Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
faulty temp signal
Mijn lambda lampje speelt me nog steeds parten. Bij uitlezing geeft hij foutcode 1-2-3 in klem 2. (Coolant temp sensor signal.)

Na resetten duurt het tussen 10 minuten en drie dagen en dan brandt hij weer.

De thermostaat heb ik al vervangen en het signaal van de temp sensor heb ik gemeten aan de sensor zelf en aan de ECU. In beide gevallen koud dik 3000 ohm en warm 250 ohm. Mooie waarden volgens de grafiek.

Ik heb ook aan de kabels zitten wurmen en buigen om een draadbreuk te lokaliseren maar ook dat helpt niet.

Het enige wat mij niet zint is dat de themp. meter niet mooi op 9 uur blijft staan maar soms ook maar zo op 7 uur staat. Hij wordt nooit te heet maar constant en stabiel is hij zeker niet.

Ik zit een beetje zonder ideeen. Wie helpt me weer op weg?
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Ik denk niet dat ik weet hoe je e.e.a. moet oplossen, maar zit wel zelf met en hardnekkig koeltemperatuur (meter) probleem.
Ik lees dat jij iets van waardes weet die de temp.sensor moet geven. Zou je me die willen mailen. het zou mij verder helpen in de zoektocht naar een oplossing van mijn misterie!

alvast bedankt
Groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Hallo Ruud,

De temp sensor die de onsteking en de injectie computers gebruiken is een andere dan de sensor die je temp meter aanstuurd.

De sensor voor de meter zit meer naar de voorkant van de auto onder het inlaatspruitstuk. Die van de ECU zit iets verder naar achteren.

Je kunt je tempmeter testen door het stekkertje die op de sensor zit even aan massa te leggen. Je temp. meter moet dan helemaal naar max. gaan.
Als je tussen het stekkertje en massa een weerstandje hangt van 68 ohm moet je meter precies naar 3/4 van de schaal gaan.

Doet hij beide dingen zoals beschreven dan is waarschijnlijk je sensor niet goed. Slaat de meter niet uit dan zit het waarschijnlijk in de meter zelf.

Klopt het overigens dat hij fout aangeeft? Is de motortemp wel constant?

Maar terug on topic: Ik heb nog niets gevonden. Heb wel de massa van de beide ECU's schoongemaakt.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
juist!! CHECK massa bekabeling en aansluitingen OVERAL!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Probleem is opgelost. Big Grin Big Grin

Heb ik dat toch weer onderschat.

De massadraden op het spruitstuk zatten hardstikke vast en ook de massastrip aan het schutbord zat goed vast.
Maar toch, na het loshalen en schoonmaken en weer vastzetten is het probleem weg. Mijn themp sensor geeft geen foutmeldingen meer en ook de thermometer in het dashboard blijft snaarstrak op 9 uur staan.

Dus; Om het advies van Saint nog maar eens te herhalen. Bij onverklaarbare electrische problemen ALTIJD alle MASSA aansluitingen loshalen, REINIGEN en weer vast zetten.
Ook al lijken ze goed vast te zitten kan er toch een slecht contact zijn met een te grote overgangsweerstand.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  benzine meter en temp meter geven te veel aan Coenraad 3 4.886 10 February 2014, 12:15
Laatste bericht: Coenraad
  Shitt dacht het gerepareerd te hebben maar benz en temp meter doen het niet!! skidje 7 4.913 31 October 2010, 10:32
Laatste bericht: MartjeB
  Temp meter in oud instrumentarium skidje 1 1.787 4 October 2010, 20:22
Laatste bericht: jos245
  spanningsregelaar in dashboard tbv temp. en benz.: welke componenten MartjeB 0 2.717 10 February 2009, 19:13
Laatste bericht: MartjeB
  olie druk en buiten temp. meter a.huis 4 3.929 20 August 2005, 21:54
Laatste bericht: a.huis

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)