Topics: 36
Techneuten,
Vandaag een Equus buitentemp.meter geinstalleerd (met bijbehorende sensor) in een 240. Analoog klokje, perfect het formaat wat in onze mooie auto's past. Ik had nogal een tijdje met de deur open gezeten, dus de boordspanning was aan de lage kant (11+ volt). De meter gaf toen -12 gr.C. Na het starten van de motor gaf ie +11 gr.C. de temp. was zo'n 7 graden en de motor nog warm. Maar ook na een paar km rijden bleef de meter op zo'n 11 graden staan.
Is er een manier om de meter te calibreren? Ik las laatst dat het mogelijk was bij de VDO exemplaren, maar ik kan hier geen stelschroefje aan de voorkant ontdekken..
Wie weet raad?
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 20
Hmmm, dat zal dan wel het kwaliteitsverschil zijn :

. Je calibreert door een regelbare weerstand op de sensor te zetten. Als je wil kan elke elec.zaak je aan een regelbare of vaste weerstand helpen. Je zal dan wel meet gegevens van de sensor moeten hebben...
[img][/img]
Topics: 44
bij mij zat de stelschroef aan de onderkant dus niet op de achterkant maar op het ronde gedeelte,snap je?
onder het lipje wat hem recht houdt
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 36
Ik ga op zoek naar een gaatje oid aan de onderkant en anders maak ik er idd wel een potmetertje tussen.
Bedankt voor de reacties!
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 17
Mijn digitale org. Volvo buiten temp meter heeft helemaal niets om te calibreren.
Maar gelukig geeft hij goed aan
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Topics: 38
Mijn originele wijzer thermometer is ook niet te calibreren en geeft doodleuk steeds een te hoge temperatuur aan. Zelfs met een potmetertje ertussen is het een moeilijk verhaal. Wellicht dat de waarde van de potmeter niet ideaal is, maar als ik de instelling tijdens de zomer goed heb, klopt deze tijdens de koudere periode weer niet en andersom.
Het blijft dus behelpen. Het zou volgens mij ook aan de sensor kunnen liggen, maar daar heb ik verder nog geen onderzoek naar gedaan. Op het moment brandt het rode ledje zoals bedoeld vanaf een graad of 3!
groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
ruuds70 schreef:Mijn originele wijzer thermometer is ook niet te calibreren en geeft doodleuk steeds een te hoge temperatuur aan.
als het echt een origineel volvo metertje is dan is hij wel te calibreren heb het zelf ook gedaan namelijk
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 21
Dat is mooi.
Ik heb een orginele en die van mij geeft de buiten temperatuur niet goed aan.
Scheelt een graad of 4.
(orginele type 245 1980 - 1985)
Waar zit het stel schroefje?
als je de meter eruit hebt zie je aan de onderkant(dus niet de achterkant waar de stekkers zitten)
een zwart lipje die zorgt dat de meter horizontaal gemonteerd wordt,deze wip je eruit met een fittingschroevendraaier dan heb je een klein stelschroefje(potmeter) die kun je iets verdraaien doe dit met aangesloten bedrading dan kun je zien welek kant de naald uitgaat en zo calibreren
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 38
eric vermeer schreef:ruuds70 schreef:Mijn originele wijzer thermometer is ook niet te calibreren en geeft doodleuk steeds een te hoge temperatuur aan.
als het echt een origineel volvo metertje is dan is hij wel te calibreren heb het zelf ook gedaan namelijk
Dank voor je info Eric, ga ik zeker eens proberen.
(uiteraard is het een originele volvo meter)
groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)