Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Er is hier al een hoop over bandenmaten geschreven, en over de afwijkingen die hierbij kunnen ontstaan in de kmteller/snelheidsmeter.
Nu heb ik op de voorwielen 175(/80)R14 en op de achterwielen 185(80)R14. Overigens wel zelfde merk (Gislaved) en type.
Volgens de tyrecalculators scheelt dat in afrollengte ongeveer 2.5%.
Nu is de hamvraag: welke omwentelingen worden gemeten voor bepaling van snelheid/afstand? ???
De teller (km en snelheid) wijken zo'n 10% af tov de GPS, dus die 2.5% levert nooit de juiste correctie, maar toch....
Betreft trouwens een analoge meter, 1976, B21A+BW55.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
gezien de achterwielaandrijving en het feit dat de kabel op de versnellingsbak zit aangesloten, is de bandenmaat achter bepalend. Wellicht een domme vraag, maar hoe zeker weet je dat de snelheid van de GPS helemaal klopt!?
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
DaanHeijn,
Er bestaan geen domme vragen alleen maar domme antwoorden.
Wat de GPS snelheid betreft, deze is zeker niet exact, maar absoluut beter en betrouwbaarder dan de sneldheid die onze meters aangeven. De enige meter die echt exact aanwijst is een meter die niet aangesloten is, dan is de sneldhied namelijk nul ;D ;D, voor de rest is het allemaal heel betrekkelijk.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
haha, tja. Je moet maar kijken wat je dan met de bandenmaat doet. Weet niet wat standaard is voor 14 inch. We zullen het wel zien met de komende reacties.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
You achterwielen zijn helemaal correct. Ik vind de teller in mijn 240 best goed als ik die meetapparaten met smiley langs de weg moet geloven. Voor heb je eigenlijk sedan-banden.
Je gemeten snelheid heeft ook nog met de ratio in de achteras te maken, er staat bv K6091 onder op de teller en daar hoort dan een bepaalde as bij. Achterassen worden wel eens verwisseld.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
OP de teller staat r0.585. Ik neem aan dat de as nog origineel is.
OP de sleuteldag werd al geconstateerd dat de originele rubbers nog in de ophanging ervan zitten, en nog goed zijn ook.
Dus om dan wel de as al te wisselen...?
Mijn broertje heeft een VW T3, die heeft alles achterin (motor, bak) maar meet op de vooras de omwentelingen voor de tellers (scheelt een hoop kabel!).
Maar bij de 240 is dat dus gemeten op de achteras...
Ik denk dat de GPS snelheid meer de waarheid is, omdat die nagenoeg gelijk loopt met de hectometer paaltjes. En omdat die de afstanden beter over laat komen met routeplanners en afstanden op de borden van de snelweg. De 245 heeft ook in vergelijking daarmee die +/- 10% afwijking....
Nu weet ik dat, zeker op lange stukken, de hmpaaltjes niet kloppen, omdat er her en der marge is ingebouwd, of de weg is aangepast, of of of, maar grofweg klopt het wel met de gps...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Citaat:Mijn broertje heeft een VW T3, die heeft alles achterin (motor, bak) maar meet op de vooras de omwentelingen voor de tellers (scheelt een hoop kabel!).
Maar bij de 240 is dat dus gemeten op de achteras...
Het wordt wel gemeten op de achterwielen, maar dat hoeft niet te betekenen dat de km-kabel naar de achteras loopt. Volgens mijn boerenverstand kun je dat ook uit bijvoorbeeld de versnellingsbak halen.
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
Eemn VW T3 is een nakomeling van de Kever en daar was inderdaad de KM teller kabel op het linker voorwiel aangesloten. Dit was een erg simpele constructie, waarbij de kabel in een passing van de as werd geschoven. In mijn VW Cabrio van 1978 zat dat ook en door ouderdom, werd de aanduiding wat schokkerig.
Naar mijn beste weten worden de meeste teller aandrijvingen op de versnellingsbak,vaak via kabel of differentieel,sensor, aangesloten.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Oke, de achterwielmaat is dus bepalend.
Eigenlijk wel jammer, anders had ik de teller mooi 2,5% kunnen bijstellen door de juiste maat eronder te zetten....
En tappen vanaf de bak: ik neem aan op de uitgaande as, en na de koppeling.... (al heb ik automaat)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
Citaat:En tappen vanaf de bak: ik neem aan op de uitgaande as, en na de koppeling.... (al heb ik automaat)
Inderdaad na de koppeling op de uitgaande as, anders zou het niet kloppen in de verschillende versnellingen.
Je zou kunnen kijken of jouw auto-bak nog een aansluitng heeft voor een teller aandrijving.
Misschien afgedopt, maar dat zie je snel genoeg als je er even onder kruipt. Dan zou je het misschien kunnen aanpassen, maar dan nog geldt dat de tellerafwijking blijft bestaan.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
|