Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke dynamo
De dynamo op mijn 144 zit hartstikke scheef en is veel te zwaar. Laatst is hierdoor de poelie van de waterpomp afgebroken. Ik ben er klaar mee en zoek een nieuwe dynamo.
Volgens mij zit er origineel een 14v. 35a. Bosch dynamo in een 144.
Er zijn zo ontzettend veel dynamo's op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Scandcar heeft een 55a dynamo voor een hele redelijke prijs. Maar de lijst dynamo's is lang en ik hou mijn Volvo liever zo origineel mogelijk. Niet omdat ik een purist ben maar omdat mijn ervaring is dat origineel toch meestal het langste meegaat.

Voor de duidelijkheid het gaat om een 1969 144s 2.0 de luxe automatic met b20 blok op LPG. Ik gebruik hem dagelijks voor woon/werk verkeer.

Welke dynamo past het beste bij mijn Volvo?
Antwoord
55A klinkt goed. Er zijn ook genoeg aanbieders van gereviseerde originele Bosch dynamo's.

http://www.volvo-klassiekers.nl/html/electra.htm bijvoorbeeld.

Zo ziet de originele eruit: http://link.marktplaats.nl/164919065
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het lijkt me niet dat Bosch dynamo's onderdoen voor originele Volvo dynamo's aangezien die ook gewoon van de Boschfabriek komen.

Of zeg ik nu iets geks?
Antwoord
Nee, niks geks. Op de 140 serie werden ook nog wel SEV Motorola dynamo's gemonteerd. Belangrijkste is natuurlijk of-ie er fysiek inpast. Mijn Iskar dynamo uit Joegoslavie werkt ook super.

Bosch/Volvo lijkt me the way to go voor originaliteit.
Antwoord
Bedankt voor de info!

Maar ik bedenk me nu ook of ik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar heb.
Mijn dynamo heeft nu twee aansluitingen. Een dikke zwarte (voeding) en een dunne rode. Dan zit de spanningsregelaar in de dynamo toch? Anders heb je toch meerdere aansluitingen?

Zit die spanningsregelaar onder de voorruit of op de wielkast? Ik vindt wel een RAW relais en staprelais onder de voorruit.
Het is toch een vierkante unit met afgeronde hoeken?

Ik heb deze auto nog maar een paar maanden en het is mijn eerste Volvo. Ik moet er nog een beetje inkomen Wink
Antwoord
ton76 schreef:Bedankt voor de info!

Maar ik bedenk me nu ook of ik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar heb.
Mijn dynamo heeft nu twee aansluitingen. Een dikke zwarte (voeding) en een dunne rode. Dan zit de spanningsregelaar in de dynamo toch? Anders heb je toch meerdere aansluitingen?

Zit die spanningsregelaar onder de voorruit of op de wielkast? Ik vindt wel een RAW relais en staprelais onder de voorruit.
Het is toch een vierkante unit met afgeronde hoeken?

Ik heb deze auto nog maar een paar maanden en het is mijn eerste Volvo. Ik moet er nog een beetje inkomen Wink

Bij de eerste Volvo 200 modellen zit de spanningsregelaar ook apart tegen het binnenscherm maar daarbij kun je ook een nieuwe regelaar rechtstreeks op de dynamo monteren.Het roestige kastje op het scherm kun je dan verwijderen. Of de dynamo's van de 144 en vroege 200's hetzelfde zijn weet ik echter niet.
Antwoord
Orig. 4 aansluitingen op de dynamo. Bedrading zal al wel een paar keer opnieuw aangesloten zijn. Niet teveel aan wijzigen, anders nachtmerrie. Waarom maak je bestaande dynamo niet pas?
Antwoord
Het stel oog aan de bovenkant van de dynamo is al afgebroken.
De dynamo blijft door de spanning op de v-snaar wel zitten maar ik wil dat alles degelijk in elkaar zit met goed passende onderdelen.
Antwoord
Ik heb net even goed onder de kap gekeken. De spanningsregelaar is ontkoppeld. De groene draad die normaal gesproken naar de dynamo zou moeten gaan is los gekoppeld en ingetaped. Dat is makkelijk, dan koop ik een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.689 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 1.598 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Radio welke geschikt is voor elektrische antenne Van Schellen 11 8.557 22 May 2020, 23:56
Laatste bericht: Van Schellen
  Dynamo vraag socrates 2 3.451 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.266 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo symptomen Grey240Polar 7 9.662 24 January 2017, 10:44
Laatste bericht: jos245
  Welke brandstofpomp? Mark244 1 2.639 7 December 2016, 00:21
Laatste bericht: jos245
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 27.494 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Welke snelheidsmeter (K-nummer) hoort in welk modeljaar? oudevolvo 9 8.493 20 September 2016, 21:12
Laatste bericht: BramvanBlokland
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.561 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)