Topics: 2
Nadat mijn trouwe Volvo mij weer naar het Hoge Noorden had gebracht hoorde ik op de terugweg een hoog jankend geluid, zoals een vliegtuig met straalmotoren dat produceert. Ik kon het helemaal niet thuis brengen. In z'n vrij met de koppeling omhoog bleef het geluid bestaan, in de versnelling met de koppeling in hoorde ik hetzelfde geluid. Soms verdween het, maar het kwam net zo hard weer terug. Toch een wiellager, maar onder de 70 km per uur was het helemaal weg? Gisteren alleen in de stad gereden en niets gehoord. Kan iemand mij op weg helpen?
Alvast bedankt! Marten Hidma
Topics: 42
toplager??
welkom btw ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Bedankt, ben echte Volvo-fan, voel me hier nu al thuis ...
Moet de koppeling er dan helemaal uit? Zit er nog maar 30.000 km in ..
Marten
ja, maar als ze wel de koppelingsplaat + drukgroep hebben verwisseld, maar die â¬5.- voor het toplager wilden besparen.... ;D ;D ;D ;D( gebeurt te vaak!!!)
kunt btw ook even je cardan checken, wil nog wel eens een los rubber zitten, tussen cardan & chassis, net achter de bak.
ook achterrubbers hebben wel eens de neiging om te scheuren, gewoon even op de brug en met een looplamp kijken
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 82
Toplager werkt alleen als de koppeling ingetrapt is, alleen dan kunnen de ingaande as vd bak en de krukas op andere snelheid draaien. Druklager net zoiets.
Wiellagers hoor je altijd, gruizig geluid. Te horen en te voelen als je het wiel opkrikt. En dan is er nog een lager wat de aandrijfas omhoog houdt, dat maakt eenzelfde geluid.
Verder nog geen idee. Trek het rubber vd pook eens wat omhoog, dan hoor je alles van onder de auto veel beter. Of laat iemand achterin meerijden.
Heeft het nog te maken met een bepaalde versnelling? Wat voor versnellingsbak hebben we het trouwens over?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt voor je reactie.
Het geluid blijft, met of zonder ingetrapte koppeling. Dat zou dus betekenen dat het niet het druk- of toplager is. Het gruizige geluid dat je beschrijft herken ik niet. Het is eerder een ultrasoon jankerig geluid.
Het trad op in de vierde en in de vijfde versnelling, maar ook weer met ingetrapte koppeling. Ik weet niet zeker of de bak wel draait als je de koppeling intrapt. Het gaat om een reguliere 5-bak in een 240 uit 1990.
Als je nog wat kunt adviseren houd ik me aanbevolen!
Marten
of de bak heeft de geest gegeven, dat kan natuurlijk ook :
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 78
Yep ....de bak draait altijd mee .
Tussenlager in de tunnel kan ook een jankert zijn .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
spanrol? kan kabaal maken bij een bepaald aantal toeren. als er speling op zit dan kan ie erg janken! Anders dynamo? tijd van het jaar ervoor? waarom zoek je het in je bak?
Topics: 78
Nog een suggestie / waagstuk
Zoek een rustig stuk weg op ( wordt lastig in dit land )
Zet bij 100 je motor af en zet'm in z'n vrij
Zo sluit je de motor tenminste uit .
En je hebt geen storend motorgeluid meer .
Let wel.... geen rembekrachtiging en evt stuurbekrachtiging meer .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.