer
begin 12/2001 ââ¬â eind 12/2001 - handelsvoorraad bedrijf in Zutphen
eind 12/2001 ââ¬â 07/2004 - het bedrijf in Purmerend waar de auto stond.
Het leek er dus op dat de laatste echte eigenaar geboren was in 1911ââ¬Â¦. Van een oud vrouwtje geweest? Haast te mooi om waar te zijn.
Het bedrijf zei de auto voor de export gekocht te hebben in 2001, maar de export van Volvoââ¬â¢s 240 was toen net in elkaar gezakt. Ik heb hem nog eens beter bekeken, maar de auto was strak en netjes, op wat schade aan de rechter zijkant na. Bij de proefrit leken alleen de achterremmen vast te zitten. Na 100 euro afdingen, een nieuwe APK en het gangbaar maken van de achterremmen bedongen te hebben heb ik de 244 gekocht.
De 340 ging naar mijn dochter, die net haar rijbewijs had gehaald. Probleemloos door de APK, nog een jaar mee gereden en toen voor 150 euro met APK weer verkocht. Daarna kwam er een 440 van 1995. Volvo virus in de familie?
De 244GL was van 1/11/1978, maar het betreft een type 1979, met B21A. Ik heb er meteen gas in laten zetten omdat ik toen nog naar Den Haag reed. Na aankoop zat er een sleutelhanger van de Volvo dealer in Deventer aan de reservesleutels. Die heb ik gebeld met de vraag of zij de auto kenden. Zij hadden de onderhoudshistorie van 1995 tot in 2001 in de computer staan. Toen ik uitlegde dat ik de auto had gekocht en hem als klassieker wilde rijden, kreeg ik probleemloos afschriften van de onderhoudshistorie! Ik kwam er zo achter dat de kilometerstand echt moest zijn en dat de vorige eigenaar in een bejaardenhuis in Deventer woonde (dus toch, inderdaad!). Deze reed er af en toe mee en had de auto altijd in een garage staan, bleek mij uit informatie die ik inwon bij mensen in het bejaardenhuis. De vorige eigenaar bleek eind 2001 te zijn overleden en had geen kinderen, dus het spoor liep hier dood.
Door mijn speurtocht bleek in elk geval dat de kilometergeschiedenis met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid klopte, althans daar ga ik maar van uit.
Inmiddels staat er 234000 km op de teller. Ik heb de distributie laten vervangen (om de 60000 km), maar verder heb ik naast het gebruikelijke onderhoud geen grote kosten gehad. Tot nu toe, want sinds de eerste week van Januari week werkte de koppeling niet meer (ontkoppelde niet meer). Op het techniekforum heb ik de nodige info gelezen en met Haynes en Olyslager moest het wel lukken, dacht ik. Op Marktplaats een nieuwe koppelingsset gevonden voor 75 euro en een druklager besteld. Uiteindelijk heeft het me veel meer tijd gekost dan ik verwachtte, maar het is gelukt om de nieuwe koppeling te monteren! Veel gehannes om de bak er weer onder te krijgen......
Na het sleutelen bleek ik een losgeschoten draadje van de bobine op de verkeerde pool gezet te hebben. Kop er niet bij en draadje gewoon vastgeprikt. Gevolg: kortsluiting in de ontsteking en geen vonken meer. Zoeken en meten, maar uiteindelijk bleek de condensator stuk te zijn en de draad van de contactpuntjes was losgebrand door de kortsluiting. Maar hij doet het weer!
De roest slaat wel toe: de bodem is keihard, de balken ook en ook onder de voorruit en achterruit geen problemen. Alleen de reservewielbakken, de spatborden daarboven, de wielkastranden achter en de flensrand boven de achterbumper beginnen te roesten. Heb het al verschillende keren behandeld, maar het wordt er niet beter opââ¬Â¦
Mijn doel was om de 30 jaar te halen. Die heb ik op 1/11/2008 vrijwel moeiteloos gehaald. Toch wel een uitdaging om de 244 op de weg te houden.
Hopelijk interessant genoeg voor jullie om dit allemaal te lezenââ¬Â¦.in elk geval heb ik zelf veel plezier van mijn Volvo hobby.
Groeten,
Gerdo - Purmerend
PS: op 23/8/2009 weer een APK gehaald, nu voor 2 jaar, met steekproef van de RDW!
![[Afbeelding: Foto-RKRNMUGY-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKRNMUGY-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-E7CUAFQH-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-E7CUAFQH-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-DDUGRMUB-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-DDUGRMUB-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-Y8TXBUZP-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y8TXBUZP-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-YJNNLOZ8-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-YJNNLOZ8-D.jpg)
[img][/img]
Ik ben nieuw op dit forum, vandaar dat ik me maar even netjes voorstelââ¬Â¦.
Eigenlijk ben ik altijd al een beetje gek van Volvo geweest. Waarschijnlijk omdat mijn pa vroeger 3 x een Volvo 142 heeft gehad. De eerste was felblauw, ik weet het kenteken nog (is dat gekââ¬Â¦.?): 18-76-TS. Volgens mij van 1971 of 1972. De tweede was het nieuwere model, met het nieuwe dashboard, donkerblauw, volgens mij 87-57-VR. De laatste was van 1974, met de dikke bumpers, met AL in het midden van het kenteken.
Het begon met het verzamelen van bladen, boekjes, boeken en modellen. Een echte Volvo was te duurââ¬Â¦ Tot ik in 2004 door mijn werkgever tijdelijk van Amsterdam naar Den Haag werd overgeplaatst. Eerst met de trein, maar daar werd ik niet vrolijk van. Dus werd er besloten om naast de gezins-Mitsubishi voor een zeer beperkt budget een tweede autootje aan te schaffen. Het moest een niet veel gevraagd type zijn dat voor weinig geld te koop was. De Volvo 340 was er daar eentje van.
In februari 2004 vond ik voor 200 euro een 340 met vijfbak met 128000 km op de teller. Ik heb maar niet afgedongenââ¬Â¦. Onder het mom van ââ¬Ëwie niet waagt, die niet wintââ¬â¢ heb ik het ding gekocht en ben er mee naar de APK gegaan. Zonder mankeren kwam hij er doorheen. Ik was de koning te rijk dat ik zelf weer mijn reistijden en wachttijden kon bepalen.
In juli 2004 kreeg ik stroomproblemen. De accu was stuk, juist op een tijdstip dat alles gesloten was. Naast de Praxis, die ook net dicht was, zag ik een roldeur open staan van een in mijn ogen wat duister bedrijfje. Maar om een accu te bemachtigen ben ik maar naar binnen gestapt. Gelukkig hadden ze een accu voor me, maar in de loods stond ook de 244 GL die ik later heb gekocht. Onder een dikke laag stof, maar met een km-stand van 134000!
Ik het kenteken opgeschreven en later nog eens kijken natuurlijk.
Op een gegeven moment heb ik de RDW gebeld en net gedaan of ik gek wasââ¬Â¦.Telefonisch kreeg ik natuurlijk geen persoonsgegevens (en terecht!) maar wel kreeg ik de volgende informatie:
1988 ââ¬â 11/2001 - 1 eigenaar, geboren op 3 augustus 1911
11/2001 ââ¬â begin 12/2001 - handelsvoorraad bedrijf in Deventer
begin 12/2001 ââ¬â eind 12/2001 - handelsvoorraad bedrijf in Zutphen
eind 12/2001 ââ¬â 07/2004 - het bedrijf in Purmerend waar de auto stond.
Het leek er dus op dat de laatste echte eigenaar geboren was in 1911ââ¬Â¦. Van een oud vrouwtje geweest? Haast te mooi om waar te zijn.
Het bedrijf zei de auto voor de export gekocht te hebben in 2001, maar de export van Volvoââ¬â¢s 240 was toen net in elkaar gezakt. Ik heb hem nog eens beter bekeken, maar de auto was strak en netjes, op wat schade aan de rechter zijkant na. Bij de proefrit leken alleen de achterremmen vast te zitten. Na 100 euro afdingen, een nieuwe APK en het gangbaar maken van de achterremmen bedongen te hebben heb ik de 244 gekocht.
De 340 ging naar mijn dochter, die net haar rijbewijs had gehaald. Probleemloos door de APK, nog een jaar mee gereden en toen voor 150 euro met APK weer verkocht. Daarna kwam er een 440 van 1995. Volvo virus in de familie?
De 244GL was van 1/11/1978, maar het betreft een type 1979, met B21A. Ik heb er meteen gas in laten zetten omdat ik toen nog naar Den Haag reed. Na aankoop zat er een sleutelhanger van de Volvo dealer in Deventer aan de reservesleutels. Die heb ik gebeld met de vraag of zij de auto kenden. Zij hadden de onderhoudshistorie van 1995 tot in 2001 in de computer staan. Toen ik uitlegde dat ik de auto had gekocht en hem als klassieker wilde rijden, kreeg ik probleemloos afschriften van de onderhoudshistorie! Ik kwam er zo achter dat de kilometerstand echt moest zijn en dat de vorige eigenaar in een bejaardenhuis in Deventer woonde (dus toch, inderdaad!). Deze reed er af en toe mee en had de auto altijd in een garage staan, bleek mij uit informatie die ik inwon bij mensen in het bejaardenhuis. De vorige eigenaar bleek eind 2001 te zijn overleden en had geen kinderen, dus het spoor liep hier dood.
Door mijn speurtocht bleek in elk geval dat de kilometergeschiedenis met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid klopte, althans daar ga ik maar van uit.
Inmiddels staat er 234000 km op de teller. Ik heb de distributie laten vervangen (om de 60000 km), maar verder heb ik naast het gebruikelijke onderhoud geen grote kosten gehad. Tot nu toe, want sinds de eerste week van Januari week werkte de koppeling niet meer (ontkoppelde niet meer). Op het techniekforum heb ik de nodige info gelezen en met Haynes en Olyslager moest het wel lukken, dacht ik. Op Marktplaats een nieuwe koppelingsset gevonden voor 75 euro en een druklager besteld. Uiteindelijk heeft het me veel meer tijd gekost dan ik verwachtte, maar het is gelukt om de nieuwe koppeling te monteren! Veel gehannes om de bak er weer onder te krijgen......
Na het sleutelen bleek ik een losgeschoten draadje van de bobine op de verkeerde pool gezet te hebben. Kop er niet bij en draadje gewoon vastgeprikt. Gevolg: kortsluiting in de ontsteking en geen vonken meer. Zoeken en meten, maar uiteindelijk bleek de condensator stuk te zijn en de draad van de contactpuntjes was losgebrand door de kortsluiting. Maar hij doet het weer!
De roest slaat wel toe: de bodem is keihard, de balken ook en ook onder de voorruit en achterruit geen problemen. Alleen de reservewielbakken, de spatborden daarboven, de wielkastranden achter en de flensrand boven de achterbumper beginnen te roesten. Heb het al verschillende keren behandeld, maar het wordt er niet beter opââ¬Â¦
Mijn doel was om de 30 jaar te halen. Die heb ik op 1/11/2008 vrijwel moeiteloos gehaald. Toch wel een uitdaging om de 244 op de weg te houden.
Hopelijk interessant genoeg voor jullie om dit allemaal te lezenââ¬Â¦.in elk geval heb ik zelf veel plezier van mijn Volvo hobby.
Groeten,
Gerdo - Purmerend
PS: op 23/8/2009 weer een APK gehaald, nu voor 2 jaar, met steekproef van de RDW!
![[Afbeelding: Foto-RKRNMUGY-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKRNMUGY-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-E7CUAFQH-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-E7CUAFQH-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-DDUGRMUB-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-DDUGRMUB-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-Y8TXBUZP-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y8TXBUZP-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-YJNNLOZ8-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-YJNNLOZ8-D.jpg)
[img][/img]

