Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterklep 240 gl Estate '89
Goedemiddag allemaal,

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een prachtige rode 240 gl estate uit '89 in vrij goede staat en ben dan ook direct lid geworden van dit forum. Ik ben natuurlijk zuinig op het beestje en wil hem daarom nog beter maken dan hij al is.. EÃn van de (bekende ?) gebreken van dit model is de roestende achterklep. Bij mijn uitvoering ligt de ruit ín de klep en ontstaat er roest rondom de ruit. Bij nieuwere versies is de ruit volgens mij óp de achterklep geplaatst.

Mijn vraag is: heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Het makkelijkst is een nieuwe klep erin te hangen van een nieuwer type, maar zijn die te krijgen?
Ervaring met het zelf restaureren van dit soort schade heb ik niet en is dat een realistische oplossing voor een leek als ik?

Daarnaast is de motor van de kachel volgens mij kaduuk en ik neem aan dat dat iets is wat zelf wel te vervangen is. Of haal ik mij een gigantische berg werk op mijn hals?

Alle reacties zijn welkom. Bij voorbaat dank!!
Antwoord
welkom!!!!
gebruik de zoek optie,is al het nodige over geschreven, maar om je meteen al een antwoord in verkapte zin te geven:
ik koop regelmatig 245's, maar ik CHECK wel ALTIJD of de kachelmotor het doet ;D ;D ;D
achterklep maak ik me niet zo druk om, is makkelijk op te lossen/verwisselen, motor van de kachel daarintegen...... Tongue Tongue Tongue
succes! ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Dank voor je snelle reactie PP!. Ik had de zoekfunctie gebruikt, maar was nog niet op concrete antwoorden gestuit.

Overigens heb ik niet hoeven betalen voor deze bak, dus tja, dat kachelmotortje kreeg ik er zo bij en je weet wat ze zeggen over gegeven paarden (of elanden dus) ;D Veel werk dus om te vervangen? Dashboard zal er wel helemaal uit moeten..
Het vervangen van die klep kijk ik ook niet echt tegenop. Ik weet alleen niet of zo makkelijk te krijgen zijn en wat het kost.
Antwoord
Dit is een van de kachelmotor topics:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3542.0
Antwoord
Zo'n achterruit in rubber is handig want die kan je er zelf uitduwen en weer intrekken (met een touwtje) om de roest eronder lekker aan te pakken.

Zie http://www.cleanflametrap.com/ over de kachelmotor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ik heb ook het oude (en mooiere!) type achterklep. Maar roest onderin.

Nu is de vorige eigenaar denk ik er in getrapt (en ik uiteindelijk ook) dat de verkoper (beetje bedenkelijke garagist) de boel heeft opgekalefaterd.(schrijf je dat zo?)Dus ik zag niets geks aan de klep totdat ik de rubber probeerde te vervangen die los hing. Blijkt die hele rand waar de rubber normaal in ligt weg te zijn. Verder blijkt nu wel dat de klep optisch geplamuurd is waardoor hij er van buitenaf piekfijn uitziet maar verder....nee geen roest langs de sierlijst.

Je kan een nieuwe klep bestellen. Kost rond de 160 of 180 euro. Moet je alles spuiten enz enz. Maar je kan ook een goeie gebruikte zoeken. Helaas is dat laatste wat lastiger. Vaak zijn ze slechter dan de aanbieders zeggen. Of zitten er deuken in.

Gelukkig heb ik nu een goeie gebruikte zonder deuken, in mijn eigen kleur (TOEVALLIG!) en enkel een beetje minimale oppervlakte roest onderaan. Dit is makkelijk op te lossen.

Dus check je eigen klep eens goed onder de rubber. Mocht daar geen roest zijn dan zou ik inderdaad je eigen klep proberen te repareren. En anders naar een andere uitgaan. Ik weet er misschien nog wel een te staan voor je.

eigenlijk een beetje offtopic maar t gaat ook over een achterklep;
Ik denk dat ik de achterruit lekker laat zitten in mijn geval. Maar ik wil wel een zwarte sierlijst en niet die chrome. Dat hoort natuurlijk niet in een GLT Turbo. Dus ik vroeg me af of ik die sierlijst niet gewoon kan behandelen en lakken in de kleur matzwart. Als iemand een ideetje heeft hoe dat t beste werkt...graag.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
vind chroom of zwart niet echt storend of als een groot verschil, je hebt toch ook een chromen handvat?
[Afbeelding: 23082007106of0.th.jpg]
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Bij mijn klep ligt de ruit dieper dan op de foto bij PP!. Daar zit ook het probleem; rondom de ruit zit een horizontale strook gelakt van ongeveer een centimeter, en DAAR zit de roest. Overigens heb ik geen chromen maar een zwarte handvat.

Welke kleur klep weet je dan staan TheSaint77?

Als het zo lastig wordt er ÃÃn 2ehands te vinden ga ik van de zomer maar proberen het zelf te repareren. Maar ja, nog nooit gedaan dat plamuren, laat staan het spuiten...
Antwoord
Stuur me even een e-mail: webmaster apestaart volvolvo.nl dan zeg ik je waar je die klep kan vinden. Anders heeft die arme ziel straks 5 personen voor zn klepje. Mocht je nog interesse hebben tenminste.

De kleur weet ik niet meer.

"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Achterklep ruit rubber TeunTimmermans 4 394 29 November 2024, 14:40
Laatste bericht: TeunTimmermans
  achterklep 245 afstellen Kogelman 2 332 2 October 2024, 19:50
Laatste bericht: Kogelman
  Elektrische storing in achterklep S80 uit 2007 Noefkie 1 542 8 March 2024, 21:17
Laatste bericht: BartJu
  Slot achterklep station Michiel240v70 1 2.515 7 May 2020, 18:42
Laatste bericht: Wijnand
  Lekkage via dorpels 240 polar estate 1993 BD92 4 4.463 29 May 2019, 12:36
Laatste bericht: BD92
  Verschillen achterbank 240 estate TeunTimmermans 5 5.404 6 November 2018, 15:55
Laatste bericht: skidje
  achterklep rubber vervangen veulvo 20 17.050 18 April 2018, 06:58
Laatste bericht: DanielR
  Strip onder achterklep en antenne Joepie 1 2.319 12 December 2017, 23:05
Laatste bericht: UraniumFever
  deuren en achterklep 245 grille 21 16.211 26 September 2017, 12:39
Laatste bericht: RM
  Achetlichten 240 estate piet240 11 8.260 7 May 2017, 23:28
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)