Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo en Startmotor
Bij een bepaald toeren taal (laag) komt en hoge toon in de buurt van de dynamo weg??? Kan dit de Dynamo zijn en hoe los ik dit op???

Mijn startmotor slaat aan een paar rondwenteling en geeft dan een zoem geluid en start niet.. Startmotor versleten of te weinig stroom.

Hoor graag van U wat dat kan zijn en wat ik kan doen.

Vriendelijk groet Ramón
Antwoord
Even voelen of er speling staat op de pulley van de dynamo. Een slippende V-riem kan ook nog.

Ik vermoed dat je startmotor aan een inwendige schoonmaakbeurt toe is. Door het stof wordt de as droog en komt niet ver genoeg meer naar buiten met als gevolg dat de krans niet meer goed in het vliegwiel grijpt.
Ik heb daar bij mijn vorige auto gewoon mee door gereden maar dat doe ik niet meer; na verloop van tijd gaan de tanden van het vliegwiel naar de kl Smileten heb ik toen ervaren.
Antwoord
Hallo Jos
Bedankt voor de reaktie.

Ik heb een nieuwe motor (B23) met startmotor en dynamo van de sloop gehaald. Het kan dus zijn dat de dynamo nat is geweest.
Een slipende riem kan het niet zijn... kan ik op het asje wat olie aanbrengen???

Kan je een startmotor verkeerd monteren, ik denk het zelf niet maar??? Op de sloop heb ik de motor getest en toen draaide de startmotor goed???
Hoe is een startmotor schoon te maken en zijn er zaken waar je op moet letten. Ik heb nog een startmotor van een B21 motor pas die ook op een B23???

Groet Ramón
Antwoord
Je kunt ook de v-riem even van de dynamo pulley halen en dan de pulley een slinger geven .Als ie dan herrie maakt of als ie veel speling heeft dan zou ik er een andere gebruikte dynamo op zetten.

De startmotor fout monteren gaat volgens mij niet en van een b23 past gewoon op een b21.
Een startmotor schoonmaken lukt wel als je een goede handleiding bij de hand hebt. Alle onderdeeltjes in de juiste volgorde wegleggen en opletten wat wel en wat niet met vet of olie gesmeerd mag worden.
Controleer trouwens even of de electr. kabels op je startmotor allemaal goed vast zitten en eventueel de schoentjes een beetje samen nijpen zodat ze goed contact maken.
Antwoord
Citaat:Mijn startmotor slaat aan een paar rondwenteling en geeft dan een zoem geluid en start niet.

Tik met de hamer erop? (bendix blijft vastzitten?)

Staat ook wel een greenbook op kjet.org waar in beschreven wordt hoe een startmotor uit- en weer inelkaar moet.

zal ik eens opzoeken.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
.
Citaat:Staat ook wel een greenbook op kjet.org waar in beschreven wordt hoe een startmotor uit- en weer inelkaar moet.

zal ik eens opzoeken.

Found it:

Op de Greenbook-site van Kjet staat het volgende document:

- TP11402-2 Electrical System & Instruments (excl. wiring diagrams) Repairs and Maintenance 242 / 244 / 245 1976-

Directe download-link naar het PDF-bestand (11,9Mb)

Vanaf Bladzij 22 wordt beschreven hoe je een startmotor uitelkaar haalt en weer inelkaar zet
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Hallo Rob
Mijn dank is groot, ik ga aan de slag

Groet
Antwoord
Als je de startmotor uit elkaar haalt ook gelijk nieuwe koolborstels monteren natuurlijk Smile
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.673 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Startmotor vervangen socrates 5 5.780 29 April 2019, 13:24
Laatste bericht: socrates
  Startmotor doet vreemd Nicolaas H 3 3.198 24 August 2018, 00:59
Laatste bericht: Nicolaas H
  Dynamo vraag socrates 2 3.436 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.252 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo symptomen Grey240Polar 7 9.615 24 January 2017, 10:44
Laatste bericht: jos245
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 27.410 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.542 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry
  dynamo van een volvo 164 1974 kees58 2 3.369 25 January 2016, 17:34
Laatste bericht: kees58
  Dynamo aansluiten Nicolaas H 9 8.615 23 January 2016, 18:53
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)