Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230+T ? Welke benodigdheden?
Okay,

Misschien dat ik m'n B230E wil ombouwen naar een B230+T, wat heb ik dan allemaal nodig?
Even voor de duidelijkheid, de B230 gaat nu lopen zónder computer. We hebben dus de verdeler verplaatst naar de voorkant van het blok, zodat er geen computer nodig is voor de ontsteking etc.

Als ik hem nu op deze manier wil turbochargen, moet ik volgens mij de volgende dingen hebben:
- Turbo spruitstuk
- Turbocharger
- Olieleiding leggen van blok naar turbo, en een retour van turbo naar motorblok/carterpan.

Wat nog ? Ik weet niet of Volvo turbo's ook watergekoeld zijn, maar bij mijn Nissan was het in ieder geval niet nodig.

Moet ik een andere oliepomp nemen, en tot in hoeverre trekt het B230E K-Jet systeem het?

Antwoord
Een turbo. Best een Garrett. Die kan je later nog upgraden. Pak er wel een van een volvo. Die passen dan tenminste. Een spruitstuk. Pak deze van een 700/900 na 1990. Deze kan je herkennen aan de ronde uitlaatbochten. De voor 90ers zijn afgeplat op de plek waar ze de kop uitkomen.

De Garrett is niet watergekoeld (meen ik), de Mitsubsidie wel. De aansluitingen zijn niet moeilijk te maken met een paar T-stukken.

Er zijn diverse aftappunten voor de olie. Ik heb per abuis de oliesensor aansluiting gepakt. Daar kan je dan een M14 bajonet aansluiting indraaien. Maar er zitten ook 1/4 NPT doppen in het blok die je kan (mis) bruiken.

Olie afvoer is vervelender. De olie moet kunnen vallen dus mag de leiding nergens omhoog lopen. Daarvoor moet je dan of het blok doorboren waar voor de turboblokken het gat al gemaakt is, of een moer op het carter lassen en doorboren. Maar daarvoor moet het carter los en dat is niet grappig.

Je wilt heel erg graag een intercooler. Ik zou gewoon een Volvo intercooler pakken. Anders wordt het duur. Je kan dan alle bestaande slangen van een Volvo overnemen.

Ik heb geen idee hoe je brandstof in het ding wilt gaan krijgen maar het is wel kritisch. Je kan op LPG met een mengstuk werken maar dat is een weg ie ik nooit zou bewandelen. Eigenlijk is er maar 1 weg... Toch een computer.

Je compressie is wat hoog. Dus mogelijk wil je de veer in je waste-gate actuator aanpassen. Daar moet dan een wat slappere in. Of je moet een Mitsu hebben van een Low Pressure Turbo 700/900. Deze staan al op een zeer lage druk afgesteld.

Je injectoren schieten tekort. Je zal op zoek moeten naar een setje 300 cc injectoren.

En je ontsteking moet belachelijk laat.

Een Wide Band Lambda sensor (JAW, WBO2, Techedge, Innovate Motorsport oid) zou wel ERG lekker zijn. Ga je te arm dan krijg je pingel. Pingelen klinkt ongeveer als een rinkelende kassa. Dan weet je waar je aan toe bent. (een nieuw blok...)

Als je op benzine rijdt lijkt mij een pingelsensor ook wel een benodigde. http://www.viatrack.ca/

Het is goed te doen. En zeker als je op LPG rijdt lijkt het mij een erg goede optie. In Amerika rijden er ook zat rond en die hebben RON92. Als je RON 98 gaat tanken dan kan je nog best een eindje komen qua laaddruk.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Turbo wilde ik zowieso wel voor Garrett gaan ja, volgens mij heeft een B230FT standaard een T3 flens, toch?
Intercooler van 'n volvo heb ik ook nog liggen, jaja... die had ik in mijn Nissan ingebouwd Wink
Injectoren, tsja, kan iemand mij vertellen of B230 blokken gebruik maken van Top of Side-feed injectoren? Ik heb namelijk nog die dingen van mijn Nissan liggen, en injectoren zijn over het algemeen vrij goed uitwisselbaar. Als ik het goed heb, zijn die injectoren 300cc of zelfs iets meer.

Computer, tsja.... daar komt dus weer veel werk bij kijken kwa kabelboom etc., hoeveel mÃÃr werk is het om Megasquirt aan het lopen te krijgen? Overigens zit er al een knock-sensor in het blok, maar die wordt niet gebruikt geloof ik, omdat ik geen gebruik maak van een computer.
Antwoord
nissan heeft toch ook top-feed injectoren ?
volvo iig wel.

tenminste ik gok dat jij een Nissan 200sx S13 (met een CA18DET) gehad hebt (dat baseer ik op het feit dat je een volvo ic had ingebouwd, en dat bij die s13's vaker gedaan word).

en als ik nog wat dieper in mn geheugen graaf zijn nissan injectoren ook laagohmig, en zou je ze -met verse o-ringen - er zo in moeten kunnen proppen.

wat turbo betreft; je hebt een aantal keuze's;
maar wil je persee garret is het wat beperkter; een T3 of een T25.

T3 heb je zowel olie als watergekoeld, terug te vinden in 240/740/940.
T25 is watergekoeld en vind je terug in 940SE en sommige 940 LPT's.

ff andere vraag; heb je je oude verdeler van je B230E nog? als goed is is dat er 1 met een geintegreerde hall sensor..
zo ja, kan ik die dan van je overnemen ?

Antwoord
MegaSquirt is minder werk....

Voor mij..

;D ;D ;D ;D ;D
Antwoord
Het is hier vast ook niet veel werk, alleen zal de auto dan dus waarschijnlijk wel een paar daagjes in de garage moeten staan.
Die turbo, tja, die T25 was net groot genoeg voor de 1.8 van mijn CA18DET... veel SX rijders upgrade die altijd al naar op zijn minst een T28 (van een S14 afkomstig..). Een 2.4 volvo blok kan dan echt op zijn minst wel een T3 hebben Wink

Die verdeler hebben we niet meer helaas, mijn broertje heeft die toen gebruikt om van 2 slechte verdelers ÃÃn goede te maken.

Overigens, we kunnen verder ook zeer veel in de garage maken hoor, het is niet zo dat iets echt te moeilijk is om te maken, maar meer het tijd gebrek :p Ik heb mijn volvo namelijk nodig voor dagelijks vervoer naar school! Tja, OV zuigt hÃ.
Lasapparaten, zagen, etc. hebben we allemaal in huis..
Antwoord
Ik ken de nissans, heb aan menig S13 gerommeld ;D haha
Antwoord
Volvo's zijn dan toch wel 'n stuk leuker om aan te sleutelen! Het motorruim van een S13 is zo'n puinhoop, aargh ben blij dat ik daar vanaf ben!
Antwoord
tja wat noem je een puinhoop ;D

alleen in & uitlaatspruitstuk zijn omgewisseld, moet je wel in de gaten houden voor je de boel anders monteert ;D
Antwoord
Wees blij dat je geen Honda hebt.... Die draait ook nog eens de andere kant op !
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.439 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Welke olie in een 240 turbo? henqui 50 66.301 21 July 2013, 18:23
Laatste bericht: boedr
  welke turbo past op stnd spruitstuk? GOLDEN TURBO 2 2.761 1 September 2012, 09:48
Laatste bericht: GOLDEN TURBO
  welke turbo? skidje 18 12.247 17 August 2012, 19:36
Laatste bericht: DennisvdB
  Welke turbo plaatsen? Coenraad 14 11.595 14 June 2012, 12:43
Laatste bericht: Coenraad
  B230 op LPG en..........turbo erop? Ovlov343 27 25.702 31 December 2011, 19:50
Laatste bericht: Ovlov343
  welke benzinepomp voor een B21ET Bartvanrijt 4 4.229 2 December 2008, 23:30
Laatste bericht: Bartvanrijt
  welke turbo is dit? gydomatra 34 21.124 26 November 2008, 01:31
Laatste bericht: Ticcie
  Welke maat moer van het stuur? cooper 4 3.544 22 December 2007, 01:53
Laatste bericht: cooper
  Welke remschijven horen op onze Turbo's? henqui 3 2.982 9 May 2007, 21:13
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)