Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klokken, meters en controlelampjes werken niet meer.
Ik probeer het uit te leggen

Wat is er achtereenvolgens gebeurd;

Ik heb de dagteller gerepareerd. Klokken weer ingebouwd. Krijg ik uiterst rechts een oranje pijl te zien. Alles werkt verder goed.

Daarna heb ik voor de keuring mijn achterlicht gerepareerd. Nieuwe lamp ingedraaid en wat contactjes bij het achterlicht schoongemaakt.

Daarna brand het acculampje en knippert een beetje als ik rij en in het zelfde ritme van het knipperen gaat mijn teller op en neer. Lampje van mijn handrem brand heel zwak. De controlelampjes werken niet meer. Oude lamp er weer ingedaan. Geen verschil.

Klokkenhuis er weer uit gehaald. Zie ik een losse draad. Hoe ik ook aansluit,. Het werkt niet meer. Weer ingebouwd hoe het zat. Doet niets in het klokkenhuis het meer het meer. Behalve verklikker voor groot licht, richtingaanwijzerpijltjes,

In de kabelboom heb ik stekkertje over dus naast de aansluitstekkers heb ik drie losse draden met stekertjes. 1 mannetje 2 vrouwtje En weet niet meer hoe ik het aan moet sluiten.

Het mannetjesdraad is rose. Een aansluit mogelijkheid mogelijk. Dus duidelijk
Smalle vrouwtje is geel/rood. Smal mannetje op printplaat aanwezig. Lijkt ook duidelijk resultaat is 0.
Breed vrouwtje draad wit/rood. Er zit wel een mogelijkheid om het brede vrouwje aan te sluiten maar daar zit een stuk plastic omheen lijkt op een afgeknipt stuk tuinslang. Resultaat = 0
Brede vrouwtje aan smal mannetje. Resultaat = oranje pijl, rest=0

Betreft een 240 sedan uit 1990. Wat verder opvalt, is dat er rechts een remlicht en achterlicht in een lamp zit en links een remlicht en achterlicht op een aparte plek. in de lamp zit.

Excuses voor het warrige verhaal maar ik ben er een beeje gek van geworden vandaag :'(. Geef mij maar een set ringsleutels een een paar vette klauwen.
Heeft iemand een idee of deze zaken met elkaar te maken hebben. hoe moeten de stekertjes worden aangesloten. En welke volgorde van handelingen is kan doen om dit probleem te lossen?
onkerblouwe volvo 240 polar u9 1993 station
Antwoord
Als eerste:
De oranje pijl die je te zien krijgt in eerste instantie is van de overdrive in het geval van een automaat.
Als je die voorheen niet gezien hebt, dan heb je in het begin (bij het repareren van je dagteller) al een fout gemaakt.

Verder denk ik dat je spanningsregelaar achter op je klokkenwinkel defect is gegaan (al dan niet door de verkeerde aansluiting )

Dan is het ook nog zo dat niet alle draden achter het dashboard aangesloten hoeven te zijn. Ik denk dat bij 99 van de 100 auto's overal heen losse draden zitten.

Mijn gok is dat met het aansluiten van de losse draad een zekering gesprongen is, waardoor niets meer werkt op je klokkenwinkel.

Begin maar met het (laten) controleren van de spanningsregelaar achter op je klokkenwinkel en alle losse draden los te laten en alle zekeringen controleren. Volgens mij kom je dan wel weer een eind op weg. Wink
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Misschien heb je hier ook wat aan:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=1290.0

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2298.0

Antwoord
Peter Timmer schreef:Misschien heb je hier ook wat aan:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2298.0

Ik kan me niet voorstellen hoe hij daar iets aan kan hebben... behalve dan misschien: straks doet alles het ineens weer!
Antwoord
Toch wel denk ik.
Er staat een zoekvolgorde in en dat er verschillende versies van schema's zijn.
En dat het ineens weer kan gaan werken ;D (in zijn geval niet denk ik :-\)
Antwoord
Bedankt voor de reacties

De auto liep nog goed dus ik vandaag naar het werk.

Op de terugweg stotteren en uitval. Volgens anwb wordt mijn accu niet bijgeladen omdat de klokkenwinkel niet het signaal geeft aan de dynamo dat de motor aan is. ???

Ik denk dat ik inderdaad het eerst verkeerd heb aangesloten.

Maar hoe ziet die spanningsregelaar er uit? Kan ik die repareren of zit daar ook een zekering in? Is deze in zijn geheel te vervangen? f zal ik echt maar maar een dealer gaan. Want hoe ik het opok aansluit er gebeurt niets meer. Klinkt inderdaad als iets kapot.

Antwoord
O, ja en als ik het op korte termijn niet kan maken, hoe zorg ik er dan voor daty mijn accu opgeladen blijft worden want blijkbaar is daar ook de klokken winkel voor nodig.?? :-\
Antwoord
Mogelijk niet het zelfde probleem, want ik had niet de klokkenwinkel los gehad, maar...

Ik heb ook tijdje gehad dat de controlelampjes oplichtten, oa bij sterke wisseling in toeretal motor.
Verder niks aan de hand. Tot ik, na een rit van bijna 200 km snelweg de A2 afreed naar Maastricht.
Bij eerste stoplicht sputterde die wat. Typische was dat de tank-meter en de temp meter ook allebei terugliepen.
En even daarna sloeg die dus ECHT af. Accu leeg.
ANWB erbij (na dik 1,5 uur), en die goede man klaarde helemaal op bij het zien van de auto!
Hele verhalen etc. Uiteindelijk bleek bij de gelijkricht/laadunit/dynamo een draad te zijn losgetrild.
Daardoor laadde de dynamo de accu niet meer. Met veel toeren ging dat, maar bij het stoplicht was het te weinig...
Oplossing was vastklemmen, en gaan!

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Funsdaf schreef:Als het goed is loopt er een dunne draad naar je dynamo, wanneer je daar +12V op zet zal de dynamo waarschijnlijk weer werken.
Even meten op de accu wat de spanning is bij lopende motor, moet zeker boven de 14V zijn.

Die dunne draad komt vanaf je zekeringenkast, dus als je daar geen 12 volt op hebt is er toch (waarschijnlijk) een zekering kapot.
Heb je je zekeringen al gecontroleerd?
Ik heb het idee dat daar je (grootste) problemen vandaan komen, want door je klokkenwinkel verkeerd aan te sluiten kan er wel een deel in rook opgaan (ja :-[, ik heb ervaring), maar volgens mij nooit je hele klokkenwinkel.
Antwoord
Funsdaf schreef:Enigste indicatie was dat bij het op contact zetten van de auto (Dus niet starten) het laadstroomlampje niet aanging.

Altijd leuk: een controlelampje dat NIEt aangaat als controle...
Werkt zeker extra alarmerend! Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.079 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 966 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 767 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.581 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.352 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.218 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.600 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.535 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Ruitenwisser interval blijven continue, gaan niet uit Bart240 4 3.347 4 October 2021, 21:47
Laatste bericht: Bart240
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 18.894 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)