Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Beste mensen, ik heb een paar keer meegemaakt dat de OD 'eruit schiet' als ik over een hobbel in het wegdek rij.
Iemand een idee hoe dit te verklaren is?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Het zou een slecht contact kunnen zijn.
De overdrive word elektrisch gestuurd, dus een slecht contact en een hobbel kunnen er voor zorgen dat er even geen stroom loopt door het circuit, waardoor je OD uitgeschakeld word.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
'k zal de connector op de bak eens controleren...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
De relais zou je denken,.... anders iets mechanisch,.... dat zou dan minder zijn denk ik. Suc6
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
het OD lampje gaat ook uit...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
heb er niet veel verstand van, maar ik geloof dat er ergens een zeefje in de OD zit wat wel eens verstopt raakt. Dat schoonmaken en olie bijvullen helpt misschien?
Maar een el. probleem lijkt waarschijnlijker als ie het alleen doet bij hobbels.
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Deed de mijne ook wel eens. Contacten van het relais en het schakelaartje in de pook schoongemaakt, werkt weer super!
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Check ook de bedrading van de pookknop naar de overdrive, zeker bij oudere exemplaren wordt die door alle pookbewegingen wel eens slecht en kan voor verkeerde contacten zorgen.
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
Let op de bekabeling van de overdrive, die vanuit de pook langs de middentunnel naar de passagiervoetenruimte en dan naar de motorruimte loopt.
Bij mij schoot-ie soms uit de OD wanneer er een passagier meereed die met voeten ongemerkt tegen de tunnel "schopte" en zo de (blijkbaar gammele) bekabeling onderbrak.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Heb precies hetzelfde probleem gehad. Bij mij waren de twee stekkers om de schakelaar op de versnellingsbak helemaal rot. Dit was niet direct de eerste oorzaak, een van beide bleek dus gewoon los te zitten. De hobbel in de weg kan dan net het contact verbreken en dan lijkt het alsof de versnellingsbak niet meer in zijn 4 staat, waarna de overdrive dus automatisch wordt uitgeschakeld.
Door de warmte en de vettigheid was bij mij in iedergeval de isolatie van de draden ook deels verdwenen. De stekkerjes zelf zitten helemaal boven op je versnellingsbak. Je kunt de aansluiting zelf dus nauwelijks of niet bekijken. Lostrekken en aansteken dus op gevoel. Het loont dus wel de moeite ze even los te trekken om de bedrading ook goed te kunnen bekijken. Ik heb bedrading toen ingekort en de stekkers vervangen. Probleem opgelost. De stekkertjes in de pookknop zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Suc6