Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startmotor perikelen
Laat ik hier maar verder gaan met mijn Startmotor-perikelen, omdat de discussie nu plaatsvindt in "te Koop gezocht" en ik intussen al voorzien ben van een verse startmotor.

Historie van het probleem te lezen in Topic: Startmotor

Kleine update over de stand van zaken:

van het ene op het andere moment gebeurde er niets met starten
- geen klik, geen geratel, geen startmotorgeluiden, niets

ANWB er bij gehad, en die concludeerde dat zowel de startmotor overleden was, en er geen + op de contactslotdraad staat in stand III.

Nu, nieuwe startmotor geinstalleerd, en een "startknop" gemonteerd.

Aleen zit ik nog met de volgende vragen:

-> nu schakelt mijn LPG-installatie niet meer automatisch over van benzine naar gas; voorheen gebeurde dat binnen 2 sec. nu moet ik het
handmatig doen.
Weet iemand waar dat "omschakel" relais zit?, of kan het zijn dat dit te maken heeft met "geen-plus-op-de contactslotdraad-in-stand-III" ?

-> Starten met een knop is wel te doen, alleen niet handig met kleine kinderen voorin die graag aan alle knopjes mogen zitten, dus ik wil graag
weer prik op mijn contactslotdraad.
Gister de originele "50"-draad vanaf de starter gevolgd naar binnen en tot mijn verbazing kwam deze uit bij een mini-schakelaar bij de
zekeringhouder.
De uitgaande draad van die schakelaar was afgetapet.
Ik snap hier niets meer van, hoe heeft hij dan ooit kunnen starten? ???

Volgens het schema van het startcircuit moet de "50"-draad van de starter toch rechtstreeks naar het contactslot lopen?

Kan iemand mij vertellen waar ik de draad die van het contactslot naar de startmotor loopt kan vinden?

->Wat is E1 (aansluitstuk) in ondertsaand schema? en waar in de auto vind ik deze?

[Afbeelding: Starter_2.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
E is als ik het me goed herinner 8) een blauwe stekker die links van de middenconsule ter hoogte van de schakelpook behoord te liggen, als je hem niet gebruikt(handbak) zit er een "lus"in, dus een stekker die de twee contacten met elkaar doorverbind, anders is hij aangesloten op je automaat.

(tijdens het schrijven twijfel ik al weer, maar goed als je de vloerbedekking om de pook weg haald moet hij daar liggen(links of rechts))
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
Ok, thx, dat maakt het zoeken al weer wat makkelijker

dus als ik "E" vindt, dan heb ik de draad te pakken van contacslot-starter.

Wat is dan de functie van de losse stekker: "B"? die aan de "E" hangt?
Antwoord
Als het goed is zit B op je schutboard onder de motorkap ter hoogte van het midden van je raam.
Deze stekker kan gebruikt worden met een speciaal werkplaats geredschap om bij het stellen van kleppen ed de motor dmv de startmotor een slag te laten maken.
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
Ok, even onder de tunnel-bekleding gekropen om stekker "E" te vinden,maar nu snap ik er helwmaal niets meer van.

Op de foto zie je 4 stekkers die onder uit de draadboom komen (bij de tunnel, links van de console)

[Afbeelding: DRaad_2.jpg]

[Afbeelding: Draad_1_b.jpg] [/URL]

- 1 losse bruine (contactslot in stand II => 10,5V)
- 1 grijs blokje met Blauw-Geel, Rood-Zwart, Zwart, Blauw-rood (11,8V stand II, rest 0)
- 1 blauwe stekker met 2 draden (komt 99% van achteruitschakelaar op versnellingsbak)
- 1 doorgeluste met blauw-geel / Roze (6,5V stand II, 12V stand III ??? )

Schiet mij maar lek, dit gaat me boven mijn electrische pet. :-X

Waar is nu de draad die van het contactslot naar de bobine hoort te gaan? >Sad

Volgende vraag: ook mijn automatische omschakeling van benzine naar gas doet het niet meer.
Ik heb de draad gevolgd vanaf de schakelaar (drukknopje) en die gaat naar een bak bij de bijrijderskant (foto II)
Wat is dat voor ding? en waarom vindt ik niet een relais wat gewoon stuk is, en vervangen kan worden?

Zucht, volvo's en electronica...
(btw, wat een hoop loze stekkers onder het dashboard zeg :o )
Antwoord
Die met het grijze stekkerblok, moet je niet hebben... die is van de stoelverwarming.
Die blauwe is van je achteruit, moet je ook niet hebben.
Hetgeen waar het isolatiemateriaal omheen zit, zou ik eens bekijken als ik jou was... Die is normaal gesproken niet geïsoleerd. Over die bruine draad, kan ik helaas niets over vertellen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Startmotor vervangen socrates 5 5.780 29 April 2019, 13:24
Laatste bericht: socrates
  Startmotor doet vreemd Nicolaas H 3 3.198 24 August 2018, 00:59
Laatste bericht: Nicolaas H
  Hulp bij aansluiten bobine + startmotor neuville 2 2.569 8 November 2011, 20:43
Laatste bericht: neuville
  Reviseren startmotor Hejsan! 8 6.167 9 December 2010, 11:50
Laatste bericht: Rob
  {{B23E] startmotor blijft even hangen MartjeB 2 3.242 13 November 2010, 18:57
Laatste bericht: Jerry
  Startmotor aan het verslijten??? volvo fan 7 3.651 12 September 2010, 10:28
Laatste bericht: Marc1970
  Dynamo en Startmotor manuel60 7 4.629 23 April 2010, 19:05
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)