In navolging van bovenstaande ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de breatherbox / oliescheider vervangen.
Leuke klus, goed te doen voor de gemiddelde dhz-er en kost een paar uurtjes.
Hieronder mijn verhaal.
-------------------------------
Vervangen oliescheider / breatherbox
Tip:
lable alles wat je loshaalt en leg de verschillende klemmen die je loshaalt niet op 1 hoop,
want er zijn allemaal verschillende maten.
Leg ze op een stuk papier en schrijf er bij waar ze van af kwamen.
Maak foto's als geheugensteun/backup.
Hieronder een foto van mijn 92-er 245 op LPG
De Nr's op de foto verwijzen naar de nr's in het stappenplan
0) haal de min-pool los
1) ontkopppel 2 (kleine) slangen boven op het gasklephuis (gkh)
deze twee komen van de 'charcoal cannister'.
2) ontkoppel 1 grote slang aan de linkerkant van het gkh.
deze gaat naar de Ãdle control valve'.
3) ontkoppel 2 x slang aan de rechterkant van het gkh
1 gaat naar de flametrap en de andere in mijn geval naar de verdamper (gas)
4) haal de bobinekabel los van de bobine en 'klip' het verdelerhuis los
(de kabels kunnen blijven zitten; leg het verdelerhuis aan de kant).
5) blalblablbalablballalalaaat (moet zo nog ff onder de kap kijken welke slang dit ook al weer was.... )
6) 8 x moer (dop 13) van inlaatspruitstuk loshalen (nr 6 is een pita...)
7) Maak de slangklem los van de brede slang die van de 'air mass meter'naar het gasklephuis gaat.
8 ) maak de steun van de idle control valve los aan de bovenkant (dop 12)
9) haal de slang van de idle control valve los die naar het inlaatspruitstuk gaat.
10) Onder het inlaatspruitstuk zit de draadboom vast met een klem op de breatherbox; haal
deze los, om meer vrijheid te hebben.
11) haal de stekker uit de voorste sensor in het blok (Pingel/Knock-sensor)
12) haal 4 x de stekker uit de injectoren.
13) maak 2 x aardedraad op inlaatspruitstuk los (dop 10)
14) haal de stekker uit de Gasklephuisposistieswitch.
15) kantel het inlaatspruitstuk naar rechts en leg het aan de kant.
Vergeet niet de gaten dicht te stoppen zodat er geen vuil invalt.
16) unplug de sensor van de idle control valve.
17) unplug de middelste sensor in het blok; schuifstekker (Temperatuursensor voor dashboard)
18) haal de stekker uit de achterste sensor in het blok. (Temperatuursensor voor ontsteking en brandstofinjectie)
Et voilá, daar is de olieafscheider.
En hier is ie weg.
Verplicht leesvoer:
-
Crankcase Ventilation: A Treatise
-
Oil Trap Replacement
-
Emissions Tune up of LH Fuel Systems
-
Oil Breather Box Beneath Flame Trap
Plaatjes
-
JW240 PCV Box change pics
-
PCV Flame Trap 1988-1995
Prijs olieafscheider: ong. â¬25
Vergeet niet een nieuwe inlaatspruitstukpakking te monteren.
En zoals altijd: installation is the reverse of removal..
(Check meteen ook even de slangen van de flametrap/vlamdover op gele slurrie en maak meteen ook even je stappenmotor/idle control valve schoon nu je er toch bent).
Flametrap PCV
Stappenmotor/idle control valve