28 September 2005, 16:19
De kogel is toch door de kerk, ondanks wat minder vrolijke backfireberichten van Funs.... Ik laat LPG inbouwen in m'n 244 GLE overdrive van '83.
Ondanks een fors prijsverschil laat ik het toch niet bij HPO doen; dat is, ook met het oog op nazorg, te ver weg vanuit Friesland. Mijn oog is gevallen op NovaClassica in Leeuwarden (praktisch om de hoek)
Ze lopen eerst de hele motor na (compressie, klepspeling, ontsteking, bougies, evt. vacuumlekken e.d.) om eventuele backfire-veroorzaken- de "randzaken" op te sporen en te verhelpen en bouwen vervolgens in.
Het systeem gaat uit van de inbouw van een vacuumsysteem en de LPG-installatie. Het is een installatie die zowel op gas als op benzine kan starten, dus geen automatische benzine-start. Volgens hen is dat niet nodig en is de kans op backfire bij starten op gas niet groter wanneer de "randzaken" in orde zijn en je niet tijdens of direct na het starten met het gaspedaal gaat spelen.
Goed, het klinkt allemaal wel goed en betrouwbaar, maar we moeten het in werkelijkheid maar 'ns zien.
Wat ik nog niet helemaal begrijp (ook niet genoeg doorgevraagd misschien) is de inbouw van een vacuumsysteem (kost 250,- euro). Volgens hen absoluut noodzakelijk om dit type motor (K-jetronic, mechanische injectie) goed op gas te laten lopen. Wat is dat dan voor systeem en wat doet het ? Iemand daar ervaring mee ?
Ik hoor graag,
Gerben
Ondanks een fors prijsverschil laat ik het toch niet bij HPO doen; dat is, ook met het oog op nazorg, te ver weg vanuit Friesland. Mijn oog is gevallen op NovaClassica in Leeuwarden (praktisch om de hoek)
Ze lopen eerst de hele motor na (compressie, klepspeling, ontsteking, bougies, evt. vacuumlekken e.d.) om eventuele backfire-veroorzaken- de "randzaken" op te sporen en te verhelpen en bouwen vervolgens in.
Het systeem gaat uit van de inbouw van een vacuumsysteem en de LPG-installatie. Het is een installatie die zowel op gas als op benzine kan starten, dus geen automatische benzine-start. Volgens hen is dat niet nodig en is de kans op backfire bij starten op gas niet groter wanneer de "randzaken" in orde zijn en je niet tijdens of direct na het starten met het gaspedaal gaat spelen.
Goed, het klinkt allemaal wel goed en betrouwbaar, maar we moeten het in werkelijkheid maar 'ns zien.
Wat ik nog niet helemaal begrijp (ook niet genoeg doorgevraagd misschien) is de inbouw van een vacuumsysteem (kost 250,- euro). Volgens hen absoluut noodzakelijk om dit type motor (K-jetronic, mechanische injectie) goed op gas te laten lopen. Wat is dat dan voor systeem en wat doet het ? Iemand daar ervaring mee ?
Ik hoor graag,
Gerben
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)