Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
reiniging olieafscheider
#1
Ik denk dat ik de olieafscheider eens moet schoonmaken . (De vlamdover "zeefje" en het kleine rubberslangetje naar het spruitsuk waren immers ook totaal verstopt)
Maar is het mogelijk om de olieafscheider te verwijderen worden zonder dat het spruitstuk weggehaald wordt? Het ziet er allemaal erg krap uit en de olieafscheider is niet bepaald een klein doosje.

Het gaat om een b230f uit 1993

Kan de olieafscheider (breatherbox) ook gereinigd worden zonder demontage? Bijvoorbeeld wat benzine erdoorheen gooien ??? en vervolgens direct de olie verwisselen?

alvast bedankt
Antwoord
#2
ik heb de mijne gewoon vervangen, schoonmaken op zijn plek lijkt me niet mogelijk. misschien is het wel mogelijk om em een weekje oid in de cleaner te gooien en zo schoon te krijgen. mja zon box kost 30 euro ofzo... echt duur zijn ze niet.

met het inlaatspruitstuk op zn plaats maak je het je erg lastig. gewoon alles op het inlaatspruitstuk laten zitten (injectoren, gasklep, brandstofleiding etc) en alleen de stekkers enzo loshalen en dan in zijn geheel het spruitstuk eraf. dan is het zo gedaan.

misschien gelijk de gasklep schoonmaken, stationairstelklep etc ook.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Bedankt voor je antwoord.

de olieafscheider is inderdaad makkelijker te verwijderen als het spruitstuk ook van zijn plaats wordt gehaald. Ik vind dat toch een beetje moeilijk karwei. mij lijkt dat ik wel heel veel dingen moet loshalen. Hmm, eerst maar eens even goed alles bekijken. :Smile

Antwoord
#4
Ik heb nu het een en ander doorgelezen over het verwisselen van de breather box. Het is mij ook duidelijk geworden dat op de breather box een buis zit aangesloten die eindigt in de carterpan. Je moet geloof ik erg oppassen dat je die buis niet verschuift of zo. Dus blijkbaar moet de breather box heeel voorzichtig omhoog getrokken worden.
Antwoord
#5
nah die valt er niet in behalve als er iets is afgebroken. bovenaan de buis zit een flens die boven het blok uit komt. pas als die afbreekt valt ie er in. maar let er goed op dat ie niet mee met de breatherbox er uit komt (nog nooit meegemaakt maar toch) want die kun je niet zomaar terug duwen. zonder werkt de auto ook dus echt erg is het niet als ie weg is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
In navolging van bovenstaande ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de breatherbox / oliescheider vervangen.

Leuke klus, goed te doen voor de gemiddelde dhz-er en kost een paar uurtjes.

Hieronder mijn verhaal.

-------------------------------

Vervangen oliescheider / breatherbox

Tip:

lable alles wat je loshaalt en leg de verschillende klemmen die je loshaalt niet op 1 hoop,
want er zijn allemaal verschillende maten.
Leg ze op een stuk papier en schrijf er bij waar ze van af kwamen.
Maak foto's als geheugensteun/backup.

Hieronder een foto van mijn 92-er 245 op LPG
De Nr's op de foto verwijzen naar de nr's in het stappenplan

[Afbeelding: IMG_0043_1.jpg]


0) haal de min-pool los

1) ontkopppel 2 (kleine) slangen boven op het gasklephuis (gkh)
deze twee komen van de 'charcoal cannister'.

2) ontkoppel 1 grote slang aan de linkerkant van het gkh.
deze gaat naar de ídle control valve'.

3) ontkoppel 2 x slang aan de rechterkant van het gkh
1 gaat naar de flametrap en de andere in mijn geval naar de verdamper (gas)

4) haal de bobinekabel los van de bobine en 'klip' het verdelerhuis los
(de kabels kunnen blijven zitten; leg het verdelerhuis aan de kant).

5) blalblablbalablballalalaaat (moet zo nog ff onder de kap kijken welke slang dit ook al weer was.... )

6) 8 x moer (dop 13) van inlaatspruitstuk loshalen (nr 6 is een pita...)

7) Maak de slangklem los van de brede slang die van de 'air mass meter'naar het gasklephuis gaat.

8 ) maak de steun van de idle control valve los aan de bovenkant (dop 12)

9) haal de slang van de idle control valve los die naar het inlaatspruitstuk gaat.

10) Onder het inlaatspruitstuk zit de draadboom vast met een klem op de breatherbox; haal
deze los, om meer vrijheid te hebben.

11) haal de stekker uit de voorste sensor in het blok (Pingel/Knock-sensor)

12) haal 4 x de stekker uit de injectoren.

13) maak 2 x aardedraad op inlaatspruitstuk los (dop 10)

14) haal de stekker uit de Gasklephuisposistieswitch.

15) kantel het inlaatspruitstuk naar rechts en leg het aan de kant.

[Afbeelding: IMG_0052.jpg]

Vergeet niet de gaten dicht te stoppen zodat er geen vuil invalt.

[Afbeelding: IMG_0051.jpg]

16) unplug de sensor van de idle control valve.

17) unplug de middelste sensor in het blok; schuifstekker (Temperatuursensor voor dashboard)

18) haal de stekker uit de achterste sensor in het blok. (Temperatuursensor voor ontsteking en brandstofinjectie)


Et voilá, daar is de olieafscheider.

[Afbeelding: IMG_0048.jpg]

En hier is ie weg.

[Afbeelding: IMG_0049.jpg]

[Afbeelding: p4081440small1el.jpg]




Verplicht leesvoer:

- Crankcase Ventilation: A Treatise
- Oil Trap Replacement
- Emissions Tune up of LH Fuel Systems
- Oil Breather Box Beneath Flame Trap


Plaatjes

- JW240 PCV Box change pics
- PCV Flame Trap 1988-1995



Prijs olieafscheider: ong. €25
Vergeet niet een nieuwe inlaatspruitstukpakking te monteren.

En zoals altijd: installation is the reverse of removal..

(Check meteen ook even de slangen van de flametrap/vlamdover op gele slurrie en maak meteen ook even je stappenmotor/idle control valve schoon nu je er toch bent).



Flametrap PCV
[Afbeelding: 10_IMG_0031.jpg]


Stappenmotor/idle control valve
[Afbeelding: idlecontrolvalveub1.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Duidelijk verhaal met heldere plaatjes.

Zoiets is altijd welkom.


Vraagje.

Waarom zou je die vervangen en wat zijn de symptomen van een niet goed werkende olieafscheider?
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#8
Citaat:Waarom zou je die vervangen?

In mijn geval was het meer preventief dan correctief onderhoud, alhoewel ik de ruimte om de box er verdacht vet/olieachtig uit vond zien.
Na 460.000 km olie gescheiden te hebben zal er vast wel e.e.a. aangekoekt zijn.
(was in de flametrap iig wel het geval).

Ik kan me zo voorstellen dat als dat ding echt verstopt raakt, dat de dampen/olie van de carterventilatie toch ergens heen moeten, en ergens anders hun weg langs gaan zoeken (pakkingen e.d.) met alle gevolgen vandien.

De kosten en het werk zijn het niet, dus liever van tevoren iets aanpakken ipv wachten tot het echt mis gaat.



[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#9
Rob schreef:Ik kan me zo voorstellen dat als dat ding echt verstopt raakt, dat de dampen/olie van de carterventilatie toch ergens heen moeten, en ergens anders hun weg langs gaan zoeken (pakkingen e.d.) met alle gevolgen vandien.
ja, bij mij is ie relatief snel vol geraakt (opeens echt dicht) en toen blies ie gelijk de nokkenas-keerring er uit. kwam echt flink veel olie uit..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  olieafscheider Rob 4 493 18 March 2024, 23:03
Laatste bericht: Rob
  Olieafscheider. Pakking? Kwekkel 2 3.830 22 September 2014, 09:08
Laatste bericht: Kwekkel
  toevoeging aan olie/ cq reiniging injectoren ejmguit 8 5.757 11 November 2009, 18:03
Laatste bericht: ejmguit

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)