Topics: 33
Hey,
Ik ontloop er niet aan om mijn kop asap te vervangen. Omdat dit toch al snel een weekendje werk is wil ik meteen "groot" uitpakken. Zgan 8v kop is al indirect in mijn bezit en een mooi gereviseerd/vers inlaatspruitstuk ligt al voor me. Het standaard spruitstuk met daaraan turbo steekt echt finaal af tegen het moois wat straks op mijn onderblok komt. Toen dacht ik gisterenavond: laat ik mezelf eens trakteren op een spaghettispruitstuk... Mooi chroom, ietsiepietsie sneller......
Vanavond wilde ik hem kopen maar keek gelukkig nog even op de foto. Standaard zit de aansluiting van de turbo vertikaal op het spruitstuk. Nu zit dat van die van ebay horizontaal waardoor de olieaanvoerleiding uiterst buiten zit en de olieafvoerleiding aan de binnenkant van het blok en er geen sprake kan zijn van een gelijkmatige verdeling van de olie. Gevolg: 2x gas geven en de turbo kan er onderuit voor revisie.
Welke turbo past wel of welke andere oplossing is er?
Topics: 22
je kunt het middenstuk (lagerhuis met tubine enzo) draaien tov de huizen van de compressor en dat van de turbine. zo kun je dus de uitlaat van de olie mooi naar beneden laten wijzen.
Hoe komt de turbo te zitten met dit spruitstuk? helemaal voor aan de motor (bij cylinder 1 boven ergens) of helemaal naar achteren tegen het schutbord?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
d'r gaan wel heel verschillende verhalen over dat spruitstuk in de rondte: de kwaliteit schijnt niet altijd denderend te zijn - veel scheuren en matige pasvorm op de cyl.kop.
1e serie was een drama, daarna zou het iets beter zijn geworden, maar nog steeds niet super. Zijn wel een aantal mensen die helemaal enthousiast zijn overigens.
Ik durf het iig niet aan en heb gekozen voor een spruitstuk van een 740/940 van na 1990.
ik wil mezelf niet graag in de vingers snijden voor 180 euro. ik heb drie verschillende garrets liggen die van b21 en b23 blokken afkomen. volgens mij 2 t3 en 1 t4, maakt me ook niet echt uit als ze maar werken....
welk spaghetti spruitstuk kan ik dan op mijn b21et plakken? max 200e
bij die van ebay gaat de turbo een flink stuk naar achteren richting schutbord.
kweenie, voor dat budget is 't spruitstuk van ebay misschien toch wel wat.
Maar als je effe zoekt (wel geduld hebben....) heb je voor de helft van het geld een 90+ spruitstuk, die heeft ook al een aardig betere flow dan het standaardspruitstuk van een B21ET
Andere optie is misschien Bossie vragen: die ging er zelf eentje laten maken. Geen idee wat dat kost, maar misschien.....
heb je een foto van dat 90+ spruitstuk? dan weet ik waaar ik naar moet zoeken
242-turbo schreef:heb je een foto van dat 90+ spruitstuk? dan weet ik waaar ik naar moet zoeken
http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=1541
zo ziet het eruit...
te herkennen aan de verbinding tussen de flenzen van de individuele cylinders, een oud type heeft dat niet.
Ook scheuren ze nogal, maar met wat uitfrezen lijkt het scheuren te stoppen doordat er dan minder spanning in komt door het ongelijke uitzetten van de dikke flens en de dunne kanalen. Ook wordt de boel dan minder warm omdat de gassen iets beter weg kunnen..
Ik ben nu bezig met het uitfrezen, ik heb een stiftslijpertje gekocht bij van Cranenbroek, gaat best goed. Alles netjes glad maken en de opening naar de turbo groter. Is wel een paar uur werk maarja dan heb je ook wat.....
onwijs lekker goedkope zaak is v cranenbroek he.
mooi, dan weet ik waar ik naar moet zoeken en op moet letten. kun je een spruitstuk overigens met een stokjesapparaat lassen?
242-turbo schreef:onwijs lekker goedkope zaak is v cranenbroek he.
Zeker! 10 euro voor een stiftslijper, werkt gewoon goed! Een setje goede slijpsteentjes erbij en voila, slijpen maar! (als je een compressor hebt..)
242-turbo schreef:mooi, dan weet ik waar ik naar moet zoeken en op moet letten. kun je een spruitstuk overigens met een stokjesapparaat lassen?
Ja, met nikkel toevoegmateriaal/electrode gaat dat. Iemand die ik ken die kan het, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd..
Probleem met deze oude scheuren is is dat je de naad niet schoon krijgt en dan gaat het lassen niet goed.
Let ook ff op, de nieuwe spruitstukken zijn ook geleverd met EGR aansluiting, dat heb je niet nodig. Is gemakkelijk af te dishten lijkt me, maar ik zou even zoeken naar een zonder EGR.
Ander punt waaraan ze goed te herkenne zijn is dat de turbo met draadeindes gemonteerd is, bij de oudere spruitstukken is dat met doorlopende bouten.